Sprzedawać z aplikacją mobilną

Martyna Krawczyk (partner i-systems)   E-commerce & Digital Marketing 5/2018 Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_isystems.jpg
ECOM_05_55.jpg
  • Jak wykorzystać aplikację mobilną do zwiększenia sprzedaży w sklepie?
  • Na co zwrócić uwagę, projektując aplikację, aby odpowiadała oczekiwaniom klientów?
  • Jakie rozwiązania warto wykorzystać w aplikacji, aby spełniła ona swoją rolę?

Aplikacja mobilna może okazać się doskonałym narzędziem generującym sprzedaż. Aby się o tym przekonać, warto prześledzić preferencje i oczekiwania klientów wobec procesu zakupowego.

Człowiek XXI wieku nie wyobraża sobie funkcjonowania bez telefonu komórkowego. Badania Payback wykazały, że co trzeci Polak nie jest w stanie rozstać się z telefonem nawet na jeden dzień. Co więcej, aż 60% osób biorących udział w ankiecie przyznało, że korzysta z telefonu komórkowego kilka lub kilkanaście razy na godzinę1. Telefon stał się nieodłącznym towarzyszem naszego życia. Już dawno przestał służyć jedynie jako narzędzie do wykonywania połączeń głosowych czy wysyłania wiadomości tekstowych. Telefon nie jest już tylko narzędziem do komunikacji, umożliwia nam sprawne wykonywanie wielu działań, zarówno prywatnych, jak i zawodowych. Ludzie pokochali możliwości nowoczesnych smartfonów. Potwierdza to raport Zenith Mobile Advertising Forecasts 2017, z którego wynika, że smartfony ma ponad 63% populacji2. Z kolei według Centrum Badań Opinii Społecznej, aż 92% Polaków posiada telefon komórkowy, z czego 57% stanowią smartfony3.

Jak kupują współcześni konsumenci?

W ciągu ostatnich kilku lat formy dokonywania zakupów oraz determinanty podjęcia decyzji zakupowej uległy znacznym zmianom. Współcześni klienci są coraz bardziej świadomi oferty asortymentowej oraz serwisów internetowych. Przed finalizacją transakcji sprawdzają w sieci markę oraz jej produkty. Czytają opinie innych i alergicznie reagują na mało wiarygodne przekazy reklamowe. Internet stał się integralną częścią procesu zakupowego, nawet wśród klientów, którzy preferują tradycyjną formę kupowania. Według raportu „E-commerce w Polsce 2017” ponad połowa polskich internautów kupuje online. Są to głównie osoby przed 50 rokiem życia, z wyższym wykształceniem i z poziomem miesięcznych dochodów powyżej 5000 zł. Wśród e-klientów zdecydowana większość nadal wybiera komputery przenośne, jednak wzrasta liczba osób dokonujących zamówienia poprzez urządzenia mobilne, takie jak smartfon czy tablet. Obecnie stanowią oni 47% badanej grupy. M-commerce będzie stawał się więc coraz ważniejszym ogniwem w e-commerce4. W 2016 roku wartość m-commerce w rynku e-handlu wynosiła 4,5%, jednak prognozowany udział na najbliższe 5 lat to około 33%5.

Nie można jednak zapominać o innych formach sprzedaży, ponieważ klienci często najpierw przeglądają ofertę na urządzeniu mobilnym, a następnie finalizują transakcję z wykorzystaniem komputera lub tradycyjnie – kupując produkt w sklepie stacjonarnym marki. Do multichannelingu przyznaje się ponad 35% kupujących online. Zmiany zachowań zakupowych, oczekiwania konsumentów względem wielokanałowego podejścia do sprzedaży oraz nowe możliwości urządzeń mobilnych dowodzą, że warto zainwestować w rozwiązanie, które pozwoli zdobyć własne miejsce w telefonach klientów. Według wcześniej wspomnianych badań Payback 9 na 10 właścicieli smartfonów lub tabletów korzysta z aplikacji mobilnych.

Firmom, które decydują się na stworzenie aplikacji mobilnej, mogą przyświecać różne cele – chęć zwiększenia świadomości marki, pozyskanie bazy danych kontaktowych użytkowników, budowanie lojalności wśród wcześniej pozyskanych klientów lub zwiększenie sprzedaży. Aplikacje mobilne to doskonały kanał sprzedaży dla sklepów internetowych, który umożliwia utrzymywanie długofalowych relacji z klientami.

Rysunek 1. Screen push notyfikacji w aplikacji mobilnej R-GOL.com

 
Źródło: R-GOL.com.

Niełatwe początki nowoczesnego kanału sprzedaży

Początki aplikacji mobilnych nie były łatwe. Niegdyś utrapieniem dla firm sprzedażowych były problemy z ich aktualizowaniem. Aplikacja mobilna nie była w pełni zintegrowana z systemem e-commerce. Nie pokazywała faktycznych stanów magazynowych, a jej ręczne odświeżanie było drogie i czasochłonne. Po każdej zmianie klient musiał na nowo pobierać i aktualizować aplikację, co było uciążliwie i sprawiało, że użytkownicy po pewnym czasie odinstalowywali ją ze swoich urządzeń mobilnych. Marki ze względów ekonomicznych przestawały aktualizować dane, a aplikacja stawała się bezużyteczna.

Tak było kiedyś. Obecne rozwiązania pozwalają firmom handlowym na wdrażanie aplikacji mobilnych dla swoich sklepów internetowych, które w czasie rzeczywistym aktualizują informacje asortymentowe i cenowe. Pełna integracja z systemem e-commerce umożliwia stworzenie aplikacji mobilnej, w której proces zakupowy będzie podobny do składania zamówienia w sklepie online. Jednym z kluczowych elementów jest np. uruchomienie w aplikacji tych samych filtrów, co w e-sklepie, które umożliwią klientom łatwe znalezienie interesujących ich produktów. Spójność tych dwóch kanałów zapewnia markom bezpieczną sprzedaż i skuteczne budowanie stałej relacji z klientem.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum