• Jak grywalizacja wpływa na wyniki sprzedażowe sklepu?
  • Od czego zacząć tworzenie systemu grywalizacyjnego?
  • Jak mierzyć skuteczność działań?
Zaproś klienta do gry

Gamifikacja w e-commerce jest obecna od samego początku, jednak rzadko kto kojarzy aukcje w serwisie eBay z wykorzystaniem mechanizmów gier. Właściciele e-sklepów na konkurencyjnym rynku powinni zacząć częściej rozważać ich zgamifikowanie. Może to być jedyna szansa na zatrzymanie klientów.

Retencja jest jedną z największych bolączek sklepów internetowych. Menedżerowie e-commerce prześcigają się w pomysłach, jak zatrzymać kupujących na dłużej. Najpopularniejszy i najmniej skomplikowany sposób to promocje, które są jednak bardzo kosztowne. Dlatego coraz częściej sięga się również po gamifikację.

Gamifikacja to używanie elementów świata gier oraz technik projektowania gier w obszarach niebędących grą, ale realną sytuacją. Przykłady użycia znajdziemy w branży edukacyjnej, HR czy zdrowotnej. Grywalizacja zawitała również do branży e-commerce i do dzisiaj święci triumfy wśród sklepów, które zdecydowały się na jej wdrożenie.

Mimo najlepszych chęci gamifikacja czasem nie zadziała z powodu braku pewnych istotnych elementów. Na pewno nie można pomijać dwóch najważniejszych – grywalizacja to motywacja i emocje, bez nich nie można rozpocząć działań. Jeśli projekt gamifikacyjny nie uwzględnia tych dwóch rzeczy, to zdecydowanie nie jest to gamifikacja, a jedynie jej imitacja.

Gamifikować, ale po co?

Wielu właścicieli e-sklepów zadaje pytanie, po co tak naprawdę grywalizacja, jaki jest jej realny i pozytywny skutek. Wśród korzyści, jakie może przynieść gamifikowanie sklepu, można wskazać:

  • przekształcenie jednorazowych klientów w wiernych wyznawców marki – stworzenie rozbudowanego, przemyślanego systemu jest szansą, by zabiegani klienci poczuli się bardziej związani z tą jedną marką i poświęcali jej więcej czasu;
  • zwiększenie zakupów – za zwiększoną stycznością ze sklepem oraz uzyskanymi rabatami powinno stać zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów;
  • zachęcenie do powrotów na stronę – zbudowanie doświadczenia, odpowiedniego systemu powiadomień i motywacji do powrotu zwiększy liczbę stałych, powracających klientów oraz wartość dokonywanych przez nich zakupów;
  • ściągnięcie kolejnych klientów – programy gamifikacyjne, w których w zamian za pozyskanie nowych użytkowników klienci zyskują nagrody, z pewnością przyczyni się do napływu nowych kupujących.

Czym się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu gamifikacji?

  • problem, który chcemy rozwiązać za pomocą gamifikacji, jest dobrze opisany,
  • problem związany jest z niskim zaangażowaniem klientów,
  • korzyści przewyższają koszty.

To tylko kilka z podstawowych profitów, reszta zależy tak naprawdę od obranej strategii oraz od sprzedawanego produktu. Oczywiście w trakcie projektowania grywalizacji trzeba dobrze opisać cele oraz sposób ich pomiaru.

Kiedy warto inwestować w grywalizację?

Chęć zwiększenia konwersji o parę setnych procenta często przyćmiewa realne i aktualne potrzeby. Impulsem do stworzenia systemu gamifikacyjnego nie może być chwilowa moda. Decyzję o wdrożeniu systemu należy dogłębnie przemyśleć, bo nie jest ona jedynym i najtańszym sposobem na zwiększenie zaangażowania klientów. Kiedy już jednak zostanie podjęta, warto dobrze rozpisać scenariusz działań i strategię.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dropshipping. 3... 2... 1... Start!

Dropshipping. 3... 2... 1... Start!
  • W czym tkwi istota dropshippingu?
  • Jakie wady i zalety ma ten model logistyczny?
  • Ile można na nim zarobić i kto może z niego skorzystać?
Czytaj więcej

Zwrot zakupów ‑ problem czy przewaga konkurencyjna?

Zwrot zakupów - problem czy przewaga konkurencyjna?
  • Jak budować właściwą politykę zwrotów?
  • Czy jest się czego bać?
  • Jak widzieć zwroty – to kłopot czy szansa?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama