Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

W niniejszym artykule zostaną zaprezentowane formuły, które pozwolą nam obliczyć:

  • procentowe odchylenie uzyskanej sprzedaży względem założonego planu,
  • premię dla pracownika w zależności od różnych czynników,
  • skumulowaną wielkość sprzedaży oraz udział procentowy skumulowany.

Procentowe odchylenie względem planu

Przyjmijmy, że dla każdego naszego pracownika mamy założony do wykonania pewien plan sprzedażowy w danym okresie (oczywiście on może być dla każdego na tym samym poziomie, może też być dla każdego zupełnie inny). Do tego mamy podane, jaką faktycznie wielkość sprzedaży uzyskał każdy z tych pracowników. Takie dane pokazuje nam rysunek 1.

Na tej podstawie chcemy teraz wyliczyć odchylenie procentowe sprzedaży od zakładanego planu. Możemy to obliczyć wprowadzając do kolejnej formuły, która najpierw podzieli uzyskaną wielkość sprzedaży przez plan, a następnie odejmie od tego 1. Taką formułę pokazuje rysunek 2.

W przypadku, gdybyśmy nie pracowali na tabeli, a na standardowym zakresie Excela, to nasza formuła wprowadzona do komórki D2 wyglądałaby następująco:

=C2/B2-1.

Tą prostą formułą mamy obliczone procentowe odchylenie od planu. Wartości, które wyszły dodatnie, świadczą o tym, że sprzedaż była większa niż założony plan, natomiast wartości ujemne świadczą o tym, że pracownik nie osiągnął założonego na dany miesiąc planu.

Analogicznie można wyliczać tak naprawdę każde odchylenia pewnej wartości od innej wartości (np. procentowe odchylenie od sprzedaży w poprzednim miesiącu).

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2021

Zobacz również

Promocyjny nr 20/2021

Progresywne aplikacje internetowe przyszłością e‑commerce!

Progresywne aplikacje internetowe przyszłością e-commerce!

E-commerce i zwiększona dostępność produktów online sprawiły, że konsumenci stali się bardziej świadomi swojej pozycji na rynku. Są przez to dużo bardziej wymagający. Jakie technologie najlepiej radzą sobie ze sprostaniem wymaganiom nowoczesnego klienta?

Czytaj więcej
Promocyjny nr 20/2021

Szkoła systemowa ‑ rozwiń siebie i swoją firmę

Szkoła systemowa - rozwiń siebie i swoją firmę

Grupa Profesja w ramach projektu ponadnarodowego „Systemowa Szkoła” opracowała nowatorskie rozwiązanie - platformę z materiałami do edukacji zdalnej przedsiębiorców w zakresie podniesienia poziomu swoich kompetencji w obszarze zarządzania rozwojem firmy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.