Wytycz drogę robotowi

ECOM_12_75.png
nr 12/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_widoczni.jpg
  • Czym jest sitemapa i jak wpływa na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce?
  • Jak wygenerować sitemapę dla swojego sklepu?
  • Jakie błędy najczęściej pojawiają się w sitemapach?

Skuteczność sitemapy trudno udowodnić licznymi przykładami, a mimo to jest stałym punktem w zaleceniach dotyczących optymalizacji stron WWW. Jeśli coś może pomóc, jest banalnie proste, to dlaczego z tego rezygnować? Mapa strony to dziś must have, którego nie odpuści żaden pozycjoner.

O mapie strony możemy mówić w dwóch przypadkach. Pierwszy, od którego wszystko się zaczęło, to mapa html. W początkach Google popularne było dodawanie takiej mapy do strony WWW. Pełniła ona rolę schematu całej witryny dla użytkownika, który dzięki temu mógł sprawdzić, z jakich podstron się składa. Dziś takich map się już nie dodaje, a jeśli jakiś twórca strony się o to pokusi, powinien raczej zabiegać o to, by była jak najrzadziej potrzebna. Dobre menu i przejrzysta struktura strony są znacznie ważniejsze niż mapa strony.

Drugim przypadkiem, w którym mamy do czynienia z mapą strony jest mapa w formie pliku XML. W odróżnieniu od mapy html, nie jest ona widoczna dla użytkownika i nie wnosi dla niego żadnej wartości. Mapa XML to spis wszystkich podstron witryny z uwzględnieniem ich hierarchii, a także dat ich modyfikacji. Ma za zadanie przede wszystkim zakomunikować robotom Google, które podstrony naszej witryny uznajemy za wartościowe na tyle, by zaindeksować je w wynikach wyszukiwania Google. Dodatkowo dostarczamy robotom informację o strukturze witryny i zależnościach pomiędzy podstronami. To ważna funkcja w przypadku, gdy mamy w swoim sklepie podstrony niepodlinkowane do żadnej innej strony, a więc nie można do niej dotrzeć poprzez przeklikanie się ze strony głównej.

Jedna mapa czy więcej?

Standardowo pojedynczy plik XML z mapą strony może zawierać maksymalnie 50 000 adresów URL i nie powinna przekraczać rozmiaru 50 MB. O ile przy stronach lokalnych, usługowych firm ten warunek łatwo spełnić, sklepy internetowe mogą napotkać trudności. Wiele serwisów e-commerce już samych produktów ma więcej niż 50 000 i składa się z większej liczby podstron. Jak sobie z tym poradzić? Nie musimy tworzyć jednego pliku dla całego sklepu. Wręcz zalecane jest podzielenie witryny za pomocą map tak, aby każdy z plików zawierał znacznie mniej adresów URL. Możemy przykładowo stworzyć osobną mapę dla kategorii produktowych, dla produktów i dla stron z poradami.

Warto dodać, że przy kilku sitemapach niezbędne jest stworzenie dodatkowej mapy, która pokaże robotom Google, jak poruszać się po plikach. Całość możemy skompresować do wspólnego folderu w formacie gzip, z tą uwagą, że wpłynie to na adres mapy strony. Przy jednym pliku mamy domyślnie adres typu:

www.adres-strony.pl/sitemap.xml

Natomiast w przypadku wielu map w skompresowanym folderze otrzymamy np:

www.adres-strony.pl/sitemap.xml.gz

Jak wygenerować mapę strony?

Generowanie mapy strony jest bardzo proste.

1. Sklep na Wordpressie

W przypadku sklepów internetowych zbudowanych na Woocommerce, czyli na Wordpressie, jest to najprostsze. Wystarczy skorzystać z odpowiednich funkcji wtyczki SEO Yoast, a ona już zrobi wszystko za nas, łącznie z dodaniem mapy do strony. Można sięgnąć także po wtyczki stworzone do generowania map, np. Google XML Sitemaps.

2. Sklep na popularnej platformie e-commerce

Większość platform e-commerce posiada funkcję generowania mapy strony. Należą do nich m.in.:

  • PrestaShop – konieczne jest zainstalowanie płatnego dodatku,
  • Shoper – mapę znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu, korzystając ze ścieżki dostępu: Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap,
  • Magento – mapę tworzymy wchodząc kolejno w System > Configuration > Catalog > Sitemap i następnie wybierając budowę pliku, tzn. czy adresy URL mają wyświetlać się w formie listy, drzewka, czy w formie zagnieżdżonej,
  • Shoplo – tworzy automatycznie mapę strony,
  • Shopify – tworzy automatycznie mapę strony,
  • Comarch – konfiguracja mapy strony dostępna jest w panelu administracyjnym: Pozycjonowanie > Mapa strony XML.

Warto sprawdzić, czy nasz system e-commerce także umożliwia automatyczne tworzenie sitemap. Powyższe systemy stosują różne podejścia do map, np. w Shopify otrzymamy domyślnie kilka plików dopasowanych do kategorii produktowych, kolekcji, zdjęć, artykułów na blogu itp. Zaletą korzystania z map stron generowanych w panelu sklepów jest ich automatyczna aktualizacja. Za każdym razem, gdy dokonamy zmian w sklepie, system tworzy zaktualizowaną wersję mapy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Machine learning w e-commerce

ECOM_12_78.jpg
  • Na czym polega machine learning i dlaczego staje się coraz popularniejszy?
  • W jaki sposób można zastosować machine learning w e-commerce?
  • Od czego zacząć, jeśli chcemy wdrożyć machine learning w swoim sklepie?
Czytaj więcej

Już niedługo największe spotkanie branży retail w Polsce!

retail_900x900_reklama_fb_3.png

Retail Challenge Poland 2020 to strategiczne forum liderów sektora, które odbędzie się w dniach 11-12 września 2019 w Warszawie. W programie aż 10 specjalistycznych sesji tematycznych, podczas których odpowiemy na wyzwania jakie stoją przed decydentami branży handlowej, m.in. marketerami, logistykami, HR-owcami. Formuła spotkania zakłada wspólną dla wszystkich uczestników sesję plenarną, a potem podział na dopasowane do potrzeb uczestników sesje równoległe.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 11/2019

Niemiecki EBAY - naturalny kierunek polskiego e-commerce

Sprzedaż w Polsce to dla wielu praktyków e-commerce tylko początek. Dążąc do dywersyfikacji rynków i zwiększenia poziomu sprzedaży często kierują się w stronę zachodniej granicy naszego kraju i rozpoczynają sprzedaż w Niemczech.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama