Na jak długo starczy nam gotówki? Zarządzanie cash flow w branży e-commerce

ECOM_16_4.jpg
nr 16/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_controlling_systems.jpg
  • Dlaczego w obliczu kryzysu wywołanego przez COVID-19 płynność finansowa warunkuje decyzje biznesowe?
  • Jak zarządzać planowanymi wpływami i wydatkami, aby być w stanie na bieżąco regulować zobowiązania?
  • Jak wykorzystać analizę scenariuszy do podejmowania decyzji dotyczących przyszłości?

Cash flow to nie to samo, co zyski. Można znaleźć wiele przykładów firm, które generowały zyski, ale nie przetrwały, ze względu na brak płynności finansowej. Artykuł to swoiste przypomnienie dla tych, którzy już osadzili swój biznes w e-commerce lub dopiero wchodzą w biznes e-commerce i chcą się do tego jak najlepiej przygotować. Zysk jest wyłącznie kategorią finansową, ale tym, co najbardziej się liczy jest gotówka.

Dwie ciekawe rozmowy, trzy punkty widzenia

Punkt widzenia właściciela biznesu

Przed napisaniem niniejszego artykułu miałem okazję porozmawiać z właścicielem firmy działającej w e-commerce. Kilkanaście lat działalności, obecnie zatrudnionych ok. 15 osób, sprzedaż przede wszystkim przez internet. Firma prowadzi również dwa sklepy.

Zadałem następujące pytania, oto odpowiedzi jakie dostałem:

Pytanie 1:

„Co jest najważniejsze w tym biznesie – zysk czy cash?”

Odpowiedź: „Oczywiście gotówka, bo to nią płacę za zobowiązania. Zwłaszcza, gdy marże nie są bardzo duże. Jeżeli firma generuje bardzo duże marże i odkłada pieniądze na trudne czasy, to jest dużo łatwiej – po prostu pieniądze są dostępne na koncie.”

Pytanie 2:

„Na jakiej podstawie podejmujesz decyzje?”

Odpowiedź: „Przede wszystkim moje doświadczenie w handlu i intuicja.”

Pytanie 3:

„Czy korzystasz ze wsparcia finansistów?”

Odpowiedź: „Próbowałem. Na początku było to biuro rachunkowe. Liczyłem na doradztwo w prowadzeniu biznesu, ale niestety go nie otrzymałem. Biura preferują proste zadania, typu rozliczanie podatków, a nie wsparcie biznesu. Zatrudniłem również na próbę księgowego, ale i tu nie widziałem wartości dodanej. Wróciłem więc do biura rachunkowego, nie licząc na nic więcej, poza rozliczaniem podatków.”

Pytanie 4:

„Jakie podejmujesz decyzje, w których dostęp do gotówki jest bardzo istotny?”

Odpowiedź: „W mojej branży sprzedaż od razu zamienia się w gotówkę. Wyzwaniem jest dopasowanie zakupów do poziomu sprzedaży i zarządzanie marżą. Aby zwiększyć marżę kupuję więcej towaru za gotówkę – dzięki temu otrzymuję większe rabaty. Czasem jednak sprzedaż nie wygląda tak, jak planowałem (dlatego przestałem planować). To rodzi trudności, bowiem za koszty, czyli zobowiązania, trzeba płacić terminowo, a przychody mogą przesunąć się w czasie. Jeżeli zdecyduję się na zakup okazjonalny za gotówkę, to może się okazać, że zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia, podatki, czynsze czy leasingi. A te muszę regulować terminowo. A zatem ze względów bezpieczeństwa nie wykorzystuję wszystkich szans.”

Punkt widzenia biura rachunkowego

Po przedstawionej wyżej rozmowie zapytałem zaprzyjaźnionego właściciela biura rachunkowego: „Dlaczego właściciel nie czuje wsparcia ze strony księgowych?”. Otrzymałem potwierdzenie, że biura rachunkowe faktycznie koncentrują się na podatkach – bo tu mają kompetencje i doświadczenie, a nie na wsparciu w podejmowaniu decyzji.

Może to jest związane z faktem, że księgowość opiera się wyłącznie na historii, a właściciel potrzebuje przede wszystkim spojrzenia w przyszłość. Tym zajmuje się m.in. controlling.

Mój punkt widzenia

Od 17 lat zajmuję się controllingiem, nie mam jednak wykształcenia finansowego. Od kilku lat jestem członkiem zarządu małej firmy. Potrzebuję zapewnienia bezpieczeństwa (i to daje mi księgowość), ale również, a nawet przede wszystkim, wsparcia w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości. W obecnych czasach związanych z kryzysem, wywołanym przez epidemię COVID-19, najważniejszym obszarem jest zapewnienie płynności. Pierwsze pytanie, które postawiłem w zarządzie swojej firmy w marcu tego roku brzmiało: Na jak długo wystarczy nam gotówki?


Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.

(Albert Einstein)


W tym cash flow...

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 16/2020

Cloud is the limit? Czyli o rozwiązaniach chmurowych w branży e‑commerce

ECOM_16_62.jpg
  • Jak epidemia koronawirusa wpływa na podejście branży e-commerce do rozwiązań chmurowych?
  • Jakie są przewagi chmury nad stacjonarnymi serwerami?
  • Kiedy warto skorzystać z rozwiązań typu SaaS?
Czytaj więcej

Zintegruj program fakturujący z rozwiązaniami e‑commerce ‑ multi‑integracje. Jak okiełznać najlepsze narzędzia i rozwiązania wspierające e‑commerce?

ECOM_16_58.jpg
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 16/2020

Kiedy migrować sklep internetowy? ‑ 7 znaków rozpoznawczych

  • Jakie symptomy powinny zmusić właściciela e-commerce do przeniesienia sklepu na inny system?
  • Jakie błędy uniemożliwiają lub utrudniają zakupy?
  • Jakiego systemu należy szukać, aby był optymalnie dopasowany do potrzeb firmy?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama