• W jaki sposób budować społeczność wokół e-biznesu i jak przełożyć to na sprzedaż?
  • Z jakich narzędzi warto skorzystać?
  • Które przykłady budowania społeczności wokół marki są warte naśladowania, a które niekoniecznie?
Społeczność (potencjalnych) klientów

Absolutną podstawą i pierwszym krokiem do zbudowania społeczności wokół jakiegokolwiek biznesu, a w szczególności e-biznesu, jest prawidłowe określenie persony i grupy docelowej. Grupy odbiorców skupione wokół marki na stronie WWW, blogu, w social mediach, podzielają podobne wartości i cele. Stojąca za społecznością marka wzmacnia je, odpowiadając na konkretne potrzeby swoich odbiorców i dostosowując do nich udostępniane treści oraz sposób komunikacji.

Budowa społeczności potencjalnych klientów wymaga nie tylko prawidłowego określenia grupy odbiorców, ale także persony. Często te dwa pojęcia błędnie stosowane są zamiennie. Grupa docelowa obejmuje zdecydowanie szerszą kategorię niż persona, a żeby ją prawidłowo zdefiniować, należy opracować kilka person odpowiadających danej grupie produktów lub usług. W przypadku e-sklepów z branży modowej, sukienki i torebki będą odpowiedzią na potrzeby innej persony, niż garnitury i krawaty. Nieumiejętne dopasowanie persony, a co za tym idzie – grupy odbiorców do oferowanych produktów lub usług, może mieć negatywny wpływ nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale też osłabia wiarygodność marki.

Przydatnym narzędziem do budowania persony jest PersonApp, za pomocą którego można stworzyć szablon i zapisać go w formacie .pdf lub wydrukować. Niezależnie od wykorzystanego w tym celu narzędzia, określając odbiorcę warto odpowiedzieć na kilka pytań, które ułatwią przejście przez ten proces:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest płci?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki status materialny posiada?
  • Gdzie pracuje, na jakim stanowisku?
  • Co robi w wolnym czasie, jakie są jego zainteresowania?
  • Jaki tryb życia prowadzi?
  • Czy jest osobą otwartą, czy raczej zamkniętą i skrytą?
  • Z jakimi problemami zmaga się na co dzień?
  • Korzysta częściej z komputera czy z telefonu?
  • Jakie kanały w social mediach wybiera do zdobywania informacji?
  • Jakie ma potrzeby?
  • Czy ma żonę/męża?
  • Czy ma dzieci?

Kolejnym krokiem po opracowaniu person i grup odbiorców będzie dobór odpowiedniego narzędzia do komunikacji i tym samym budowanie społeczności.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 20/2021

E‑commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

E-commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

Już 22 września 2021 spotkamy się w gronie ekspertów, by dzielić się wiedzą, praktycznymi wskazówkami oraz narzędziami. E-commerce Trends Summit to jedyna taka konferencja w Europie Środkowo–Wschodniej!

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 20/2021

Jak skutecznie pozyskiwać leady?

Jak skutecznie pozyskiwać leady?
  • Jakie narzędzia najskuteczniej pomagają w pozyskiwaniu nowych leadów?
  • Na czym polegają programy referralowe?
  • Jak powinien być skonstruowany formularz internetowy do pozyskiwania leadów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.