5 największych błędów początkującego e-sprzedawcy

Tekst otwarty Promocyjny Tylko on-line nr 9/2018

Początkujący sprzedawcy często narzekają na zbyt wysokie koszty utrzymania sklepu internetowego, duży wysiłek wkładany w jego obsługę oraz niesprzedające się artykuły. Nie musisz być jednym z nich! Wystarczy, że poznasz 5 największych błędów i wyeliminujesz je ze swojej działalności stosując rozwiązania dopasowane do potrzeb Twojego biznesu.

5 największych błędów początkującego e-sprzedawcy

1. Wpędzasz się w wysoki koszt prowadzenia e-sklepu

Nie sposób ukryć, że robiąc zakupy poszukujemy optymalnego stosunku jakości do ceny. Jednak nie jest to jedyne kryterium wyboru, bowiem przeglądając produkty kierujemy się własnymi potrzebami. I tak - planując wycieczkę po górskiej dolinie w słoneczny dzień, nie inwestujemy w obuwie wysokogórskie. Wybór oprogramowania do sklepu internetowego powinien wyglądać analogicznie, tymczasem wielu początkujących sprzedawców niepotrzebnie wpędza Cię w wysokie koszty prowadzenia e-sklepu jeszcze przed jego otwarciem!

Nieświadomość istniejących na rynku rozwiązań sprawia, że przedsiębiorcy często inwestują w samodzielną licencję sklepu, która generuje koszty niejednokrotnie liczone w dziesiątkach tysięcy złotych. Wysokie koszty związane są z koniecznością zatrudnienia specjalistów, którzy pomogą w przygotowaniu sklepu do sprzedaży: programistów, administratorów danych oraz grafików. Co więcej, nie będzie to jednorazowa opłata, ponieważ wszelkiego rodzaju modyfikacje, aktualizacje wtyczek, dostosowanie do obowiązujących przepisów czy usuwanie usterek wymaga posiadania wiedzy technicznej, której zdecydowana większość sprzedawców nie ma (i posiadać nie musi, bo skupia się na handlu, a nie branży IT.)

Remedium na bolączki internetowych sprzedawców jest oprogramowanie abonamentowe, takie jak Sky-Shop.pl, którego funkcje zostały dostosowane do sprzedaży w niemal każdej branży. System działa bardzo prosto: dostawca oprogramowania zapewnia wszystkie narzędzia niezbędne do prowadzenia sprzedaży, a Ty wybierasz, które z nich pomoże rozwijać Twój sklep. Jako że nad doskonaleniem funkcji sklepu pracuje szereg specjalistów, korzystasz z dopracowanych rozwiązań tworzonych przez wiele lat.

Stosunkowo niski koszt miesięcznego abonamentu obniża próg wejścia w biznes. Minimalizując koszty rozpoczęcia działalności masz szansę skupić się na samej sprzedaży, głębszym poznaniu rynku a także działaniach marketingowych, np. pozycjonowaniu sklepu internetowego czy reklamach na Facebooku lub Google Ads.

2. Produkty zalegają w Twoim magazynie

Wizja magazynu pełnego towaru, który się nie sprzedaje niejednemu jest w stanie spędzić sen z powiek. Tymczasem nieznajomość branży niejednokrotnie skutkuje scenariuszem, w którym to niepozorne produkty znalazły swoich odbiorców, a “pewniaczki” w niebotycznych ilościach leżą i się kurzą. Każdy z nas wie, że niesprzedany produkt to wielopłaszczyznowe straty:

  • brak zarobku na marży,
  • zamrożony kapitał w produkcie,
  • koszt magazynowania,
  • zmniejszona ilość miejsca na inne artykuły.

Z pomocą początkującym sprzedawcom może przyjść dropshipping. Działanie tego modelu logistycznego w skrócie można opisać jako wysyłkę produktów wprost z hurtowni do klienta indywidualnego. W rezultacie nie martwisz się magazynowaniem towarów, a także ich pakowaniem. Dropshipping rekomendowany jest początkującym sprzedawcom o ograniczonym kapitale, bowiem pozwala prowadzić sklep internetowy bez dużych inwestycji w jego zatowarowanie. Co więcej, kilkumiesięczna działalność w tymże modelu pozwoli zbadać rynek i wybrać artykuły, które się sprzedają.

Realizacja zamówienia w modelu dropshippingowym

3. Nie zwracasz uwagi na automatyzację dla sklepów internetowych

Podstawą sprawnego działania sklepu internetowego jest zautomatyzowanie wszelkich możliwych procesów. Korzystanie z przygotowanych mechanizmów pozwala zaoszczędzić czas, zmniejszyć ilość personelu oraz obsłużyć większą ilość zamówień. Początkujący sprzedawcy powinni skupić się na:

  • Integracji sklepu z hurtowniami - to mechanizm, który pozwala importować produkty z oferty hurtowni wprost do sklepu. Uzupełnia wirtualne półki wybranym przez Ciebie towarem uwzględniając: zdjęcia, tytuły i opisy produktów, parametry techniczne oraz ceny i aktualny stan magazynowy. Dla zobrazowania udogodnienia należy przyjąć, że ręczne wprowadzenie jednego produktu zajmie minimum 15 minut, co daje około 600 produktów wprowadzonych podczas roboczego miesiąca przez osobę, której musisz zapłacić. Tymczasem integracja z hurtownią w ciągu kilku chwil pozwoli pobrać Ci nawet do kilku tysięcy artykułów.
  • Integracji z systemami płatności i kurierami - zamiast przeszukiwać konto firmowe w poszukiwaniu przelewów od klientów, skorzystaj z szybkich płatności stanowiących udogodnienie zarówno dla Ciebie, jak i kupujących. Integracja z systemami płatności pozwoli na zautomatyzowanie procesu wprowadzania danych i monitorowanie opłacanych zamówień. Równie ważnym elementem będzie zintegrowanie sklepu internetowego z popularnymi firmami kurierskimi, z których usług chcą korzystać kupujący. Mechanizm integracji umożliwi Ci szybkie i sprawne wdrożenie usług wybranego przez Ciebie kontrahenta.
  • Integracji z portalami aukcyjnymi i marketplace’ami - jako sprzedawca z pewnością chcesz pojawiać się tam, gdzie kupują ludzie! Przykładowo, ułatwieniem dla osób sprzedających na Allegro będzie możliwość obsługiwania zamówień stamtąd pochodzących z poziomu panelu sklepu internetowego. Równie ważne okaże się aktualizowanie cen oraz dostępności poszczególnych artykułów, co zostało uwzględnione w integracji z Allegro. Rozpoczynając sprzedaż online weź pod uwagę dostępność zintegrowanych ze sklepem marketplace’ów, bowiem to one w najbliższym czasie zwiększą swój udział w sprzedaży.

Marketplace’y zyskują w ostatnim czasie dużą popularność - wykorzystaj to!

Oczywiście, każda z osób myślących o działalności na szerszą skalę powinna poszukiwać także innych udogodnień np. masowej obsługi zamówień, która usprawni codzienną pracę.

4. Bagatelizujesz rolę opisów i zdjęć produktów

Rozemocjonowani możliwością szybkiego zatowarowania sklepu sprzedawcy zapominają, że z rozwiązania korzystają nie tylko oni, ale także ich konkurencja. Importowane z hurtowni opisy i zdjęcia są doskonałą bazą do rozpoczęcia sprzedaży, jednak warto systematycznie je zmieniać. I choć powodów do takich działań jest mnóstwo, możemy skupić się na dwóch najpoważniejszych:

  • SEO, czyli pozycjonowanie. Pozostawiając w sklepie opisy pobrane z hurtowni narażasz się na duplicate content, stanowiący znaczne utrudnienie w walce o wysokie pozycje w wyszukiwarce. Regularna zmiana opisów produktów będzie Twoim sprzymierzeńcem w walce o organiczny ruch na stronie.
  • Klienci - kupujący, który w trzecim sklepie z rzędu widzi dokładnie do samo, nie jest zachwycony. Tworząc autorskie opisy i zdjęcia masz możliwość wyróżnienia się z tłumu. To doskonałe narzędzie do tego, by przekazać klientom informacje, propozycje wykorzystania i odpowiedzieć na nurtujące ich pytania.

5. Pomijasz dywersyfikację kanałów sprzedaży i reklamy

Zamknięcie serwisu DaWanda wiązało się z utratą wszystkich klientów przez sklepy skupiające się jedynie na tym kanale sprzedaży. Jednak potrzeba dywersyfikacji powinna być podyktowana nie tylko chęcią uchronienia się przed upadkiem, ale przede wszystkim - wizją zwiększonego zysku. W końcu jeśli pojawisz się w większej ilości miejsc, w których przebywają potencjalni konsumenci, masz większą szansę na sfinalizowane transakcje. Masz do wyboru portale aukcyjne, np. Allegro, marketplace’y, porównywarki cenowe, a także sprzedaż zagraniczną przez eBay czy Amazon. Możliwości jest naprawdę sporo! Niezależnie na co się zdecydujesz, w Sky-Shop w łatwy sposób będziesz mógł obsługiwać całą sprzedaż za pomocą jednego panelu administracyjnego.

Sytuacja wygląda analogicznie w przypadku działań marketingowych. Nie warto polegać wyłącznie na jednym typie reklamy! Inwestujesz w Google Ads? Pomyśl o pozycjonowaniu przynoszącym długofalowe rezultaty! Robisz jedno i drugie? Pomyśl o reklamie na Facebooku! To też już za Tobą? Nic nie stoi na przeszkodzie, by zainteresować się e-mail marketingiem i influencer marketingiem, a także działalnością w social media!

Błędy początkujących sprzedawców w znacznej części wynikają z nieznajomości możliwości, które tak naprawdę są na wyciągnięcie ręki. Tworząc swój własny sklep internetowy pamiętaj o tym, by płacić jedynie za to, co jest Ci potrzebne. Wybieraj inwestycje, które będą przekładały się zarówno na wygodę Twoją, jak i Twoich klientów!

 

Zobacz również

Tylko on-line nr 21/2021

Jak wykorzystać kryzys do budowania przewagi konkurencyjnej firmy?

Jak wykorzystać kryzys do budowania przewagi konkurencyjnej firmy?
  • Jakie dane należy w pierwszej kolejności poddać analizie, by znaleźć zasoby finansowe i ludzkie do zajęcia się najbardziej zyskownymi działaniami w firmie?
  • Jak budować społeczność wokół swojej marki/produktu?
  • W jaki sposób powinniśmy zmienić myślenie o klientach?
Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 21/2021

6 błędów ‑ dlaczego programista nie potrafi porozumieć się z klientem?

6 błędów - dlaczego programista nie potrafi porozumieć się z klientem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.