• Czym jest kredyt handlowy?
  • Warto skorzystać, czy może jednak nie?
  • Dlaczego to ważna część zdrowej, rynkowej gry?

O kredycie handlowym zwykło się mawiać w akademickich kuluarach, oczywiście upraszczając temat, że to najtańsza pożyczka, jaką można dostać przy wymianie handlowej. W biznesie głosy są jednak podzielone. Fanów nie brakuje – w końcu dla jednych przegapienie takiej okazji to biznesowy błąd. Inni krytykują – bo przecież to jednocześnie forma zamrożenia czyichś środków, a zatem ktoś przez pewien czas nie ma należnych sobie pieniędzy. Ale przyjrzyjmy się bliżej – jak to jest naprawdę?

Przede wszystkim – czym jest kredyt handlowy? Otóż kredyt taki, zwany zwyczajowo kupieckim, czy kredytem od dostawcy, jest powszechnie stosowanym krótkoterminowym źródłem finansowania działalności przedsiębiorstw. Jego wykorzystanie w toku działalności determinowane jest przy tym wieloma czynnikami. W szczególności podkreśla się, że kredyt handlowy jest jako źródło finansowania – spontaniczny, łatwo dostępny i bardzo elastyczny. Z reguły udzielany jest przez sprzedającego towar lub usługę nabywcy w transakcjach między przedsiębiorstwami i ma formę odroczenia terminu zapłaty za zakupione towary lub usługi.

Często korzystają z niego te firmy, które nie mają możliwości bądź nie chcą korzystać z kredytów bankowych i to nie tylko te duże, chcące uniknąć kredytów obrotowych. Kredyt kupiecki wykorzystują też te podmioty, które są w początkowej fazie swojego wzrostu. Mają one z reguły nie tylko ograniczone możliwości kredytowe, ale również niewielki kapitał początkowy, bazujący na oszczędnościach, pożyczkach, czy też niejednokrotnie ograniczonych wkładach własnych udziałowców, osadzonych niejednokrotnie w majątku prywatnym własnym albo całej rodziny. Zewnętrzne finansowanie typu venture capital, kredyt bankowy, fundusze unijne czy finansowanie przez anioły biznesu zazwyczaj jest wtedy niedostępne. Nie jest tajemnicą, że brak finansów to brak rozwoju. Szybki, spontaniczny start, potem brak paliwa i pik w dół. To koszmar niejednego startupu. W każdej branży.

I wtedy pojawia się on. Odroczony termin płatności. Innymi słowy, zapłata za towar lub usługę następuje po określonym, z góry ustalonym czasie. W przedziale czasu między dostarczeniem dóbr a momentem zapłaty nabywca otrzymuje kredyt, którego wartość odpowiada wartości transakcji.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 16/2020

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 16/2020

Webinary ‑ kluczowe w e‑sprzedaży

ECOM_16_67.jpg
  • Jak zdobyć odbiorców, którzy wezmą udział w webinarium?
  • Jak zaplanować promocję webinarium?
  • Z jakich narzędzi skorzystać w zależności od potrzeb?
Czytaj więcej

Dwie strony płynności finansowej. Faktoring sprzedażowy i zakupowy

ECOM_16_17.jpg

Nawet z perspektywy laika, szeroko pojęty e-biznes dzisiaj wygląda zupełnie inaczej, niż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Z wymuszonym okolicznościami przeniesieniem działalności handlowej i usługowej do kanału online wiążą się zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz zmiany w zakresie podaży i dystrybucji. Nie są to bynajmniej chwilowe, przemijające trendy w gospodarce.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama