• Co różni reklamacje B2C od B2B?
  • O czym pamiętać przy sprzedaży B2B?
  • Jakie są zalety wyłączenia rękojmi za wady w regulaminie sklepu lub poprzez umowę?
Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B - co powinien wiedzieć e-sprzedawca?

Rosnący rynek sprzedaży internetowej powoduje, że wielu przedsiębiorców właśnie tam przenosi core swojej działalności. Sprzedaż nie musi odbywać się już w samym lokalu przedsiębiorstwa, ale często następuje zdalnie, bez kontaktu bezpośredniego z klientem. Klik! i nasz koszyk zakupowy wchodzi w stan realizacji.

Co jednak w sytuacji, gdy sprzedajemy towar innemu przedsiębiorcy – nie konsumentowi, a rzecz nie działa, ma wadę lub jest niekompletna? Wydawałoby się, że właściwie nie ma różnicy, czy sprzedajemy nasze towary konsumentowi, czy osobie prawnej. Otóż nie. Różnic jest sporo. Szczególnie w przypadku reklamacji.

Ograniczenie ochrony kupującego

W najprostszym ujęciu rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.

Sprzedaż w obrocie B2B charakteryzuje się – co najbardziej istotne – mniejszą ochroną interesu kupującego, aniżeli gdyby kupującym był konsument. Wydaje się, że jest to słuszna koncepcja, ponieważ szczególna ochrona konsumenta w kontakcie z przedsiębiorcą wychodzi z dysproporcji sił i możliwości rynkowych obu stron. Konsument jako podmiot słabszy w relacji z podmiotem profesjonalnym zasługuje, w ocenie ustawodawcy, na szczególną ochronę.

Taka jednak nie jest konieczna, w jego opinii, gdy relacje kształtują się między dwiema osobami prawnymi. Obowiązki, jakim musi sprostać przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są takie same, jak dużej spółki prawa handlowego. Jedni i drudzy jednak, mając na uwadze koszt generowany poprzez występowanie wady fizycznej rzeczy w towarze sprzedanym innemu podmiotowi obrotu rynkowego, muszą pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które powinni regulować regulaminem sklepu, bądź odpowiednimi zapisami umów B2B.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 20/2021

E‑commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

E-commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

Już 22 września 2021 spotkamy się w gronie ekspertów, by dzielić się wiedzą, praktycznymi wskazówkami oraz narzędziami. E-commerce Trends Summit to jedyna taka konferencja w Europie Środkowo–Wschodniej!

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 20/2021

Jak skutecznie pozyskiwać leady?

Jak skutecznie pozyskiwać leady?
  • Jakie narzędzia najskuteczniej pomagają w pozyskiwaniu nowych leadów?
  • Na czym polegają programy referralowe?
  • Jak powinien być skonstruowany formularz internetowy do pozyskiwania leadów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.