• Co możemy zrobić, by nasz marketing stał się tortem, który wszyscy chcą zjeść?
  • Jak być w każdym miejscu, w którym „głodny” konsument może się pojawić?
  • Gdzie szukać przepisu na wielokanałową komunikację z prawdziwego zdarzenia?
Tort o smaku omnichannel. Przepis na komunikacyjny sukces

Według Harvard Business Review, aż 86% klientów robi zakupy korzystając z więcej niż dwóch kanałów sprzedaży1. Wszystko za sprawą omnichannel marketingu.

Każdy, kto choć raz jadł tort przygotowany przez babcię wie, że stworzenie takiego arcydzieła nie jest proste. Wymaga czasu, poświęcenia i wprawy. To samo dotyczy omnichannel marketingu – bez odpowiedniego przygotowania, planu i godzin praktyki nie zbudujemy wielokanałowej komunikacji. Zapraszamy w cukierniczą podróż!

Lista składników:

1. Zasoby:

  • ludzkie (z know-how) – specjaliści, mający odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie danego zagadnienia,
  • finansowe – budżet, uwzględniający wszystkie składowe naszego wdrożenia,
  • rzeczowe (narzędzia) – systemy, które umożliwią wdrożenie omnichannel,
  • dane o klientach – baza danych, systematycznie czyszczona i uzupełniana.

2. Kanały komunikacji:

  • online,
  • offline.

3. Analiza konkurencji

– warto poświęcić czas i zobaczyć, czy nasza konkurencja wdrożyła podobne działania.

Czas przygotowania/wdrożenia:

6-12 miesięcy, w zależności od wielkości firmy i posiadanych rynków.

Krok 1. Przygotuj i dobierz składniki: persona i segmentacja

Milion razy słyszeliśmy, że content jest królem, ale bez odpowiedniego kontekstu nie znaczy tak wiele. Cytrynowy tort nie zrobi wrażenia na kimś, kto nie lubi cytrusów. Konsumenci chcą czuć się ważni, dlatego oczekują spójnej i spersonalizowanej komunikacji wielokanałowej2. Przywiązują się do brandów, które rozpoznają ich i traktują indywidualnie. Marzą o tym, żeby dostać dedykowany rabat z okazji urodzin oraz zniżkę na flakonik ulubionych perfum, gdy domowy zapas się kończy. Właśnie dlatego, przygotowując się do wdrożenia strategii omnichannel, powinniśmy przyjrzeć się odbiorcom naszej marki – „dobrać odpowiedni przepis” – wziąć pod lupę nasze zasoby ludzkie i rzeczowe, w tym dane naszych klientów, by wiedzieć, jakimi informacjami dysponujemy. Gdzie kupują najczęściej? Z jakich kanałów korzystają? Skąd przychodzą, a przede wszystkim – gdzie finalizują zakupy? Powinniśmy również wiedzieć, jakie są ich bolączki i w jakich momentach cyklu życia się pojawiają. Takie informacje pozwolą nam wyznaczyć kanały, które powinniśmy wziąć pod uwagę i zsynchronizować. To pozwoli nam też zrozumieć użytkowników, stworzyć buyer persony i wykreować dedykowaną im komunikację – przygotować scenariusz tak, aby kanały się uzupełniały, a nie mnożyły i powielały ten sam content.


TIP

Tworząc buyer personę, poddaj analizie każdy marketingowy kanał, którego używasz, ale przyjrzyj się też konkurencji. Nie masz konta na Instagramie, a TOP sprzedawca twojej kategorii taguje produkty na stories? Rozważ uruchomienie również tego kanału!


Pamiętaj, aż 74 konsumentów irytuje się, kiedy otrzymuje wiadomości niezwiązane z ich zainteresowaniami3. Dlatego, mając persony, możemy rozpocząć segmentację bazy. W ten sposób unikniemy frustracji, a reklama srebrnych pierścionków nie dotrze do osób, które noszą jedynie złotą biżuterię. Co zrobić, by było nam łatwiej? Narzędzia do Marketing Automation mogą ułatwić nam sprawę, dokonując segmentacji według danych behawioralnych, demograficznych czy preferencji zakupowych. Poprawnie skonstruowana automatyzacja umożliwi też sprawne połączenie kanałów i dotarcie do odpowiednich segmentów bez naszej większej ingerencji.


Segmentację powinniśmy tak naprawdę zacząć już od naszej witryny internetowej oraz newslettera. To właśnie na stronie użytkownik zapisuje się do bazy i decyduje, które tematy go interesują, jakie wiadomości chce otrzymywać, niejednokrotnie wybiera też częstotliwość wysyłek.


Sprawdź, według jakich cech warto segmentować klientów:

  • kraj
  • wiek
  • płeć
  • język
  • zawód
  • styl pracy
  • ulubione kanały komunikacji
  • urządzenia, z jakich korzystają
  • przyzwyczajenia zakupowe
  • stopień lojalności
  • częstotliwość zakupów
  • średnia wartość koszyka

 

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Być, nie bywać. Social commerce po nowemu

Być, nie bywać. Social commerce po nowemu
  • Jak pandemia COVID-19 wpływa na social commerce i czy warto spodziewać się, że zmiany zostaną z nami na dłużej?
  • Jak sklepy stacjonarne, dzięki wykorzystaniu social commerce, mogą sprostać oczekiwaniom klientów tu i teraz?
  • Co zrobić, aby w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w zależności od wymiaru i oczekiwanego rezultatu?
Czytaj więcej

COVID‑19 ‑ czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?

COVID-19 - czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?
  • Jak branża KEP radzi sobie ze wzrostem wolumenu przesyłek i nowymi warunkami reżimu sanitarnego?
  • Jakie działania podejmują firmy kurierskie, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku?
  • Jakich zmian należy się spodziewać w najbliższych miesiącach?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama