• W jaki sposób budować społeczność wokół e-biznesu i jak przełożyć to na sprzedaż?
  • Z jakich narzędzi warto skorzystać?
  • Które przykłady budowania społeczności wokół marki są warte naśladowania, a które niekoniecznie?

Absolutną podstawą i pierwszym krokiem do zbudowania społeczności wokół jakiegokolwiek biznesu, a w szczególności e-biznesu, jest prawidłowe określenie persony i grupy docelowej. Grupy odbiorców skupione wokół marki na stronie WWW, blogu, w social mediach, podzielają podobne wartości i cele. Stojąca za społecznością marka wzmacnia je, odpowiadając na konkretne potrzeby swoich odbiorców i dostosowując do nich udostępniane treści oraz sposób komunikacji.

Budowa społeczności potencjalnych klientów wymaga nie tylko prawidłowego określenia grupy odbiorców, ale także persony. Często te dwa pojęcia błędnie stosowane są zamiennie. Grupa docelowa obejmuje zdecydowanie szerszą kategorię niż persona, a żeby ją prawidłowo zdefiniować, należy opracować kilka person odpowiadających danej grupie produktów lub usług. W przypadku e-sklepów z branży modowej, sukienki i torebki będą odpowiedzią na potrzeby innej persony, niż garnitury i krawaty. Nieumiejętne dopasowanie persony, a co za tym idzie – grupy odbiorców do oferowanych produktów lub usług, może mieć negatywny wpływ nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale też osłabia wiarygodność marki.

Przydatnym narzędziem do budowania persony jest PersonApp, za pomocą którego można stworzyć szablon i zapisać go w formacie .pdf lub wydrukować. Niezależnie od wykorzystanego w tym celu narzędzia, określając odbiorcę warto odpowiedzieć na kilka pytań, które ułatwią przejście przez ten proces:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki status materialny posiada?
  • Gdzie pracuje, na jakim stanowisku?
  • Co robi w wolnym czasie, jakie są jego zainteresowania?
  • Jaki tryb życia prowadzi?
  • Czy jest osobą otwartą, czy raczej zamkniętą i skrytą?
  • Z jakimi problemami zmaga się na co dzień?
  • Korzysta częściej z komputera czy z telefonu?
  • Jakie kanały w social mediach wybiera do zdobywania informacji?
  • Jakie ma potrzeby?
  • Czy ma żonę/męża?
  • Czy ma dzieci?

Kolejnym krokiem po opracowaniu person i grup odbiorców będzie dobór odpowiedniego narzędzia do komunikacji i tym samym budowanie społeczności.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Kolory a sprzedaż

ECOM_11_34.jpg
  • Czego e-commerce może nauczyć się z badań o kolorach?
  • W jaki sposób kolory wpływają na sprzedaż?
  • Co należy mieć na uwadze, wybierając kolor przycisku call to action i innych elementów w sklepie?
Read more

Amazon: od czego zacząć?

ECOM_11_28.jpg
  • W jaki sposób przygotować swój e-commerce do sprzedaży na Amazonie?
  • Na co zwrócić uwagę podczas planowania sprzedaży na Amazonie?
  • Jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów podczas wejścia na platformę?
Read more

Sztuka niemarnowania leadów

ECOM_10_37.jpg
  • Czym jest lead response time i jak wpływa na sprzedaż?
  • W jaki sposób mierzyć lead response time?
  • Jak poprawić szybkość odpowiedzi na zapytania klientów?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama