Jak płacą mobilni?

ECOM_10_14.jpg
nr 10/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

xcoding_logo.jpg
  • Co utrudnia zakupy klientom mobilnym?
  • Jakie rozwiązania płatnicze są najpopularniejsze w m-commerce?
  • Jak zadbać o m-klientów w kontekście płatności?

Klienci sklepów internetowych są coraz bardziej mobilni. Nikogo już nie dziwią statystyki, według których posiadacze smartfonów i tabletów stanowią ponad połowę ruchu w sklepie internetowym. Ruch to jedno, jednak zupełnie inaczej rozkłada się sprzedaż. M-commerce notuje mniejszą konwersję i więcej porzuconych koszyków. Jak poprawić te statystyki?

W 2018 r. ukazały się już dwa bardzo ważne raporty z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych: „E-Commerce w Polsce 2018” autorstwa firmy Gemius i „Porzucony e-koszyk” Izby Gospodarki Elektronicznej. Najważniejszy płynący z nich wniosek – pomimo że wciąż w e-sprzedaży prym wiodą urządzenia stacjonarne, to aż 58% internautów podczas zakupów internetowych skorzystało ze smartfonu i 21% z tabletu. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że tak wysoki wynik dotyczy grupy wiekowej 15--24 lat, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że trend zakupów mobilnych będzie się pogłębiał. Wyraźnie widać, że idzie nowe.

Takie zachowania konsumentów odnalazły swoje odzwierciedlenie w trendach. Obecnie Google zdecydowanie mocniej promuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych, a projektanci interfejsów dwoją się i troją, żeby często skomplikowany proces zakupowy przenieść na urządzenia o zdecydowanie mniejszej powierzchni użytkowej. Można spodziewać się, że za kilka lat zdecydowana większość sklepów będzie gotowa na oczekiwania klientów mobilnych.

Płatności to potencjalnie wąskie gardło zakupów

Jest wiele powodów, dla których internauci porzucają swoje koszyki zakupowe. Co ciekawe, porzucający koszyki różnią się w zależności od tego czy kupują na komputerach, czy też na urządzaniach mobilnych. Koszyki w m-commerce najczęściej porzucają konsumenci żyjący w większych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) oraz ci, uzyskujący co najmniej średnie dochody na osobę. To duża różnica w porównaniu z klientami kupującymi na urządzeniach stacjonarnych. W tej grupie najczęściej zostawiają koszyki bez opłacenia mniej majętni konsumenci i mieszkańcy wsi.

A jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o przyczynę porzuceń? Tutaj nie ma dużych różnic pomiędzy kupującymi mobilnie i stacjonarnie. Według statystyk, w obu przypadkach trudno wskazać jednoznaczny powód, który najczęściej ma wpływ na rzeczywistą rezygnację z zakupu. Płatności mobilne są jednak nie tylko najwyżej oceniane w skali 1-5, jeśli chodzi o przyczyny porzuceń, ale także występują w zestawieniu pod innymi postaciami:

  • brak określonej metody płatności za zakupy (4,33),
  • skomplikowany proces zakupowy (4,28),
  • niewygodna strona WWW (4,15),
  • problem z płatnością za zamówienie (4,11),
  • niedostosowanie do urządzeń mobilnych (4,02).

Innymi słowy – problemy z płatnościami realnie przekładają się na straty w sklepie internetowym. Warto zwrócić uwagę, że klient, który porzuca koszyk z powodu płatności, znajduje się na ostatnim etapie lejka sprzedażowego. Utrata klienta potencjalnie zdecydowanego na zakup jest już realnie odczuwalna w portfelu przedsiębiorcy. Tym bardziej warto przyjrzeć się temu aspektowi w swoim e-biznesie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 10/2019

Recepta na phishing

  • Jak chronić swoją reputację jako nadawcy mailingów?
  • Czym jest DMARC i w jaki sposób pomaga bronić się przed wykorzystywaniem naszej domeny do pishingu?
  • Czy korzystanie z DMARC jest zgodne z RODO?
Czytaj więcej

M-commerce: wstyd nie mieć!

ECOM_10_03.jpg
  • W jaki sposób współczesny e-klient dokonuje e-zakupów?
  • Jak wygląda rozwój m-commerce w Polsce na tle innych krajów i jakie to ma znaczenie dla rozwoju sklepów internetowych?
  • Dlaczego m-commerce powinno być istotnym elementem każdej strategii omnichannel?
Czytaj więcej

CX/UX w m-commerce

ECOM_10_08.jpg
  • Jak wygrywać na rynku sprzedaży online w świecie wielu ekranów?
  • Na jakie elementy zwracać szczególną uwagę przy badaniu zachowania użytkowników, by dostarczać wysokiej klasy doświadczenia zakupowe?
  • Jakie rezultaty może przynieść responsywna strona e-sklepu?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama