• Jak optymalnie kształtować wynagrodzenia kurierów i partnerów obsługujących punkty odbioru?
  • Jakie są alternatywne propozycje dla coraz wyższego wynagradzania kurierów?
  • Czy warto inwestować w sektor last mile?
Modele wynagradzania w ostatniej mili

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Globbox.net

Jednym z największych wyzwań wśród operatorów logistycznych niezmiennie pozostaje problem ostatniej mili, zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Dostawa na ostatnim etapie, z węzła transportowego do miejsca docelowego dostawcy, może stanowić około 28% całkowitego kosztu przesyłki. Jak prezentują się modele wynagradzania w ostatniej mili?

Wymagania rynku i klienta

Komfort klienta w zakresie ostatniej mili niezależnie od tego, czy jest to klient B2B, czy B2C, to czynnik kluczowy, od którego uzależniony jest wizerunek dostawcy i e-sklepu. Stąd też operatorzy logistyczni robią wszystko, aby dostawa była jak najbardziej komfortowa, zarówno pod względem miejsca, jak i czasu. Ten aspekt ma bezpośredni wpływ na relacje biznesowe z kontrahentami z obszaru e-commerce.

Klient e-commercowy przesunął się w centrum zainteresowań branży, szczególnie w kontekście wyzwań związanych z pandemią. Przeniesienie lwiej części sprzedaży do sfery online znacząco przyspieszyło wzrost rynku e-commerce i stworzyło nowe standardy. Użytkownicy kupują w sieci częściej i jednocześnie stają się coraz bardziej wymagający. Oczekują realizacji swoich zamówień w krótkim czasie, szybkich dostaw i możliwości bezdotykowego odbioru w drodze z pracy czy sklepu. Dostawa musi być bezpieczna i komfortowa, jednak i „bezpieczeństwo”, i „komfort” dla każdego są czymś innym. Dla jednych będzie to odbiór w paczkomacie realizowany jak najbliżej domu, dla innych dostawa w systemie door to door. Inną ważną kwestią jest przejrzystość i sprawna komunikacja z odbiorcą. Opóźnienia się zdarzają, a odpowiedni komunikat do klienta może zmniejszyć jego irytację i wypracować pozytywne doświadczenia w kontakcie z marką. Klienci chcą mieć możliwość śledzenia swoich paczek i aktualizacji w czasie rzeczywistym.

Ponieważ popyt w handlu elektronicznym szybko ewoluuje, konsumenci domyślnie „potrzebują produktów teraz”. Kupujący szukają szybszych i tańszych dostaw na ostatnim odcinku. Pożądane jest umożliwienie klientom pełnej kontroli nad wyborem preferowanej daty i godziny dostawy w celu uniknięcia komplikacji związanych z przekazywaniem paczek. Większa elastyczność w stosunku do klienta wymaga wysiłku po stronie realizatora usług dostawy. To nowe zadania dla operatora logistycznego, a tym samym większe koszty, za które w tym obszarze odpowiadają w głównej mierze wynagrodzenia kurierów. To znacznie podnosi koszty po stronie operatora logistycznego, dlatego firmy wysuwają alternatywne propozycje.

Rozwiązania w zakresie dostaw ostatniej mili

Według McKinsey, firmy muszą uwzględniać strategiczne podejście do swoich inicjatyw dotyczących danych i technologii, aby usprawnić logistykę ostatniej mili i obniżyć koszty dostawy. Do 2030 roku około 60% ludności świata będzie mieszkać w miastach, dlatego prognozuje się, że znaczenie dostawy ostatniej mili będzie rosło. Aktualnie problemem ostatniej mili jest kwestia niekompletnych dostaw. Niezależnie od tego, czy są one wynikiem błędu, oznacza to, że kurierowi podano niewłaściwy adres, wystąpiły utrudnienia w ruchu czy nieprzewidziane okoliczności, ogólna idea niepełnej dostawy polega na tym, że paczka po prostu nie dotarła do miejsca docelowego. Aby walczyć z tym dodatkowym kosztem firmy kurierskie muszą podjąć decyzję, jaki model dostaw będzie dla nich najbardziej efektywny, jednocześnie biorąc pod uwagę, jakiego modelu dostaw oczekują ich klienci.

Można wyróżnić tu 3 główne sposoby odbioru paczki:

  • maszyny paczkowe (takie jak np. Paczkomaty, Swip-Boxy czy maszyny Poczty Polskiej),
  • odbiór w punkcie,
  • dostawa przez kuriera.

O ile paczkomat jest w zasadzie rozwiązaniem w pełni zautomatyzowanym i nie wymaga stacjonarnej obsługi (poza podjazdem kuriera i ręcznym umieszczeniu w nim paczek), to pozostałe dwa wymagają w dużej mierze zaangażowania czynnika ludzkiego. Jak wiemy w modelach biznesowych, to właśnie koszty ludzkie stanowią największy procent wydatkowania w procesie.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 23/2022

Ten produkt nie działa

Ten produkt nie działa

W branży samochodowej jest powiedzenie, że pierwszy samochód danej marki sprzedaje klientowi salon, ale każdy następny serwis. I branża samochodowa nie jest tu wyjątkiem. Dla każdej organizacji obsługa posprzedażowa jest szansą na zbudowanie długofalowego zaufania i więzi z klientem. Nie bój się problemów, zastrzeżeń i reklamacji. Jeżeli zdarzają się sporadycznie, klienci to zrozumieją. Pod warunkiem, że staniesz na wysokości zadania.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2022

Dobra obsługa posprzedażowa sposobem na lojalność klienta

Dobra obsługa posprzedażowa sposobem na lojalność klienta

Lojalność klienta jeździ na bardzo pstrym koniu. Nawet jeśli nasz produkt jest wysokiej jakości i ma akceptowalną cenę, to najpewniej do drzwi klienta puka również nasza konkurencja z podobną ofertą. W jaki sposób możemy zatem wykorzystać poszczególne elementy obsługi posprzedażowej, aby klient wracał właśnie do nas?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.