Zaproś klienta do gry

ECOM_06_24.jpg
  • Jak grywalizacja wpływa na wyniki sprzedażowe sklepu?
  • Od czego zacząć tworzenie systemu grywalizacyjnego?
  • Jak mierzyć skuteczność działań?

Gamifikacja w e-commerce jest obecna od samego początku, jednak rzadko kto kojarzy aukcje w serwisie eBay z wykorzystaniem mechanizmów gier. Właściciele e-sklepów na konkurencyjnym rynku powinni zacząć częściej rozważać ich zgamifikowanie. Może to być jedyna szansa na zatrzymanie klientów.

Retencja jest jedną z największych bolączek sklepów internetowych. Menedżerowie e-commerce prześcigają się w pomysłach, jak zatrzymać kupujących na dłużej. Najpopularniejszy i najmniej skomplikowany sposób to promocje, które są jednak bardzo kosztowne. Dlatego coraz częściej sięga się również po gamifikację.

Gamifikacja to używanie elementów świata gier oraz technik projektowania gier w obszarach niebędących grą, ale realną sytuacją. Przykłady użycia znajdziemy w branży edukacyjnej, HR czy zdrowotnej. Grywalizacja zawitała również do branży e-commerce i do dzisiaj święci triumfy wśród sklepów, które zdecydowały się na jej wdrożenie.

Mimo najlepszych chęci gamifikacja czasem nie zadziała z powodu braku pewnych istotnych elementów. Na pewno nie można pomijać dwóch najważniejszych – grywalizacja to motywacja i emocje, bez nich nie można rozpocząć działań. Jeśli projekt gamifikacyjny nie uwzględnia tych dwóch rzeczy, to zdecydowanie nie jest to gamifikacja, a jedynie jej imitacja.

Gamifikować, ale po co?

Wielu właścicieli e-sklepów zadaje pytanie, po co tak naprawdę grywalizacja, jaki jest jej realny i pozytywny skutek. Wśród korzyści, jakie może przynieść gamifikowanie sklepu, można wskazać:

  • przekształcenie jednorazowych klientów w wiernych wyznawców marki – stworzenie rozbudowanego, przemyślanego systemu jest szansą, by zabiegani klienci poczuli się bardziej związani z tą jedną marką i poświęcali jej więcej czasu;
  • zwiększenie zakupów – za zwiększoną stycznością ze sklepem oraz uzyskanymi rabatami powinno stać zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów;
  • zachęcenie do powrotów na stronę – zbudowanie doświadczenia, odpowiedniego systemu powiadomień i motywacji do powrotu zwiększy liczbę stałych, powracających klientów oraz wartość dokonywanych przez nich zakupów;
  • ściągnięcie kolejnych klientów – programy gamifikacyjne, w których w zamian za pozyskanie nowych użytkowników klienci zyskują nagrody, z pewnością przyczyni się do napływu nowych kupujących.

Czym się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu gamifikacji?

  • problem, który chcemy rozwiązać za pomocą gamifikacji, jest dobrze opisany,
  • problem związany jest z niskim zaangażowaniem klientów,
  • korzyści przewyższają koszty.

To tylko kilka z podstawowych profitów, reszta zależy tak naprawdę od obranej strategii oraz od sprzedawanego produktu. Oczywiście w trakcie projektowania grywalizacji trzeba dobrze opisać cele oraz sposób ich pomiaru.

Kiedy warto inwestować w grywalizację?

Chęć zwiększenia konwersji o parę setnych procenta często przyćmiewa realne i aktualne potrzeby. Impulsem do stworzenia systemu gamifikacyjnego nie może być chwilowa moda. Decyzję o wdrożeniu systemu należy dogłębnie przemyśleć, bo nie jest ona jedynym i najtańszym sposobem na zwiększenie zaangażowania klientów. Kiedy już jednak zostanie podjęta, warto dobrze rozpisać scenariusz działań i strategię.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum