• Jakie zapisy dotyczące procedury reklamacyjnej należy zawrzeć w regulaminie zgodnie z obowiązującym prawem?
  • Jakie prawa w zakresie reklamacji zakupionego towaru przysługują klientom--konsumentom, a jakie klientom-przedsiębiorcom?
  • Jakie roszczenia przysługują kupującym z tytułu wady rzeczy sprzedanej?
Reklamacja, zwrot, wymiana

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

ANSWER Wojciechowski i Partnerzy

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost świadomości klientów w zakresie praw, z których mogą skorzystać w przypadku, gdy zakupiony przez nich towar okaże się nie tylko wadliwy, ale także wtedy, gdy po prostu postanowią zrezygnować z zakupu. Źródłem uprawnień przysługujących kupującym jest m.in. Kodeks cywilny, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, a także ustawa o prawach konsumenta. Niemniej jednak każdy właściciel e-sklepu jako profesjonalny podmiot obrotu gospodarczego powinien zatroszczyć się, by przysługujące klientom uprawnienia przedstawić w czytelnym i jasno napisanym regulaminie.

Tryb postępowania reklamacyjnego, zgodnie z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, powinien zostać opisany w regulaminie sklepu. Tworząc procedurę reklamacyjną, sprzedawca powinien mieć na uwadze, kim są klienci jego sklepu. Inaczej bowiem będą kształtowały się postanowienia regulaminu, gdy odbiorcami będą wyłącznie konsumenci, wyłącznie przedsiębiorcy czy podmioty mieszane.

Niejednokrotnie reklamacja kojarzona jest wyłącznie z relacją konsument-sprzedawca (B2C). Tymczasem przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do tego zagadnienia mają zastosowanie także do umów sprzedaży zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Przy czym podkreślić należy, że przedsiębiorcom jako profesjonalnym podmiotom obrotu gospodarczego ustawodawca pozostawił większą swobodę w kreowaniu wiążących ich praw i obowiązków, co rodzi określone konsekwencje między tymi podmiotami.

Nie ma jednolitego wzoru postępowania reklamacyjnego, który można by zastosować do wszystkich sklepów internetowych. Regulamin w tym względzie powinien odpowiadać prowadzonej działalności. Trudno bowiem przyznać konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy w sytuacji, gdy prowadzona przez nas działalność zasadza się na sprzedaży towaru, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Z kolei wobec klientów-przedsiębiorców to prawo jest w ogóle wyłączane.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Internetowe platformy handlu elektronicznego, posiadające miliony użytkowników na całym świecie, bez wątpienia stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów codzienności XXI wieku. Niestety, mimo wielu niezaprzeczalnych zalet, mogą być one wykorzystywane również w celach niegodziwych, w szczególności jako miejsce sprzedaży podrobionych towarów. Problem ten dotyczy także popularnej w naszym kraju chińskiej platformy AliExpress, na której nietrudno natrafić na ogłoszenia oferujące podróbki, promowane często za pomocą zdjęć „żywcem” skopiowanych z oryginalnego sklepu internetowego.

Czytaj więcej

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów (inaczej cykl życia dokumentów w firmie) to proces tworzenia lub wpływu dokumentu do firmy, jego przetwarzania, archiwizowania, a na końcu usuwania. O ile przy tym pierwsze z dwóch wymienionych czynności są dość często omawiane w rozmaitych publikacjach i zainteresowani najpewniej podjęli już czynności do ich zabezpieczenia, to często pomijana jest kwestia ostatnich etapów obiegu dokumentów – archiwizacji i usuwania danych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama