• Jak przy pomocy procesów logistycznych budować pozytywne relacje z klientem?
  • Dlaczego jeden przewoźnik to za mało?
  • Jak nie stracić klienta tylko dlatego, że nie lubi przewoźnika?
Zbuduj pozytywny customer experience dzięki bezpiecznej i szybkiej dostawie

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Globkurier

Część sprzedawców zakłada, że proces zakupowy i kreowanie doświadczeń rozpoczyna się w momencie, kiedy klient zawita do sklepu, a kończy, kiedy klient doda produkt do koszyka i opłaci zamówienie. Oczywiście, doświadczenie klienta w handlu elektronicznym zaczyna się od witryny internetowej dostawcy (lub aplikacji). W jej obrębie klienci oczekują wiarygodności, prostej nawigacji i łatwej realizacji transakcji. Jednak nie kończy się na tym. Na customer experience wpływa całość procesu, od momentów pierwszego styku z marką, aż do chwili, w której produkt fizycznie trafi do rąk kupującego. Dla wielu klientów proces logistyczny i płynność dostawy są często ważniejsze niż sama ścieżka zakupowa i UX witryny. Możliwość wyboru dostawcy, opcje śledzenia przesyłki czy powiadomienia o przesyłce wpływają na ocenę całego procesu zakupowego. Znaczenie będzie mieć też sam moment odpakowania i procedury, jakie obowiązują w sklepie w przypadku ewentualnej reklamacji czy zwrotu.

Zgrzyt na którymkolwiek z etapów może zniechęcić użytkownika, ale często to właśnie problemy z dostawą są decydujące. Klienci coraz częściej oczekują, że będą mogli wybrać, kiedy, gdzie i w jaki sposób ich przesyłki będą dostarczane.

Punktem wyjścia do całego customer experience powinno być pytanie: Czy klient, który otrzyma przesyłkę po tygodniu, zauważy jej uszkodzenia i będzie zmuszony przejść przez skomplikowane procedury reklamacyjne — kiedykolwiek wróci do sklepu? To właśnie końcowe doświadczenia mają decyzyjny wpływ na to, czy klient zapamięta sklep i będzie skory do ponownych zakupów.

Wyniki badań Gemius dla e-Commerce Polska 2020 mówią jasno, że aspekty związane z dostawą towaru mają wpływ zarówno na wybór danego sklepu, jak i na jego wiarygodność. 57% respondentów do częstszych zakupów online zmotywowałby niższy koszt dostawy. Jednocześnie aż 37% jako napotykany problem przy zakupach przez internet wskazuje długi czas oczekiwania na dostawę produktów. 30% definiuje jako problem wysoki koszt dostawy1. Niskie koszty dostawy towarów są niemal tak samo istotne dla klienta, jak cena produktu. W 2019 roku aż 62% klientów w USA określiło szybką wysyłkę jako jeden z czynników pozytywnych doświadczeń cyfrowych2.

Powołując się na raport Gemius dla e-Commerce Polska, możemy wskazać trzy najważniejsze aspekty, które wpływają na wybór danego e-sklepu przez klienta. Należą do nich: atrakcyjna cena produktu (48% respondentów), niskie koszty dostawy (41%) oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących (34%)3. Przywołane badania zachęcają do holistycznego spojrzenia na proces zakupowy.

Czym jest customer experience i dlaczego warto dbać o jego wysoki wskaźnik

Wszystko, co jest związane z procesem logistycznym i wysyłką towaru (opakowanie, czas i forma dostawy), ma duży wpływ na doświadczenia kupującego, czyli customer experience (CX). Warto zbadać, w których momentach konsument napotyka problemy i dążyć do ich eliminacji. To właśnie stopniowa eliminacja i praca nad procesem w nurcie lean – czyli ciągłego udoskonalania – może przyłożyć się do wzrostu finansowego sklepu. Czy doświadczenie klienta to, to samo, co obsługa klienta? Możemy założyć, że customer experience jest szerszym pojęciem, które stawia w centrum klienta i jego odczucia. Obsługa klienta jest ważnym elementem konsumenckiego doświadczenia, jest jednak tylko jedną ze składowych. Żadna firma, ani tym bardziej żaden sklep internetowy, nie może istnieć bez swoich klientów. Większość e-handlowców koncentruje się na pozyskaniu leadów i docieraniu do nowych odbiorców. Przy cyfrowej masowości koszt pozyskania rośnie, coraz trudniej skupić uwagę użytkowników na przekazach reklamowych, dlatego skuteczni managerowie koncentrują się na Costumer Life Value i inwestują w już pozyskanego klienta.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 23/2022

Ten produkt nie działa

Ten produkt nie działa

W branży samochodowej jest powiedzenie, że pierwszy samochód danej marki sprzedaje klientowi salon, ale każdy następny serwis. I branża samochodowa nie jest tu wyjątkiem. Dla każdej organizacji obsługa posprzedażowa jest szansą na zbudowanie długofalowego zaufania i więzi z klientem. Nie bój się problemów, zastrzeżeń i reklamacji. Jeżeli zdarzają się sporadycznie, klienci to zrozumieją. Pod warunkiem, że staniesz na wysokości zadania.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2022

Dobra obsługa posprzedażowa sposobem na lojalność klienta

Dobra obsługa posprzedażowa sposobem na lojalność klienta

Lojalność klienta jeździ na bardzo pstrym koniu. Nawet jeśli nasz produkt jest wysokiej jakości i ma akceptowalną cenę, to najpewniej do drzwi klienta puka również nasza konkurencja z podobną ofertą. W jaki sposób możemy zatem wykorzystać poszczególne elementy obsługi posprzedażowej, aby klient wracał właśnie do nas?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.