• Jakie symptomy powinny zmusić właściciela e-commerce do przeniesienia sklepu na inny system?
  • Jakie błędy uniemożliwiają lub utrudniają zakupy?
  • Jakiego systemu należy szukać, aby był optymalnie dopasowany do potrzeb firmy?

Zmiana i przeniesienie sklepu internetowego na inne rozwiązanie to nocny koszmar specjalistów ds. e-commerce. Takie decyzje nie zapadają po pierwszej zgłoszonej przez klienta nieudanej próbie płatności. Zwykle są odkładane lub bagatelizowane. Poznaj 7 powodów, które powinny zapalić czerwone światło i na poważnie rozważyć zmianę oprogramowania dla sklepu internetowego.

Powód 1: Sklep nie jest bezpieczny

Codziennie przez sklep internetowy przepływa tysiące wrażliwych danych – od imienia i nazwiska, przez adres zamieszkania i e-mail, aż po numer karty bankowej.

Bezpieczeństwo sklepu powinno być priorytetem na naszej liście. Najbardziej na ataki narażone są sklepy budowane na systemie typu open source, bez odpowiedniego zaplecza IT. Jeżeli wdrażałeś swój sklep samodzielnie lub robił to freelancer, koniecznie zainteresuj się kwestiami bezpieczeństwa. Jakie są przesłanki do uznania e-sklepu za nieodpowiednio zabezpieczony?

  • Brak bieżących aktualizacji – jeżeli twój sklep internetowy (oprogramowanie) nie był aktualizowany od dłuższego czasu, może być o wiele bardziej narażony na ataki wirusów i kradzież wrażliwych danych.

Bezpieczne systemy typu SaaS (platformy świadczone jako usługa) są bezpieczniejszym rozwiązaniem niż systemy bazujące na open source, rozwijane przez mały zespół. Po pierwsze, im bardziej popularna usługa, tym więcej chętnych, żeby przełamać jej zabezpieczenia. Hakerzy prawie zawsze celują w ilość. A więcej wykradzionych danych przełoży się na większy zysk.

Po drugie, rozwiązanie SaaS posiada cały zespół pracujący nad rozwojem, utrzymaniem i bezpieczeństwem systemu.

Po trzecie, w przypadku korzystania z narzędzi typu open source nie możemy wymusić na dostawcy aktualizacji bezpieczeństwa. Musimy czekać z założonymi rękoma, aż się pojawi. Gdy natomiast korzystamy z SaaS, cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo i szybkie aktualizacje w przypadku luki, jest zapisana w umowie i przeniesiona prawnie na dostawcę usługi.

  • Powstał na bazie systemu open source, którego wykorzystana wersja posiada znane dziury

14 stycznia 2020 roku ogłoszono, że luka we wtyczkach wykorzystywała błędy logiczne w kodzie i tym samym umożliwiała zalogowanie się do backendu strony, z pominięciem uwierzytelniania.

9 stycznia 2020 roku PrestaShop wysyłał informację do użytkowników platformy o wirusie „XsamXadoo Bot”. Pozwalał on na przejęcie kontroli nad sklepem.

  • zdarzały się włamania do sklepu lub instalacja skryptów z wirusami – jeżeli kiedykolwiek zdarzyło się, że twój sklep został zhakowany i nie podjęto prac związanych ze zwiększeniem bezpieczeństwa, warto rozważyć odejście od obecnego rozwiązania na rzecz bardziej bezpiecznego.

Powód 2: Sklep działa wolno lub nie działa podczas większego ruchu

Jeżeli twój sklep ładuje się kilkanaście sekund, a ty wykonałeś już prace optymalizacyjne i nie masz pomysłu co zrobić dalej, wina może leżeć po stronie:

  • źle zoptymalizowanego kodu,
  • źle zoptymalizowanych zapytań,
  • braku mechanizmów cache’owania,
  • za dużo kodu js (wewnętrznego lub zewnętrznego, jak czaty, Hotjar itp.).

Najczęstszymi objawami są ciągłe awarie (błąd 500) podczas akcji promocyjnych, okresów świątecznych i wyprzedaży, gdy ruch w witrynie widocznie rośnie lub zbyt długie ładowanie się istotnych funkcji, jak koszyk, składanie zamówienia czy wyszukiwanie produktów za pomocą wyszukiwarki.

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 16/2020

Cloud is the limit? Czyli o rozwiązaniach chmurowych w branży e‑commerce

ECOM_16_62.jpg
  • Jak epidemia koronawirusa wpływa na podejście branży e-commerce do rozwiązań chmurowych?
  • Jakie są przewagi chmury nad stacjonarnymi serwerami?
  • Kiedy warto skorzystać z rozwiązań typu SaaS?
Czytaj więcej

Zintegruj program fakturujący z rozwiązaniami e‑commerce ‑ multi‑integracje. Jak okiełznać najlepsze narzędzia i rozwiązania wspierające e‑commerce?

ECOM_16_58.jpg
Czytaj więcej

Na jak długo starczy nam gotówki? Zarządzanie cash flow w branży e‑commerce

ECOM_16_4.jpg
  • Dlaczego w obliczu kryzysu wywołanego przez COVID-19 płynność finansowa warunkuje decyzje biznesowe?
  • Jak zarządzać planowanymi wpływami i wydatkami, aby być w stanie na bieżąco regulować zobowiązania?
  • Jak wykorzystać analizę scenariuszy do podejmowania decyzji dotyczących przyszłości?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama