• Jakie zapisy dotyczące procedury reklamacyjnej należy zawrzeć w regulaminie zgodnie z obowiązującym prawem?
  • Jakie prawa w zakresie reklamacji zakupionego towaru przysługują klientom--konsumentom, a jakie klientom-przedsiębiorcom?
  • Jakie roszczenia przysługują kupującym z tytułu wady rzeczy sprzedanej?
Reklamacja, zwrot, wymiana

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

ANSWER Wojciechowski i Partnerzy

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost świadomości klientów w zakresie praw, z których mogą skorzystać w przypadku, gdy zakupiony przez nich towar okaże się nie tylko wadliwy, ale także wtedy, gdy po prostu postanowią zrezygnować z zakupu. Źródłem uprawnień przysługujących kupującym jest m.in. Kodeks cywilny, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, a także ustawa o prawach konsumenta. Niemniej jednak każdy właściciel e-sklepu jako profesjonalny podmiot obrotu gospodarczego powinien zatroszczyć się, by przysługujące klientom uprawnienia przedstawić w czytelnym i jasno napisanym regulaminie.

Tryb postępowania reklamacyjnego, zgodnie z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, powinien zostać opisany w regulaminie sklepu. Tworząc procedurę reklamacyjną, sprzedawca powinien mieć na uwadze, kim są klienci jego sklepu. Inaczej bowiem będą kształtowały się postanowienia regulaminu, gdy odbiorcami będą wyłącznie konsumenci, wyłącznie przedsiębiorcy czy podmioty mieszane.

Niejednokrotnie reklamacja kojarzona jest wyłącznie z relacją konsument-sprzedawca (B2C). Tymczasem przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do tego zagadnienia mają zastosowanie także do umów sprzedaży zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Przy czym podkreślić należy, że przedsiębiorcom jako profesjonalnym podmiotom obrotu gospodarczego ustawodawca pozostawił większą swobodę w kreowaniu wiążących ich praw i obowiązków, co rodzi określone konsekwencje między tymi podmiotami.

Nie ma jednolitego wzoru postępowania reklamacyjnego, który można by zastosować do wszystkich sklepów internetowych. Regulamin w tym względzie powinien odpowiadać prowadzonej działalności. Trudno bowiem przyznać konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy w sytuacji, gdy prowadzona przez nas działalność zasadza się na sprzedaży towaru, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Z kolei wobec klientów-przedsiębiorców to prawo jest w ogóle wyłączane.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty gier video: sprzedaż, handel oraz marketing w gamingu

Prawne aspekty gier video: sprzedaż, handel oraz marketing w gamingu
  • Jakie prawa przysługują graczowi po zakupie gry?
  • Co w sytuacji, gdy gra zawiera błędy, a gracz nie jest usatysfakcjonowany jakością zakupionego produktu?
  • Czy możliwa jest sprzedaż gier pomiędzy samymi graczami?
Czytaj więcej

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Internetowe platformy handlu elektronicznego, posiadające miliony użytkowników na całym świecie, bez wątpienia stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów codzienności XXI wieku. Niestety, mimo wielu niezaprzeczalnych zalet, mogą być one wykorzystywane również w celach niegodziwych, w szczególności jako miejsce sprzedaży podrobionych towarów. Problem ten dotyczy także popularnej w naszym kraju chińskiej platformy AliExpress, na której nietrudno natrafić na ogłoszenia oferujące podróbki, promowane często za pomocą zdjęć „żywcem” skopiowanych z oryginalnego sklepu internetowego.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.