• Dlaczego warto poddawać analizie SEO konkurencyjnych firm?
  • Jakie parametry brać pod uwagę?
  • Jakie narzędzia pomogą w analizie konkurencji?
Kto jest lepiej widoczny w Google: ty czy konkurencja? Poznaj narzędzia do analizy SEO

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Widoczni

Analiza konkurencji to jedno z pierwszych i podstawowych działań w pozycjonowaniu stron internetowych. Dzięki niej można dowiedzieć się, kto stanowi konkurencję firmy, w jakie działania inwestuje i w jaki sposób planuje oraz prowadzi działania SEO. By lepiej przeanalizować konkurencję, warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia. Sprawdźmy, jakie parametry powinieneś analizować, przyglądając się działaniom konkurencji, i jakie narzędzia w tym celu wykorzystać.

Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto?

Bez analizy konkurencji nie ma skutecznej strategii pozycjonowania. Dzięki niej:

  • dowiesz się, jaka jest realna konkurencja na rynku i czy firmy promują się w internecie,
  • możesz realnie ocenić, ile czasu potrzebujesz na osiągnięcie określonych efektów,
  • możesz sprawdzić, które działania są bardziej i mniej skuteczne w danej branży,
  • znajdziesz inspirację do własnych działań pozycjonujących i ulepszysz strategię SEO.

Pamiętaj, że analiza konkurencji to nie kopiowanie pomysłów, ale szukanie inspiracji i porównywanie działań do własnej strategii. Dzięki niej możesz wyciągnąć wnioski, przeanalizować skuteczność swoich działań i uzupełnić strategię SEO o nowe elementy.

Krok 1: Znajdź swoich konkurentów

By w ogóle móc analizować konkurencję, najpierw musisz ją poznać. Prawdopodobnie kojarzysz nazwy firm, z którymi rywalizujesz o pozycję na rynku, ale nie zawsze te same firmy będą stanowić twoją konkurencję w wynikach wyszukiwania Google. By znaleźć konkurentów, którzy mają najmocniejszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, skorzystaj z następujących narzędzi SEO:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • Surfer,
  • SEMSTORM.

Każde z tych narzędzi działa w nieco inny sposób:

  • W Senuto dane o konkurentach znajdziesz w raporcie Analiza widoczności – Konkurencja. Narzędzie wskazuje twoich konkurentów na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych. Nie jest to w 100% realna konkurencja, tylko wskazana przez narzędzie.
  • SEMSTORM działa podobnie jak Senuto – prezentuje listę stron, które pojawiają się w Google na te same słowa kluczowe, co twoja witryna. Dane znajdziesz w raporcie „Analiza stron”.
  • W Surferze znalezienie konkurencji jest możliwe poprzez wpisanie interesującej nas frazy kluczowej w okienko wyszukiwania. W odpowiedzi otrzymasz listę adresów URL stron, które znajdują się w top10 Google i stanowią twoją konkurencję. Na podobnych zasadach działa Ahrefs – w odpowiedzi na hasło kluczowe prezentuje listę potencjalnych konkurentów w wynikach organicznych.

Krok 2: Analiza słów kluczowych konkurencji

Wiesz już, kto stanowi twoją konkurencję w Google. Teraz warto dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje. Nie musisz ręcznie przeszukiwać wyników Google – informację o strategii słów kluczowych również znajdziesz w narzędziach SEO, takich jak:

  • Senuto,
  • Surfer,
  • SEMSTORM,
  • Ahrefs.

Część narzędzi porównuje także widoczność twojej strony z widocznością konkurencji, co pozwala odnaleźć obszary SEO, które warto ulepszyć.

Dzięki narzędziom poznasz:

  • frazy kluczowe, na które pozycjonujesz się zarówno ty, jak i konkurencja,
  • frazy kluczowe, na które się nie pozycjonujesz, a powinieneś, bo konkurencja jest na nie widoczna w Google,
  • szacowany ruch, który generują słowa kluczowe dla konkurencyjnych stron,
  • liczbę słów kluczowych widocznych na wysokich pozycjach w Google (top3, top10, top20, top50),
  • dodatkowe słowa kluczowe, w tym słowa long tail, które znajdują się na wielu stronach w top10 na daną frazę i które warto uwzględnić w treści.

Analiza słów kluczowych konkurencji pozwoli ci wzbogacić strategię pozycjonowania o nowe słowa kluczowe i być może dotrzeć do nowych odbiorców, zwiększając ruch w witrynie. Warto przeanalizować także te słowa kluczowe, na które twoja strona nie jest widoczna i przygotować treści, które mogą tę lukę wypełnić.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 24/2022

Słowo pisane w erze TikToka ‑ jak dopasować treść do przekazu?

  • Jak kreować treści pisane w erze TikToka, czyli wideo, aby dotrzeć do odbiorców?
  • Jakie pytania należy sobie zadać, zanim zaczniemy tworzyć marketingowy opis naszego produktu/usługi?
  • Jak stworzyć content, który nie tylko przyciągnie, ale również zatrzyma odbiorcę na dłużej?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 24/2022

Kierunek strategii dla e‑commerce ‑ live shopping i shoppable wideos

  • Jak zakupy na żywo zmieniły sprzedaż?
  • Jakie są trzy podstawowe miejsca, gdzie marki mogą komunikować się z klientami w formule live commerce?
  • W jaki sposób różne marki wykorzystują live shopping?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.