Sprzedaż za pomocą contentu

ECOM_7_25.jpg
nr 7/2018

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_sempai.jpg
  • Na czym polega content marketing?
  • Jak efektywnie wykorzystać content marketing do promocji sklepu?
  • Gdzie szukać pomysłów na treści oferowane klientom w ramach content marketingu?

Sklepy internetowe coraz chętniej angażują się w działania z zakresu content marketingu. Mogą one przynieść wiele korzyści, pod warunkiem że zostaną odpowiednio zaplanowane i będą skupiać się na oferowanym asortymencie.

Rys. 1. Formy content marketingu

Źródło: opracowanie własne autorek.

Content marketing opiera się na tworzeniu rozmaitych treści, a następnie rozpowszechnianiu ich w sieci. Jest to rodzaj strategii marketingowej, który wykorzystuje się w celu pozyskania stałego grona klientów i jednocześnie wsparcia sprzedaży. Jakie działania prowadzone są w ramach content marketingu? Przede wszystkim publikowanie i promowanie treści uznawanych za wartościowe dla wybranej grupy odbiorców, a więc określonego segmentu klientów. Marketing treści nie może jednak opierać się wyłącznie na jednostronnym przekazie reklamowym. Ma on charakter długookresowego przedsięwzięcia, którego celem jest zbudowanie trwałej relacji. Słowo „treść” nie odnosi się tutaj jedynie do tworzenia artykułów czy dodawania wpisów na portalach społecznościowych. Treści mogą przybierać zróżnicowaną formę, w tym m.in.: grafik, filmów, webinarów czy prezentacji multimedialnych. Największy nacisk kładzie się na ich merytoryczność. Tylko takie treści mogą zainteresować i przyciągnąć na dłużej użytkowników, a przy tym wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarce.

Korzyści z zastosowania CM

Content marketing z każdym rokiem cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Według badania „B2C content marketing 2018” opublikowanego przez Content Marketing Institute wynika, że 86% firm realizuje kampanie zarządzania treścią1. W Polsce panuje podobna tendencja, co potwierdza raport IAB Polska „Content marketing 2017”, zrzeszający największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawców2.

Strategia content marketingowa może przynieść wiele korzyści, właśnie dlatego tak chętnie wykorzystywana jest do wsparcia sprzedaży, w tym również przez sklepy internetowe. Jedną z podstawowych jej funkcji jest popularyzacja marki. CM wpływa na zwiększenie świadomości istnienia danego produktu bądź całej marki. Tym samym buduje lojalność klienta. Ten cel wiąże się bezpośrednio z obecnością w internecie. Nie wystarczy jedynie przedstawić swoje produkty lub usługi. Trzeba jeszcze przekonać do nich grupę docelową. Pomóc może w tym przyjęcie roli eksperta w swojej dziedzinie.

Internauci chętnie korzystają z porad takich ekspertów, o ile rzeczywiście treści przez nich przekazywane są merytoryczne i dobrej jakości. Jeżeli producent rowerów wypowiada się w kwestii przygotowania roweru na nadchodzący sezon, to najprawdopodobniej przekazuje przydatne informacje miłośnikom jednośladów. W takiej sytuacji można mu więc zawierzyć, nieco inaczej będzie już w przypadku, gdyby ten sam producent pokusił się o stworzenie treści dotyczącej remontu łazienki czy hodowli roślin.

Budowa wizerunku eksperta powinna zostać szczegółowo zaplanowana. Co więcej, tego typu poradniki pomagają podjąć klientom decyzję zakupową. Trzymając się analogii rowerowej: wybrać rower trekkingowy czy może jednak turystyczny? Który z nich będzie lepszy do jazdy miejskiej? To tylko przykłady tematów, które zapewne zainteresowałyby osobę szukającą nowego roweru. Tworząc artykuł czy wideo na ten temat, możemy odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości potencjalnych klientów.

Content marketing nie tylko wpływa na decyzje zakupowe, ale może wytwarzać w użytkowniku potrzebę posiadania określonego produktu. Ciekawy film przedstawiający zalety i wszystkie zastosowania danego produktu może skłonić wiele osób do jego nabycia. Nic tak nie działa na klientów jak wizualizacja. Działania content marketingowe to także możliwość uzyskania przewagi nad konkurencją, zwłaszcza jeżeli kreowane treści odpowiadają na potrzeby klientów, np. odnoszą się do najczęstszych zapytań kierowanych do wyszukiwarki. Nie można przy tym zapominać, że content marketing oferuje także korzyści pod kątem SEO. Unikalne, wartościowe treści poprawiają pozycję sklepu w wyszukiwarce Google. Dodatkowo ich publikacja oraz promocja sprawiają, że użytkownicy w sposób naturalny linkują dobre treści. Warto wspomnieć, że content marketing pozwala na komunikację między klientami. Jedną z jej form są m.in. komentarze oraz opinie pod zamieszczoną treścią.

Kreatywne opisy produktów

Content marketing w sklepie internetowym przybiera przede wszystkim formę opisów kategorii i produktów. Jest to szansa na przykucie uwagi użytkownika, a także jeden ze sposobów spozycjonowania strony. W opisach muszą zatem znaleźć się odpowiednio wyselekcjonowane słowa kluczowe. Jak powinny wyglądać dobre opisy w sklepie internetowym?

Przykład

Opisując patelnię, poza wspomnieniem o jej średnicy, materiale, z jakiego została wykonana, lub wzorze, jaki ją zdobi, należy wskazać możliwości, jakie oferuje nam jej posiadanie. Może to być przygotowanie ulubionej potrawy, zabłyśnięcie na rodzinnym spotkaniu itd.

Podstawa to prostota. Krótkie, zwięzłe i zrozumiałe zdania znacznie lepiej oddziałują na użytkowników aniżeli rozbudowane opisy. Warto używać języka korzyści. Nie należy skupiać się wyłącznie na cechach produktu, ale raczej na wizualizacji skutków zakupu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Bodźce promocyjne stymulujące zakup

ECOM_13_24.jpg
  • Co sprawia, że ludzie dokonują zakupów w sieci?
  • Jak przyciągnąć i zatrzymać klienta?
  • Czym konkurować, aby się wyróżnić na tle konkurencji?
Czytaj więcej

Sztuka budowania e-lojalności

ECOM_13_18.jpg
  • Co kształtuje lojalność klientów online?
  • Jak pozyskać lojalnego klienta?
  • Jak stworzyć i podtrzymać trwałą relację z klientem?
Czytaj więcej

Mity na temat prognoz sprzedaży

ECOM_13_14.jpg
  • W jakim celu prognozujemy sprzedaż?
  • Co brać pod uwagę prognozując sprzedaż?
  • Jakie są mity na temat prognozowania sprzedaży?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama