Big Data & Mobile

ECOM_10_27.jpg
nr 10/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

spicymobile_logo.jpg
  • Jakiego rodzaju dane o konsumentach są dostępne w kanale mobile?
  • Jak można wykorzystać dane o użytkownikach mobilnych do zwiększenia skuteczności swoich działań w m-commerce?
  • Jak mierzyć efektywność aplikacji mobilnych?

 

Raport „Big Data & Mobile” to pierwsze na rynku opracowanie poświęcone wykorzystaniu danych w marketingu mobilnym. Poniżej prezentujemy osiem najważniejszych trendów istotnych z punktu widzenia m-commerce.

Wyniki badań nie pozostawiają złudzeń – kanał mobilny jest coraz istotniejszy dla marek sprzedających online. Już teraz 52% konsumentów mobilnych dokonało zakupu przez telefon, zaś sklepy stacjonarne jako ulubione miejsce zakupu uznaje tylko 32% badanych1. Jednak mobilność to nie tylko zakup i płatność z wykorzystaniem urządzenia mobilnego. Musimy pamiętać, że współczesny konsument migruje między różnymi kanałami. Często w jednym zaczyna proces zakupowy, by sfinalizować go w innym. Z urządzeń mobilnych korzystamy w miejscach sprzedaży, a także wykorzystujemy je do wielu aktywności towarzyszących zakupom, jak porównywanie ofert, poszukiwanie informacji o produkcie lub usłudze, sprawdzanie dostępności towarów, stanu zamówienia czy lokalizacji sklepów stacjonarnych.

Istotę wielokanałowości w procesie zakupu idealnie oddał Pieter Haas, prezes grupy Ceconomy oraz szef sieci Media Markt i Saturn, wskazując, że „konsumenci nie chcą kupować wyłącznie online. Chcą kupować wszędzie”2. I tak, z myślą o wzroście sprzedaży, retail staje się coraz bardziej digital, a celem globalnych graczy staje się wsparcie sprzedaży i zaangażowanie konsumenta, niezależnie od kanału. W dobie „mobility” każdy kontekst jest okazją na inicjację kontaktu z użytkownikiem – potencjalnym klientem. Jednak, aby ten kontakt miał sens, musi wynikać z wiedzy o nim. W tym miejscu dochodzimy do kwestii kluczowej – danych.

TREND 1. Dane geolokalizacyjne

– Tym, co w szczególności wyróżnia marketing mobilny, jest możliwość wykorzystania danych geolokalizacyjnych. Coraz więcej użytkowników smartfonów oczekuje komunikacji „tu i teraz”, zgodnej ze swoimi preferencjami – wskazuje Krzysztof Łuczak z Proxi.cloud, firmy specjalizującej się w komunikacji i reklamie geotargetowanej na urządzenia mobilne. – Techniki geolokalizacji otwierają nowe możliwości w tym zakresie. Dzięki rozwiniętej infrastrukturze geofencingowej, Wi-Fi sprzężonemu z technologią geolokalizacyjną i beaconami można wysłać potencjalnemu klientowi informację dotyczącą promocji, wyprzedaży czy specjalnej oferty w momencie, kiedy przechodzi obok sklepu właściciela aplikacji. Warto podkreślić, że wśród dziesięciu najpopularniejszych aplikacji zakupowych nie ma ani jednej, która nie korzysta z usług geolokalizacyjnych3.

W jaki sposób można wykorzystać dane geolokalizacyjne? Po pierwsze, można wyświetlić reklamę osobom znajdującym się w danej chwili w określonej lokalizacji. Po drugie, można wyświetlić reklamę użytkownikom, którzy w przeszłości znajdowali się w pożądanej przez reklamodawcę lokalizacji (geotrapping). Po trzecie – można wyznaczyć obszar, wewnątrz którego użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia lub wiadomości tekstowe (geofencing).

Na koniec warto nadmienić, że informacje geolokalizacyjne to nie tylko kierowanie reklamy tu i teraz (np. jeżeli użytkownik jest koło sklepu), ale też – jak przyznaje Marcin Barciński z Allegro – możliwość budowania profili na podstawie wzorców geolokalizacyjnych (np. częste przebywanie w okolicy lotnisk oraz centrów biznesowych). Tak naprawdę tylko od kreatywności marketerów zależy, w jaki sposób dane o lokalizacji użytkowników zostaną włączone na etapie planowania kampanii.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Machine learning w e-commerce

ECOM_12_78.jpg
  • Na czym polega machine learning i dlaczego staje się coraz popularniejszy?
  • W jaki sposób można zastosować machine learning w e-commerce?
  • Od czego zacząć, jeśli chcemy wdrożyć machine learning w swoim sklepie?
Czytaj więcej

Wytycz drogę robotowi

ECOM_12_75.png
  • Czym jest sitemapa i jak wpływa na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce?
  • Jak wygenerować sitemapę dla swojego sklepu?
  • Jakie błędy najczęściej pojawiają się w sitemapach?
Czytaj więcej

Już niedługo największe spotkanie branży retail w Polsce!

retail_900x900_reklama_fb_3.png

Retail Challenge Poland 2020 to strategiczne forum liderów sektora, które odbędzie się w dniach 11-12 września 2019 w Warszawie. W programie aż 10 specjalistycznych sesji tematycznych, podczas których odpowiemy na wyzwania jakie stoją przed decydentami branży handlowej, m.in. marketerami, logistykami, HR-owcami. Formuła spotkania zakłada wspólną dla wszystkich uczestników sesję plenarną, a potem podział na dopasowane do potrzeb uczestników sesje równoległe.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama