• Jak branża KEP radzi sobie ze wzrostem wolumenu przesyłek i nowymi warunkami reżimu sanitarnego?
  • Jakie działania podejmują firmy kurierskie, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku?
  • Jakich zmian należy się spodziewać w najbliższych miesiącach?
COVID-19 - czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Globkurier

W marcu tego roku obserwowaliśmy, jak świat reaguje na nowego koronawirusa (COVID-19). Lockdown dotknął wszystkich, ale branża przesyłek kurierskich stanęła przed prawdopodobnie największym wyzwaniem w swojej historii. Aktualnie jesteśmy świadkami bezprecedensowych zmian, które muszą być wdrażane w trybie natychmiastowym. Branża KEP jest zmuszona radzić sobie z drastycznym wzrostem wolumenu, ale też z nowymi warunkami reżimu sanitarnego. Obostrzenia różnią się w zależności od kraju, regionu, a czasem nawet miasta, co w konsekwencji prowadzi do nowych poziomów niestabilności w łańcuchach dostaw.

300 mld dolarów i II fala

Usługi kurierskie to ogromna gałąź gospodarki o globalnym wymiarze, której łączne przychody przekraczają 300 miliardów dolarów rocznie. Na całym świecie jest ponad 580 000 firm kurierskich, które zatrudniają około czterech milionów osób1. Pandemia oznacza, że obecnie na całym świecie nakładane są ograniczenia na dostawy towarów. W pierwszym etapie rozpowszechniania się wirusa nawet najwięksi producenci, tacy jak: Apple, Coca-Cola i Under Armour ogłosili przewidywane braki produktów i opóźnienia w dostawach z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Jak podkreśla Agnieszka Wieczorek, CFO GlobKurier.pl: „dla większości gospodarki to potężny cios, który spowodował ogromne tąpnięcia w wielu sektorach. Branża e-commerce oraz branża kurierska to dwie z niewielu nisz, które, przeciwnie do reszty gospodarki, radzą sobie lepiej. Nie oznacza to jednak, że zagrożeń finansowych nie ma. Pojawiło się mnóstwo ryzyk, z którymi branża kurierska musi się zmierzyć, np. utrata płynności finansowej klientów, zatory płatnicze, wydłużone terminy płatności, mniejsza zdolność kredytowa spowodowana zaostrzeniem warunków przez organizacje finansujące, zmiana preferencji klientów w zakresie płatności za towary (przedpłaty, płatności online zamiast pobrań). Przed nami wzmożona analiza sytuacji płynnościowej oraz konieczna gotowość na szybką reakcję w sytuacji kryzysowej. Kluczowe będzie przygotowanie planu ograniczenia kosztów stałych, poprawy efektywności i optymalizacji kapitału obrotowego. Na wszystkie te działania musimy być gotowi w okresie drugiej fali pandemii”.

Złote miesiące e-commerce

Wszyscy przygotowują się do drugiej fali, rozpędzając procesy i układając plan awaryjny. Na najwyższych obrotach już od miesięcy działa e-handel. Nowe okoliczności zmieniły zwyczaje zakupowe i stały się katalizatorem zmian w sektorze e-commerce. Zamknięcie stacjonarnych lokali wymusiło na przedsiębiorcach transformacje modeli biznesowych. Według danych zawartych w raporcie PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”, udział rynku internetowego w 2019 r. wynosił 11% całego rynku detalicznego (wartość 61,1 mld). Rok 2020 i pandemia przyniosą 26% wzrost r/r. rynku e-commerce w Polsce. To najwyższy wzrost od kilkunastu lat2.

Jak możemy przeczytać na łamach Tygodnika Gospodarczego, eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że „w niektórych obszarach e-handlu, w tym artykułów spożywczych, w marcu 2020 r. nadania przesyłek wzrosły o ponad 100 proc., co wynikało ze wzrostu popularności tego kanału dystrybucji w całym społeczeństwie, także wśród osób starszych”3.

Sklepy powstałe na platformach, takich jak Codarius.com czy Prestashop odnotowały znaczące wzrosty sprzedaży. 27% internautów i ponad 50% e-kupujących, w wyniku pandemii zaczęło częściej robić zakupy w sieci4. Więcej w sieci kupują zarówno kobiety (31%), jak i mężczyźni (22%). Tendencja widoczna jest najbardziej w dużych miastach (100-200 tys. mieszkańców) i aglomeracjach (powyżej 500 tys.), gdzie odpowiednio 42% i 32% konsumentów przeniosło swoje zakupy do kanału cyfrowego5.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Być, nie bywać. Social commerce po nowemu

Być, nie bywać. Social commerce po nowemu
  • Jak pandemia COVID-19 wpływa na social commerce i czy warto spodziewać się, że zmiany zostaną z nami na dłużej?
  • Jak sklepy stacjonarne, dzięki wykorzystaniu social commerce, mogą sprostać oczekiwaniom klientów tu i teraz?
  • Co zrobić, aby w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w zależności od wymiaru i oczekiwanego rezultatu?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 17/2020

Konsument w obliczu pandemii. Kim jest i jak się zmienia?

Konsument w obliczu pandemii. Kim jest i jak się zmienia?
  • Jakie marki dobrze wykorzystały kryzys spowodowany pandemią COVID-19?
  • Na co warto zwrócić uwagę, żeby sprostać oczekiwaniom konsumentów?
  • Jak skutecznie połączyć sprzedaż offline z online?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama