W wielu firmach handlowych ich właściciele bądź też zwierzchnicy działów sprzedaży regularnie spotykają się z prośbami swoich handlowców odnośnie udzielenia obsługiwanym przez nich klientom dodatkowych rabatów promocyjnych. Warto jednak mieć świadomość jak faktyczna wartość rabatu, którego zdecydujemy się udzielić, wpłynie na generowaną przez firmę masę marży, a tym samym profitowość prowadzonych działań handlowych.

W wielu firmach, dla których projektowałam i realizowałam szkolenia z zakresu matematyki biznesowo-handlowej, zdarzało mi się słyszeć od handlowców, iż nie mają wpływu na marżę. Większość z nich jest bowiem przekonana, iż to inne działy w firmie decydują o cenach sprzedaży i rentowności prowadzonych działań sprzedażowych, a nie oni. Handlowcy zwykle sądzą, iż w ich gestii leży co najwyżej niewielki upust promocyjny, którego mogą udzielić klientowi do większego zamówienia. Z moich obserwacji wynika jednak, iż chętnie go wykorzystują, aby zdobyć zamówienie od klienta, zwłaszcza jeśli presja na wynik jest duża. Jeśli go nadużywają w standardowej współpracy, klient się przyzwyczaja i zaczyna prosić o więcej. Wtedy rabat leżący w gestii sprzedawcy już nie wystarcza i tu pojawia się prośba do szefa o dodatkową gratyfikację do zamówienia, leżącą poza kompetencjami handlowca.

Przyjrzyjmy się następującej sytuacji:

Dzwoni handlowiec do przełożonego:

Handlowiec: „Szefie – potwierdź mi dodatkowe 5% rabatu promocyjnego, musze udzielić go klientowi, aby złożył jeszcze dziś to zamówienie”.

Zwierzchnik odpowiada: „A o ile więcej sztuk klient zakupi z tym rabatem?”.

Handlowiec: „Nie wiem, ale bez dodatkowego rabatu pewnie nic u mnie nie zamówi”.

Zgadzając się na dodatkowy rabat należałoby nie tylko mieć świadomość, jak to wpłynie na naszą rentowność, ale także umieć obliczyć o jakich ilościach dodatkowych powinniśmy rozmawiać z klientem, aby uzyskać przynajmniej taką samą masę marży na tej konkretnej transakcji, jak przed udzieleniem rabatu. Z oczywistych powodów nie zawsze możemy klientowi podać wszystkie szczegóły naszych wyliczeń, ale rozmowa w oparciu o wartości matematyczne jest sygnałem, że ma on do czynienia z profesjonalnie przygotowanym partnerem biznesowym.


Akceptując dodatkowy rabat powinniśmy nie tylko mieć świadomość jak to wpłynie na naszą rentowność, ale także o jakich ilościach dodatkowych powinniśmy rozmawiać z klientem, aby uzyskać przynajmniej taką samą masę marży na tej konkretnej transakcji, jaką uzyskalibyśmy bez dodatkowego rabatu.


Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 19/2021

WMS kontra ERP

WMS kontra ERP

Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz systemów klasy WMS i ERP. Systemy te na przestrzeni lat doczekały się wielu zaawansowanych funkcjonalności. Coraz częściej systemy przeznaczone np. do obsługi magazynów są wyposażane w funkcje charakterystyczne dla systemów ERP i jednocześnie w drugą stronę – oprogramowanie ERP obejmuje domeny, które do niedawna zarezerwowane były dla bardziej specjalizowanych rozwiązań. Wybór i wdrożenie odpowiedniego systemu zarządzania zapasami bądź systemu ERP, to strategiczna decyzja, mająca wpływ nie tylko na łańcuch dostaw, ale również na codzienne operacje, relacje z klientami i kondycję finansową firmy. Rozwiązania all-in-one kontra best-of-breed są przedmiotem debaty od czasu powstania oprogramowania jako modelu usług (SaaS) i trudno jest wskazać prostą metodę wyboru któregoś z nich. Na właściwy wybór systemu ma wpływ wiele czynników, z tego też powodu decyzję taką powinien podejmować zespół składający się z decydentów pionów finansowych, logistycznych i IT.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 18/2021

Zwinne Zakupy 4.0.

Zwinne Zakupy 4.0.

Od kilku lat świat zakupów przechodzi ogromne zmiany. Firmy ścigają się, aby dostosować się do nowego sposobu działania w obliczu przełomowych technologii: Internet rzeczy – IoT, RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów, uczenie maszynowe, druk 3D, biodruk, sztuczna inteligencja, Internet kwantowy, Big Data... Lista jest długa.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama