Wyszukiwarka jak dobry sprzedawca

Anna Zalewska (partner Widoczni)   E-commerce & Digital Marketing 8/2018 Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_widoczni.jpg
ECOM_08_26.jpg
  • W jaki sposób wyszukiwarka na stronie sklepu wpływa na sprzedaż?
  • Jak poprawić funkcjonalność sklepu przez pryzmat wyszukiwarki?
  • Jak komunikować się z klientem w wyszukiwarce sklepu, aby zachęcić go do pozostania na stronie sklepu?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym to rozwiązanie, które przede wszystkim ma służyć klientowi. Poprawa doświadczeń użytkownika to z kolei pierwszy krok do budowania sprzedaży i lojalnej grupy odbiorców. Kiedy wyszukiwarka sklepowa wpływa korzystnie na sprzedaż, a kiedy stanowi dla niej zagrożenie?

Zależność pomiędzy wyszukiwarką w sklepie a pozycjonowaniem sklepu w Google jest mocno wyolbrzymiana, a zdania na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć, że wyszukiwarka może mieć wpływ na zaangażowanie użytkownika na stronie, a tym samym czas pobytu i konwersję. A te elementy wpływają na lepszą ocenę strony sklepu przez Google.

Czy faktycznie tak jest? Czynniki wpływające na pozycjonowanie sklepu nie są oficjalnie znane, dlatego tę kwestię pozostawmy do rozstrzygnięcia pozycjonerom. Tym, co z punktu widzenia SEO jest najważniejsze przy zarządzaniu wyszukiwarką w sklepie, to oznaczenie stron z wewnętrznymi wynikami wyszukiwania jako noindex, follow.

Wyszukiwarka na ścieżce zakupowej

Przeanalizujmy te obszary, na których wyszukiwarka wewnętrzna generuje realne korzyści dla sklepu. Chociaż pozornie jest obecna wyłącznie na etapie wyszukiwania produktów, okazuje się, że może być także dobrym narzędziem sprzedażowym. Jakie obszary wspólne ma wyszukiwarka i proces sprzedaży?

Wróćmy do statystyk – 30% użytkowników sklepów korzysta z wyszukiwarek wewnętrznych. To duża część potencjalnych klientów, warto więc zadbać o ich potrzeby. Możemy je podzielić na kilka etapów:

  • odnalezienie wyszukiwarki na stronie,
  • wsparcie przy wyszukiwaniu w wyszukiwarce,
  • komunikacja w przypadku braku wyszukiwanych produktów.

Aby użytkownik w ogóle mógł skorzystać z wyszukiwarki wewnętrznej, musi być ona odpowiednio wyeksponowana na stronie. Powszechnym rozwiązaniem jest dodanie okna w górnej części strony, często oznaczonego symbolem lupy lub nawołaniem do akcji, np. „Znajdź produkt” lub „Szukaj”.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum