• Dlaczego konsumenci tak lubią multizakupy i czym właściwie są platformy marketplace?
  • Jak polskie marki zaznaczają swoją obecność na platformach sprzedażowych?
  • Na co trzeba uważać, tworząc content na Allegro i Amazon?
Sprzedaż na Allegro i Amazonie, czyli co zrobić, żeby zaistnieć na platformach marketplace?

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Conture

Platformy marketplace podbijają rynek e-commerce – obecnie aż 47% dochodów ze sprzedaży online pochodzi właśnie z platform zakupowych. Z dnia na dzień zwiększa się zarówno liczba ich klientów, jak i sprzedających. Dynamiczny rozwój tego sektora sprawia, że stanowi on doskonałe narzędzie do budowania własnego brandu. Jak skutecznie na nich sprzedawać i czego należy unikać?

Platforma marketplace, czyli wiele korzyści w jednym miejscu

Klienci coraz chętniej kupują w sieci – to stwierdzenie, które już nikogo nie dziwi. Sprzedawcy przenoszą się więc do internetu, by dotrzeć do odbiorców za pośrednictwem różnorodnych platform sprzedażowych. Rosnącą popularnością cieszą się marketplaces – zgodnie z raportem Inquiry stanowią obecnie 62% światowego rynku e-commerce, a szacuje się, że w ciągu najbliższych lat wartość ta może wzrosnąć aż do 75%. Co sprawia, że multibrandowe platformy są tak atrakcyjne dla współczesnego odbiorcy?

Marketplaces to inaczej platformy, za których pośrednictwem wielu różnych sprzedawców oferuje odbiorcom swoje produkty i usługi. Tym, co wyróżnia je spośród innych e-sklepów, jest pośredniczenie w sprzedaży oferty innych marek. Zazwyczaj dotyczy to zewnętrznych firm, jednak zdarza się, że poszczególne platformy sprzedają również własne produkty (tak robi m.in. Amazon i Allegro). Właśnie ta różnorodność, ujednolicony sposób prezentacji oraz intuicyjny interfejs wraz z szybką i wygodną realizacją zamówienia sprawiają, że zakupy w marketplaces są jednym z ulubionych rozwiązań konsumentów.

Dominacja gigantów – analiza rynku

Zarówno na rynku polskim, jak i światowym działa wiele platform zakupowych, a ich liczba rośnie z roku na rok. Jak wskazuje raport Inquiry, proces ten przyspieszyła dodatkowo pandemia koronawirusa, która spowodowała aż 40-procentowy wzrost tego typu sprzedaży. Mimo to szacuje się, że aż 60% globalnego rynku e-commerce stanowi sto największych marketplaces, gdzie konsumenci z całego świata wydali w 2020 r. 2,67 bilionów dolarów1. Kim są ci światowi giganci i co ich wyróżnia?

Liderem rynku marketplace, a jednocześnie jedną z pierwszych platform zakupowych, jest Amazon działający już od 1995 r. Ma on obecnie w ofercie ok. 320 milionów produktów, a jego oddziały rozmieszczone są na całym kontynencie. Równie imponująca okazuje się liczba zgromadzonych wokół niego odbiorców – w skali światowej platforma ma łącznie ponad 300 milionów kupujących i zrzesza ok. milion sprzedawców. Amazon sukcesywnie podbija też rynki europejskie, a w ubiegłym roku pojawił się również w Polsce.

Największa światowa platforma aukcyjna to z kolei eBay. Serwis działa w 37 krajach, a za jego pośrednictwem transakcji dokonuje aż 167 milionów osób. W asortymencie serwisu znajdują się przede wszystkim odzież, kosmetyki, biżuteria, zabawki, sprzęty elektroniczne i sportowe, a także artykuły wyposażenia domowego. Za wielką zaletę eBaya uważa się stworzenie systemu płatności elektronicznych PayPal – to wygodne narzędzie pozwala na transakcje w 25 walutach i działa w 190 krajach.

Obecnie jednym z niekwestionowanych liderów marketplaces stał się rynek azjatycki. Serwis będący częścią Alibaba Group, Aliexpress, nie tylko podbił Azję, lecz także stał się niezwykle popularny również w Polsce. Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez GS1 z platformy korzysta ponad 4 miliony Polaków zachęconych przede wszystkim niskimi cenami i bezpłatnymi dostawami. Minusem jest jednak czas oczekiwania na przesyłkę wynoszący nawet trzy miesiące.

Polska także może pochwalić się własnym serwisem zakupowym, Allegro, który obecnie plasuje się na 12. miejscu pod względem miesięcznych wizyt w skali światowej. Początkowo był to serwis aukcyjny, gdzie kupowano przede wszystkim używane rzeczy, jednak od 2007 r. klienci mogą tam prowadzić swoje sklepy internetowe. Obecnie ponad 90% sprzedawanych towarów to fabrycznie nowe produkty, a platforma nieustannie skupia się na zwiększaniu liczby zrzeszanych sprzedawców. Jednocześnie to ulubiona platforma zakupowa Polaków – szacuje się, że korzysta z niej ponad ¾ internautów. Zgodnie z danymi GS1 odwiedza ją codziennie ok. 17 mln osób, czyli ok. 60% użytkowników sieci. Ponadto Allegro ma 40% udziałów w polskim e-commerce, co stanowi fenomen na skalę światową.

Oprócz tradycyjnych marketplaces, skupiających w jednym miejscu wielu sprzedawców, coraz popularniejsze stają się również platformy współpracujące z konkretnymi markami, takie jak Zalando lub Tmail. Coraz chętniej odwiedzane są również marketplace’owe kluby zakupowe (np. Zalando Lounge) oferujące zarejestrowanym użytkownikom atrakcyjne rabaty. Tendencję rozwoju widać też z pewnością w działaniu wyspecjalizowanych multibrandów, gdzie można kupić wyłącznie produkty danej kategorii.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Strategie cenowe a zwiększenie sprzedaży na Amazonie

Strategie cenowe a zwiększenie sprzedaży na Amazonie
  • Jak zwiększyć swoją szansę na wzrost sprzedaży na portalu Amazon.com?
  • Dlaczego ekspansja na europejskie rynki Amazona powinna być w czołówce priorytetów twojego biznesu?
  • Dlaczego Buy Box jest niemal świętym Graalem sprzedawców na Amazonie?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2022

Ten produkt nie działa

Ten produkt nie działa

W branży samochodowej jest powiedzenie, że pierwszy samochód danej marki sprzedaje klientowi salon, ale każdy następny serwis. I branża samochodowa nie jest tu wyjątkiem. Dla każdej organizacji obsługa posprzedażowa jest szansą na zbudowanie długofalowego zaufania i więzi z klientem. Nie bój się problemów, zastrzeżeń i reklamacji. Jeżeli zdarzają się sporadycznie, klienci to zrozumieją. Pod warunkiem, że staniesz na wysokości zadania.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.