• Dlaczego klienci w ostatniej chwili porzucają zakupy?
  • Jakie czynniki w e-sklepie zniechęcają klientów do dokończenia zakupów?
  • W jaki sposób zatrzymać klienta w sklepie i zachęcić do dokończenia zakupów?
Zatrzymać klienta w sklepie

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

AtomStore

Ogromna konkurencja w e-commerce to raj dla klienta. Może wybierać towar w dowolnej konfiguracji i cenie, dlatego też tak trudno mu podjąć decyzję zakupową. Porzucone koszyki to duży problem dla wielu właścicieli sklepów internetowych.

Wielu klientów traktuje koszyk jako swoistą poczekalnię – pozostawia w nim towary, by przemyśleć zakup i wrócić lub poszukać lepszej oferty. W 2016 roku średnio 69% koszyków było porzucanych1, skala tego zjawiska jest więc ogromna. Co powoduje, że nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa tracą na tym przynajmniej kilkaset tysięcy złotych rocznie? Problem porzuconych koszyków musi być oczywiście rozwiązywany indywidualnie w każdym sklepie, a jego analizę należy rozpocząć przede wszystkim od dokładnego zbadania zachowań klientów na stronie. Część z nich jest jednak powtarzalna i dotyczy wielu e-sklepów.

Przyczyna zjawiska

Celem klienta, który wchodzi na stronę danego sklepu, jest oczywiście zrobienie zakupów. Ścieżka jest dość prosta – porównanie parametrów produktów, wybór, dodanie ich do koszyka i finalizacja transakcji. E-commerce przyspiesza decyzję i pozwala szybko zrealizować zakup. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie internauci traktują sklepy internetowe również jako miejsce do porównywania ofert – czy to ze sklepami stacjonarnymi, czy konkurencją w sieci. Sieć to najważniejsze miejsce poszukiwania inspiracji oraz informacji o produkcie. Nie zawsze klient od razu po wejściu do sklepu podejmuje decyzję, dobrze jest jednak zatrzymać go na naszej stronie, skoro ją odwiedził. Czego się wystrzegać?

Problemy z ładowaniem strony

Zanim klienci dodadzą produkty do koszyka, ważne jest, by zainteresowali się stroną. Aż 57% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. Istotne jest, by strona ładowała się szybko, by przejścia między podstronami były płynne, a wszystkie elementy wyświetlały się prawidłowo. Niekiedy zdjęcia dłużej się wczytują lub, co gorsza, nie wyświetlają się w ogóle. W takiej sytuacji klient szybko opuści stronę, ponieważ funkcjonalność miejsca, w którym dokonuje zakupu, nie spełniła jego oczekiwań.

Problemy z wyszukiwarką

Klienci, zamiast przeklikiwać się przez podstrony, chcą szybko i łatwo znaleźć to, co ich interesuje. Niestety wyszukiwarki często nie są na to przygotowane i wyświetlają listę produktów z daną frazą w nazwie lub samą kategorię, pomijając dokładne informacje, które chce uzyskać klient. Czasami zaciągane są też fragmenty śródtytułów, co może powodować bałagan, zbyt dużo wyników i frustrację klienta.

Rys. 1. Prawidłowo przygotowana wyszukiwarka – produkty i kategoria. Źródło: Cocolita.pl.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dropshipping. 3... 2... 1... Start!

Dropshipping. 3... 2... 1... Start!
  • W czym tkwi istota dropshippingu?
  • Jakie wady i zalety ma ten model logistyczny?
  • Ile można na nim zarobić i kto może z niego skorzystać?
Czytaj więcej

Zwrot zakupów ‑ problem czy przewaga konkurencyjna?

Zwrot zakupów - problem czy przewaga konkurencyjna?
  • Jak budować właściwą politykę zwrotów?
  • Czy jest się czego bać?
  • Jak widzieć zwroty – to kłopot czy szansa?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama