• Jak oferowane przez platformę home.pl Click Shop funkcjonalności wypadają na tle konkurencyjnych platform?
  • Jak wygląda proces konfiguracji sklepu i jego obsługi na platformie?
  • Jakie są wady i zalety zarządzania sklepem przez platformę z punktu widzenia małej firmy?

„Testujemy sklep” to seria artykułów, w których oceniamy funkcjonalność sklepów internetowych i zastosowane w nich rozwiązania od strony przeciętnego użytkownika. Zależy nam, aby cykl ten był dla was inspiracją do tego, żeby spojrzeć na swój serwis oczami klienta – łatwiej wówczas dostrzec, czy strona jest przyjazna i intuicyjna w obsłudze. W tym numerze ocenimy funkcjonalność e-sklepu prowadzonego przez platformę home.pl Click Shop.

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za 2017 rok1 w Polsce działa ponad 1,9 mln firm, z czego zdecydowana większość to mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (99,8 proc.). Wśród nich zdecydowanie największy jest odsetek mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób – ich udział w strukturze wszystkich firm wynosi aż 96 proc. Właśnie dla tak małych firm przeznaczone są najczęściej oferty gotowych sklepów internetowych. Zamysł jest prosty: przedsiębiorca wykupuje abonament i otrzymuje możliwość prowadzenia biznesu e-commerce bez konieczności zatrudniania specjalistów do tworzenia i obsługi e-sklepu. Podpierając się takim rozwiązaniem, można prowadzić biznes nawet w pojedynkę. Postanowiliśmy przetestować jedną z najpopularniejszych platform e-commerce tego typu – Click Shop (home.pl).

Firma oferuje dwa warianty sklepu: Click Shop (pierwszy rok 103,22 zł; później 1033,20 zł rocznie) oraz Click Shop Premium (pierwszy rok 147,60 zł; później 1476 zł rocznie). W teście zdecydowaliśmy się na wariant Premium.

Panel administratora

Panel administratora został opracowany w technologii RWD, przez co bez trudu możemy z niego korzystać zarówno na ekranie komputera, jak i urządzenia mobilnego. Po zalogowaniu się pierwszym krokiem jest uzupełnienie kilku pól za pośrednictwem narzędzia Asystent konfiguracji. Serwis prosi m.in. o podanie adresu firmy wraz z numerem NIP, nazwy sklepu i wybranie jednego z dostępnych motywów graficznych. Następnie trzeba wgrać na serwer logo i zdecydować, czy klienci będą mogli dokonywać zakupów bez rejestracji, czy wymagane będzie potwierdzenie zamówienia, czy możliwy będzie odbiór osobisty przesyłki, oraz z jakich form płatności będą mogli skorzystać (gotówka, przelew, pobranie).

Rys. 1. Asystent konfiguracji

Źródło: home.pl Click Shop.

W Click Shop znajdziemy prosty kreator, który pozwala w trzech krokach skonfigurować i wybrać podstawowe parametry sklepu.

Później przenosimy się na stronę główną sklepu, nazywaną pulpitem. Znajdziemy tam podgląd najważniejszych aktywności. W prawej części znajdują się informacje dotyczące sprzedaży (tu możemy sprawdzić sumę sprzedaży w wybranym okresie, czy też przejrzeć listę kilku ostatnich zamówień). W lewej części wyświetlają się natomiast informacje związane z bieżącym działaniem sklepu – przykładowo w sekcji Komunikaty znajdziemy dane o brakach magazynowych i przeterminowanych zleceniach. W skrócie: na pulpicie można szybko zorientować się, jaka jest aktualna kondycja naszego e-sklepu. Poza zakładką Komunikaty mamy jeszcze Oś czasu (lista ostatnich działań, np. ostatnie zamówienia, zmiana statusu zamówienia, rejestracje klientów) i Wiadomości (informacje od home.pl, m.in. o aktualizacjach i integracjach).

Rys. 2. Interfejs i menu nawigacyjne

Źródło: home.pl Click Shop.

Home.pl Click Shop oferuje wiele ułatwień związanych z podłączaniem usług firm trzecich, szczególnie w zakresie płatności i dostaw.

Pulpit został zaprojektowany przejrzyście i z nastawieniem na funkcjonalność. Obsługa jest intuicyjna i nieskomplikowana. Aby uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności, korzystamy z górnego menu nawigacyjnego.

Sekcje menu i obsługa

Aby rozpocząć sprzedaż produktów w e-sklepie, trzeba wypełnić o wiele więcej pól niż w Asystencie konfiguracji. W zależności od tego, jak duży jest nasz asortyment, konfiguracja sklepu może potrwać nawet kilka tygodni. Najwięcej czasu zajmie uzupełnianie asortymentu, niemniej na początku trzeba zatroszczyć się o kilka podstawowych kwestii. Po pierwsze, musimy zadbać o płatności i dostawy. W menu głównym, na górze serwisu, przechodzimy do zakładki Konfiguracja -> Sprzedaż -> Dostawy. Home.pl przygotowało szereg promocji dla przedsiębiorców. W czasie pisania artykułu dostępna była m.in. oferta we współpracy z Apaczka.pl – możliwość wysyłania przesyłek jednym kliknięciem za pośrednictwem kuriera UPS w cenie od 13,50 zł netto za przesyłkę. Jeśli zaś chodzi o same dostawy, sklep oferuje obsługę Poczty Polskiej, paczkomatów, przesyłek kurierskich, a także odbiór osobisty.

Podobnie jak dostawy, skonfigurować trzeba również płatności, przechodząc do sekcji Konfiguracja -> Sprzedaż -> Płatności. W tym aspekcie home.pl proponuje PayU. System ten można aktywować bez papierowej umowy, wraz z pełną ochroną transakcji i obsługą płatności mobilnych. PayU pobiera w tym wypadku 1,5% prowizji. Trzeba wiedzieć, że podpisywanie umowy – czy to z kurierem, czy z dostawcą systemu płatności – leży po naszej stronie. Click Shop ułatwia podłączenie danego usługodawcy, ale nie wyręcza nas z zawierania umów, wnoszenia opłat aktywacyjnych itp. Zakładając, że mamy już aktywne odpowiednie usługi, podłączanie ich do sklepu Click Shop nie jest trudne – sprowadza się do kilku kliknięć, wklejenia fragmentu kodu i testów.

Poza dostawami i płatnościami w przypadku niektórych firm będzie trzeba skonfigurować jeszcze inne funkcje, np. system aukcyjny Allegro.pl (możliwość wystawiania produktów w sklepie jako aukcji Allegro.pl oraz automatyczne tworzenie zamówień w sklepie), obecność w porównywarkach cen czy podłączenie do Opineo i Zaufane opinie, gdzie klienci mogą wystawiać opinie na temat zakupionych produktów. Wszystkie tego typu integracje można przeprowadzić w łatwy sposób, opierając się na poradnikach z bazy wiedzy home.pl.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Open access On-line only no. 12/2019

Traffic Day 2019 #KONIECTEORII – Widzimy się 7 listopada w Warszawie!

Kolejna edycja autorskiej konferencji organizowanej przez Traffic Trends przebiegać będzie pod hasłem #KONIECTEORII. Całkowicie odchodzimy od akademickiej formy prowadzenia tego typu wydarzeń. Wystąpienia aż 23 prelegentów opierać będą się w całości na case study! Każdy blok tematyczny będzie prowadzony jak opowieść o sukcesie konkretnego sklepu. A historie te przytoczą nie tylko eksperci z dziedziny e-commerce, ale przede wszystkim właściciele sklepów internetowych!

Read more
On-line only no. 12/2019

To jest marketing! (książka Setha Godina)

Godin_3d.png

Seth Godin to autor światowych bestsellerów, które zmieniły sposób, w jaki ludzie myślą o marketingu. Tym razem w najnowszej książce To jest marketing! wskazuje wiele błędnych przekonań, w jakich trwają nadal marketingowcy. A także pokazuje rozwiązania – m.in. jak identyfikować najmniejszą opłacalną grupę odbiorców, jak przyjmować narrację już stosowaną przez fanów i followersów, a także jak zacząć wykorzystywać marketing do rozwiązywania problemów innych ludzi, a nie na skupiać się na kradzieży uwagi klienta i spamowych ścieżkach e-mailowych.

Read more
On-line only no. 12/2019

E‑book "Wszystko, co powinieneś wiedzieć o PIM i Akeneo"

xc_logo_ebook.png

Z roku na rok waga kompletnej i dobrze opracowanej informacji produktowej rośnie. To w niej leży klucz do zadowolenia klienta, dostarczenia mu wszystkich niezbędnych do zakupu danych i zminimalizowania ryzyka zwrotu. Systemy PIM, takie jak Akeneo, ułatwiają zarządzanie informacją produktową. To właśnie one są głównymi bohaterami nowego e-booka od X-Coding IT Studio: "Wszystko, co powinieneś wiedzieć o PIM i Akeneo".

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement