• W jaki sposób budować społeczność wokół e-biznesu i jak przełożyć to na sprzedaż?
  • Z jakich narzędzi warto skorzystać?
  • Które przykłady budowania społeczności wokół marki są warte naśladowania, a które niekoniecznie?

Absolutną podstawą i pierwszym krokiem do zbudowania społeczności wokół jakiegokolwiek biznesu, a w szczególności e-biznesu, jest prawidłowe określenie persony i grupy docelowej. Grupy odbiorców skupione wokół marki na stronie WWW, blogu, w social mediach, podzielają podobne wartości i cele. Stojąca za społecznością marka wzmacnia je, odpowiadając na konkretne potrzeby swoich odbiorców i dostosowując do nich udostępniane treści oraz sposób komunikacji.

Budowa społeczności potencjalnych klientów wymaga nie tylko prawidłowego określenia grupy odbiorców, ale także persony. Często te dwa pojęcia błędnie stosowane są zamiennie. Grupa docelowa obejmuje zdecydowanie szerszą kategorię niż persona, a żeby ją prawidłowo zdefiniować, należy opracować kilka person odpowiadających danej grupie produktów lub usług. W przypadku e-sklepów z branży modowej, sukienki i torebki będą odpowiedzią na potrzeby innej persony, niż garnitury i krawaty. Nieumiejętne dopasowanie persony, a co za tym idzie – grupy odbiorców do oferowanych produktów lub usług, może mieć negatywny wpływ nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale też osłabia wiarygodność marki.

Przydatnym narzędziem do budowania persony jest PersonApp, za pomocą którego można stworzyć szablon i zapisać go w formacie .pdf lub wydrukować. Niezależnie od wykorzystanego w tym celu narzędzia, określając odbiorcę warto odpowiedzieć na kilka pytań, które ułatwią przejście przez ten proces:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki status materialny posiada?
  • Gdzie pracuje, na jakim stanowisku?
  • Co robi w wolnym czasie, jakie są jego zainteresowania?
  • Jaki tryb życia prowadzi?
  • Czy jest osobą otwartą, czy raczej zamkniętą i skrytą?
  • Z jakimi problemami zmaga się na co dzień?
  • Korzysta częściej z komputera czy z telefonu?
  • Jakie kanały w social mediach wybiera do zdobywania informacji?
  • Jakie ma potrzeby?
  • Czy ma żonę/męża?
  • Czy ma dzieci?

Kolejnym krokiem po opracowaniu person i grup odbiorców będzie dobór odpowiedniego narzędzia do komunikacji i tym samym budowanie społeczności.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy kryzysy sprzedają?

ECOM_12_30.png
  • Jakie kryzysy są bardziej niebezpieczne dla marki: bezpośrednie czy pośrednie?
  • Czy zasada „nieważne jak mówią, byle mówili” sprawdza się z korzyścią dla sprzedaży?
  • Jak kryzysy w mediach społecznościowych przełożyły się na sprzedaż znanych marek?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2019

Dlaczego twój sklep nie sprzedaje?

ECOM_12_25.jpg
  • Jak uniknąć powszechnych błędów, które zaniżają sprzedaż?
  • W jaki sposób podnieść współczynnik konwersji w e-sklepie?
  • Jakie rozwiązania w celu zwiększenia konwersji stosują najlepsze polskie e-sklepy?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2019

Sprzedaż przez porównywarki cen

ECOM_12_20.jpg
  • Kiedy warto umieścić swoją ofertę w porównywarkach cenowych?
  • O czym należy pamiętać dodając ofertę do porównywarek cen?
  • W jaki sposób przygotować swoją ofertę pod wyszukiwarki cen, aby zwiększyć sprzedaż w tym kanale?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama