• Jakie są najważniejsze wskaźniki do prognozowania sprzedaży w sklepie e-commerce?
  • Dlaczego – prognozując sprzedaż – warto przygotować kilka symulacji?
  • Czym jest run rate?
Jak przygotować prognozę sprzedaży w e-sklepie?

Prognoza sprzedaży jest tylko formą przewidywania przyszłości, ale mimo to jest istotnym elementem każdego biznesplanu. Niezależnie od tego, czy prowadzimy dużą czy małą firmę, w oparciu o nią możemy przygotować budżet, jak również oszacować koszty i przewidywany zysk. Oczywiście estymacja może być mniej lub bardziej trafna. Jaką zatem zastosować metodologię prognozowania, aby było ono jak najbardziej precyzyjne?

Wiele firm, dla których prowadzę projekty doradcze ma problem z estymowaniem sprzedaży. Nawet jeśli właściciel firmy widzi i rozumie tę potrzebę, nierzadko ma problem z otrzymaniem wiarygodnej prognozy sprzedaży od swoich handlowców, a gdy już ją nawet uzyska, bywa niedowożona, co może wpędzić firmę w kłopoty, na przykład związane z brakiem lub nadmiarem zapasów magazynowych. Często wynika to na przykład z myślenia „życzeniowego” opartego na dość ogólnych założeniach osób przygotowujących prognozy.

Czy to brzmi znajomo?


Częste sposoby na „prognozowanie” i „analizowanie” wyników sprzedaży

— W ubiegłym miesiącu zrobiliśmy obrót X, to w tym miesiącu też tyle zrobimy.

— Tyle mam w budżecie i tyle szef chce usłyszeć, to tyle podam jako prognozę, jakoś się to zrobi.

Podczas wyjaśnień dotyczących niezrealizowanych planów słyszymy następnie takie ogólniki, jak:

— Rynek się zmienia, jest nieprzewidywalny – ciężko oszacować, ile sprzedamy.

— Wymagania klientów cały czas rosną, klienci coraz częściej zmieniają zdanie dotyczące zamówień, dlatego trudno było oszacować, ile sprzedamy.

— Na gorsze wyniki ewidentnie miała wpływ sytuacja pogodowa.


Co można zatem zrobić, aby szacunki dotyczące sprzedaży były nie tylko bardziej precyzyjne, ale miały większe szanse na realizację?

Prognoza to statystyka

Często powtarzam, że sprzedaż jest matematyką. Z kolei prognoza sprzedaży jest statystyką, która nieodzownie wiąże się z matematyką. Odpowiednio przygotowane wyliczenia oparte m.in. na statystyce pomogą odpowiedzieć na pytanie, jaką sprzedaż mamy szansę zrealizować w przyszłości. Dobrze przygotowana estymacja może nam podpowiedzieć, jaki będzie popyt na dany produkt, uwzględniając różnice sezonowe, a nawet wpływ pogody i świąt – zarówno tych stałych, jak i ruchomych.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 20/2021

E‑commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

E-commerce Trends Summit – odkryj, jak sprzedawać więcej!

Już 22 września 2021 spotkamy się w gronie ekspertów, by dzielić się wiedzą, praktycznymi wskazówkami oraz narzędziami. E-commerce Trends Summit to jedyna taka konferencja w Europie Środkowo–Wschodniej!

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 20/2021

Jak skutecznie pozyskiwać leady?

Jak skutecznie pozyskiwać leady?
  • Jakie narzędzia najskuteczniej pomagają w pozyskiwaniu nowych leadów?
  • Na czym polegają programy referralowe?
  • Jak powinien być skonstruowany formularz internetowy do pozyskiwania leadów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.