• W jaki sposób budować społeczność wokół e-biznesu i jak przełożyć to na sprzedaż?
  • Z jakich narzędzi warto skorzystać?
  • Które przykłady budowania społeczności wokół marki są warte naśladowania, a które niekoniecznie?

Absolutną podstawą i pierwszym krokiem do zbudowania społeczności wokół jakiegokolwiek biznesu, a w szczególności e-biznesu, jest prawidłowe określenie persony i grupy docelowej. Grupy odbiorców skupione wokół marki na stronie WWW, blogu, w social mediach, podzielają podobne wartości i cele. Stojąca za społecznością marka wzmacnia je, odpowiadając na konkretne potrzeby swoich odbiorców i dostosowując do nich udostępniane treści oraz sposób komunikacji.

Budowa społeczności potencjalnych klientów wymaga nie tylko prawidłowego określenia grupy odbiorców, ale także persony. Często te dwa pojęcia błędnie stosowane są zamiennie. Grupa docelowa obejmuje zdecydowanie szerszą kategorię niż persona, a żeby ją prawidłowo zdefiniować, należy opracować kilka person odpowiadających danej grupie produktów lub usług. W przypadku e-sklepów z branży modowej, sukienki i torebki będą odpowiedzią na potrzeby innej persony, niż garnitury i krawaty. Nieumiejętne dopasowanie persony, a co za tym idzie – grupy odbiorców do oferowanych produktów lub usług, może mieć negatywny wpływ nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale też osłabia wiarygodność marki.

Przydatnym narzędziem do budowania persony jest PersonApp, za pomocą którego można stworzyć szablon i zapisać go w formacie .pdf lub wydrukować. Niezależnie od wykorzystanego w tym celu narzędzia, określając odbiorcę warto odpowiedzieć na kilka pytań, które ułatwią przejście przez ten proces:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki status materialny posiada?
  • Gdzie pracuje, na jakim stanowisku?
  • Co robi w wolnym czasie, jakie są jego zainteresowania?
  • Jaki tryb życia prowadzi?
  • Czy jest osobą otwartą, czy raczej zamkniętą i skrytą?
  • Z jakimi problemami zmaga się na co dzień?
  • Korzysta częściej z komputera czy z telefonu?
  • Jakie kanały w social mediach wybiera do zdobywania informacji?
  • Jakie ma potrzeby?
  • Czy ma żonę/męża?
  • Czy ma dzieci?

Kolejnym krokiem po opracowaniu person i grup odbiorców będzie dobór odpowiedniego narzędzia do komunikacji i tym samym budowanie społeczności.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Od klienta do ambasadora sklepu

Read more

System do zarządzania klientami

ECOM_12_12.jpg
  • Dlaczego warto wdrożyć system CRM w swoim sklepie?
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem konkretnego rozwiązania?
  • Jakie funkcje warto wprowadzić?
Read more

Budowanie bazy mailingowej

ECOM_12_8.jpg
  • Jak budować efektywną bazę mailingową?
  • Jak zachęcić potencjalnych klientów do wyrażenia zgody marketingowej?
  • O co należy zadbać, aby nasza baza była w zgodzie z RODO?
Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama