Sprzedaż przez platformę B2B

Igor Czajkowski (partner 2ClickShop)   E-commerce & Digital Marketing 6/2018 Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_2clickshop.jpg
ECOM_6_08.jpg
  • Jak skutecznie wdrożyć w firmie platformę do sprzedaży B2B, aby została zaakceptowana przez klientów i dział handlowy?
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy do sprzedaży B2B?
  • Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową?

Z jednej strony klient B2B jest takim samym kupującym jak klient indywidualny, z drugiej w wielu przypadkach potrzebuje innych rozwiązań i funkcjonalności, aby z łatwością dokonywać zakupów online. Dotyczy to szczególnie dużych i skomplikowanych transakcji, wymagających indywidualnego podejścia do klienta. Wówczas warto wdrożyć system usprawniający sprzedaż B2B przez zautomatyzowanie procesu składania i realizacji zamówień hurtowych.

Idealny system B2B spełnia rolę biura obsługi online, w którym sprzedawca hurtowy może realizować wszystkie operacje związane z procesem sprzedażowym: m.in. składanie ofert, negocjacje większych zamówień, obsługa reklamacji i zwrotów, windykacja.

Na sukces wdrożenia systemu B2B składa się wiele czynników. Większość opracowań dotyczących tego tematu skupia się na aspektach technicznych, marginalizując inne elementy, które bezpośrednio wpływają na powodzenie projektu. Rzecz w tym, że system B2B to coś więcej niż platforma sprzedażowa. Dobrze zaprojektowany staje się internetowym centrum obsługi klientów biznesowych.

Głównym zadaniem takiego systemu jest umożliwienie składania zamówień online. Klient w jednym miejscu otrzymuje dostęp do informacji o produktach, cenach, historii zamówień i zapytań ofertowych oraz rozliczeń. Zredukowanie do minimum zamówień składanych drogą e-mailową lub telefoniczną, a przy okazji ograniczenie liczby błędów pojawiających się podczas wpisywania takich zamówień do systemu sprzedażowego to główny cel, jaki stawiają sobie firmy decydujące się na wdrożenie platform sprzedaży B2B w e-commerce.

W zależności od stopnia zaawansowania platforma umożliwia m.in.:

  • sprzedawcy – ekspansję na nowe rynki, udostępnienie klientom „klonów” swojego sklepu internetowego, dzięki czemu bez nakładów finansowych mogą pod swoją marką sprzedawać produkty klientom końcowym,
  • działowi handlowemu – skrócenie czasu przyjęcia zamówienia składanego offline przez wpisanie zamówienia wprost na koncie klienta, czego następstwem jest automatyczny e-mail do klienta z podsumowaniem zamówienia i linkiem służącym do jego potwierdzenia,
  • klientom – składanie zamówień na podstawie archiwalnych zakupów, zapisywanie wielu zestawów koszyków, które można potem wykorzystać do dokonywania powtarzalnych zakupów.

W zależności od przyjętego rozwiązania system B2B ułatwia również kontrolę salda klienta czy dostępnego limitu kupieckiego, a nawet procesowanie w inny sposób zamówień tych klientów, którzy mają przeterminowane faktury. Pozwala na szybkie tworzenie ofert w plikach przez handlowców firmy, jak i klientów hurtowych dla własnych klientów końcowych.

Innym przykładem możliwości oferowanych przez platformy B2B jest importowanie zamówień, np. z programu Excel do panelu platformy. Jeśli nasz klient ma własny system sprzedaży, który może generować plik zbiorczy z zapotrzebowaniem pod zamówienia klientów końcowych, umieszczenie go na platformie ułatwia i przyspiesza proces składania zamówienia. Dodatkowo dzięki tej funkcji klient natychmiast otrzymuje informację o dostępności produktów i możliwości realizacji całości zamówienia – nie byłoby to możliwe, gdyby zamówienie zostało przesłane e-mailem.

Rys. 1. Widok panelu sklepu gabriella.pl dla klienta B2C i B2B

Źródło: gabriella.pl.

Warto też pamiętać, że dostęp do platformy jest możliwy przez całą dobę i nie jest ograniczony geograficznie. Co ważne, system B2B zintegrowany z systemami magazynowo-księgowymi umożliwia natychmiastowe generowanie różnego rodzaju raportów i statystyk. Usprawnia to kontrolę płatności oraz obniża koszty ponoszone przez firmę. Poza tym system B2B w najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach może automatyzować planowanie sprzedaży na podstawie analiz wielowymiarowych oraz monitorowania procesów rozliczeń.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum