WMS kontra ERP

Tylko on-line nr 19/2021

Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz systemów klasy WMS i ERP. Systemy te na przestrzeni lat doczekały się wielu zaawansowanych funkcjonalności. Coraz częściej systemy przeznaczone np. do obsługi magazynów są wyposażane w funkcje charakterystyczne dla systemów ERP i jednocześnie w drugą stronę – oprogramowanie ERP obejmuje domeny, które do niedawna zarezerwowane były dla bardziej specjalizowanych rozwiązań. Wybór i wdrożenie odpowiedniego systemu zarządzania zapasami bądź systemu ERP, to strategiczna decyzja, mająca wpływ nie tylko na łańcuch dostaw, ale również na codzienne operacje, relacje z klientami i kondycję finansową firmy. Rozwiązania all-in-one kontra best-of-breed są przedmiotem debaty od czasu powstania oprogramowania jako modelu usług (SaaS) i trudno jest wskazać prostą metodę wyboru któregoś z nich. Na właściwy wybór systemu ma wpływ wiele czynników, z tego też powodu decyzję taką powinien podejmować zespół składający się z decydentów pionów finansowych, logistycznych i IT.

WMS kontra ERP

Cechy główne

WMS to skrót od ang. Warehouse Management System. W dużym skrócie możemy przyjąć, iż służy do zarządzania łańcuchem dostaw, magazynowaniem, realizacją zamówień i przemieszczaniem zapasów w obrębie magazynu. Umożliwia śledzenie ruchów i rejestrowanie każdej pozycji magazynowej: od odbioru, kompletacji, pakowania, do wysyłki. Rozbudowany system WMS powinien informować, gdzie znajdują się zapasy w czasie rzeczywistym, pozwalać je optymalizować, korzystając z tych danych, a także umożliwiać zaawansowane działania magazynowe, takie jak cross-docking oraz pokazywać najlepszą lokalizację każdej pozycji opartą na trendach i danych historycznych. Można go nawet wykorzystać do kierowania operacjami w unikatowych okresach, takich jak pory roku, wakacje lub okresy szczytowe. Tego typu systemy są rozwiązaniami „samodzielnymi”. Oznacza to, iż użytkownik potrzebuje innego oprogramowania wspierającego dla pozostałych obszarów zarządzania przedsiębiorstwem, takich jak np. księgowość, zarządzanie relacjami z klientami.

System ERP (Enterprise Resource Planning) służy do planowania zasobów całego przedsiębiorstwa oraz automatyzuje działania we wszystkich działach organizacji, takich jak: finanse, księgowość, zakupy, zarządzanie zapasami i zarządzanie relacjami z klientami. Przyspiesza wymianę informacji i usprawnia komunikację, przyczyniając się do poprawy obsługi klienta, jej jakości i skracania czasu realizacji zamówień. Umożliwia większą kontrolę nad procesami. Modułowa budowa systemów ERP zapewnia wsparcie dla odpowiednich obszarów i procesów biznesowych firm z różnych branż, dlatego taki system znajduje zastosowanie zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych, jak i usługowych. Oprogramowanie ERP głównie ułatwia przepływ informacji między wszystkimi obszarami funkcjonalnymi. Tego typu system to zintegrowane rozwiązanie typu „wszystko w jednym”.

Różnice

Główną różnicą między WMS a ERP jest to, że systemy WMS oferują optymalizację na podstawie informacji w czasie rzeczywistym. Ta cecha umożliwia dostawcom systemów rozbudowę o wiele ciekawych funkcji, takich jak na przykład:

  • informacje wskazujące najlepszą lokalizację dla każdego elementu na podstawie historycznych trendów i danych,
  • raporty wydajności pracowników,
  • kompletacja pick to light, put to light, voice picking, pick by vision,
  • cross-docking,
  • funkcje uniemożliwiające składowanie w tych samych lokalizacjach towarów, które nie powinny być przechowywane w pobliżu.

Oprogramowanie ERP ma coraz więcej możliwości oprogramowania WMS, takich jak np. śledzenie przebiegu wybieranych, pakowanych i wysyłanych przedmiotów magazynowych, obsługa klienta oraz sprzedaż za pomocą nowych kanałów dystrybucyjnych. Oparte na logice transakcyjnej systemy ERP najlepiej nadają się jednak do środowisk liniowych z operacjami chronologicznymi i z ograniczoną liczbą wyjątków i odstępstw, takimi jak systemy finansowe, zarządzania klientami, zamówieniami. Nowoczesne systemy ERP, oprócz dotychczasowych funkcjonalności, takich jak:

  • planowanie sprzedaży,
  • harmonogramy etapów procesu produkcyjnego i definiowanie priorytetów,
  • planowanie zapotrzebowania materiałowego i zdolności produkcyjnych,
  • zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, kosztami, finansami,

umożliwiają dzisiaj np.:

  • zarządzanie kontaktami z klientem (CRM),
  • wykonywanie analiz typu Business Intelligence,
  • zaawansowane planowanie i harmonogramowanie APS (Advanced Planning and Scheduling)1,
  • możliwość tworzenia serwisów internetowych z dostępem dla klientów i kontrahentów.

Należy jednak pamiętać, że integracja działalności w jednym narzędziu przynosi również efekty uboczne, niekoniecznie pożądane. Wynika to między innymi z faktu, że wdrożenie jednego systemu zwiększa ryzyko przerw w działaniu WMS wynikających ze zmian i innych modułach lub związanych z warstwą techniczną. Implementacja wielomodułowego systemu jest też bardziej pracochłonna i trudniejsza, co zwiększa jej koszty.

Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Magazynowanie i Produkcja nr 3/2020

Zobacz również

Tylko on-line nr 20/2021

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.

Czytaj więcej
Promocyjny nr 20/2021

Progresywne aplikacje internetowe przyszłością e‑commerce!

Progresywne aplikacje internetowe przyszłością e-commerce!

E-commerce i zwiększona dostępność produktów online sprawiły, że konsumenci stali się bardziej świadomi swojej pozycji na rynku. Są przez to dużo bardziej wymagający. Jakie technologie najlepiej radzą sobie ze sprostaniem wymaganiom nowoczesnego klienta?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama