Oko na konkurencję

Konrad Zach (partner ThinkHUB)   E-commerce & Digital Marketing 4/2018 Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_thinkhub.jpg
ECOM_04_26.jpg
  • Które obszary działalności serwisów internetowych konkurencji należy analizować i monitorować?
  • Jakie narzędzia wykorzystać do skutecznej analizy danych w Internecie?
  • Jak wykorzystać potencjał Big Data w budowaniu przewag konkurencyjnych w e-commerce?

Obserwując rynek nowych technologii, start-upów czy coraz dynamiczniej rozwijającego się obszaru e-commerce, można zauważyć rosnącą świadomość wielu korzyści i wartości wynikających ze skutecznej analizy danych. Danych, które dostarcza nie tylko sama firma, ale przede wszystkim kluczowi konkurenci działający zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym.

Przedsiębiorcy działający na rynku internetowym mają bez wątpienia dostęp do szerszej oferty efektywnych narzędzi i większe możliwości analizy trendów rynkowych, zachowań konsumentów oraz działalności konkurencyjnych firm. Do kluczowych obszarów analizy konkurencji na rynku e-commerce można zaliczyć:

  • analizę obecności serwisów internetowych w sieci;
  • analizę aktywności marki w mediach społecznościowych;
  • analizę oferty handlowej pod kątem polityki cenowej i dostępności;
  • analizę zaplecza technologicznego serwisów internetowych.

Do analizy sklepów internetowych konkurencji w sieci można wykorzystać wiele ogólnodostępnych narzędzi. Za niektóre z nich trzeba zapłacić, jednak są to koszty uzasadnione i relatywnie niewielkie. Większość dostawców różnego rodzaju narzędzi analitycznych udostępnia je w modelu SaaS, który wymaga uiszczania niewielkiej opłaty miesięcznej.

Analiza obecności konkurencji w sieci

Jednym z najpopularniejszych narzędzi umożliwiających porównanie strony swojego sklepu ze stroną konkurentów jest platforma SimilarWeb, dostępna pod adresem http://www.similarweb.com. Za jej pośrednictwem można zestawić jednocześnie pięć witryn ­internetowych. Porównanie obejmuje:

  • ruch na witrynie (odsłony, sesje, unikalni użytkownicy);
  • zaangażowanie i lojalność (długość odwiedzin, liczba powracających użytkowników, głębokość penetracji witryny czy kraj pochodzenia użytkowników);
  • kanały pozyskiwania ruchu (estymacja udziału w pozyskanym ruchu ze źródeł organicznych, reklam CPC, kanałów social media itp.);
  • słowa kluczowe generujące ruch w badanych witrynach;
  • efekty działań w zakresie SEO (weryfikacja pozycji badanej witryny internetowej dla wskazanych słów kluczowych);
  • wiele innych parametrów istotnych przy zarządzaniu sklepem internetowym.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum