Prawo autorskie w e-sklepie

ECOM_10_69.jpg
nr 10/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_answer.jpg
  • Na co należy zwrócić uwagę nabywając utwór stanowiący stronę internetową lub jej składową?
  • Czy można bez przeszkód kopiować opisy i fotografie produktów z innych stron internetowych?
  • Jakie są różnice między umową o przeniesienie autorskich praw majątkowych a umową licencyjną i co oznaczają one dla właściciela e-sklepu?

Prowadząc sklep internetowy należy zadbać o posiadanie odpowiednich praw do strony internetowej oraz jej elementów składowych. Zlecając przygotowanie strony WWW podmiotowi zewnętrznemu konieczne jest dokonanie weryfikacji użytych przez wykonawcę składowych, aby upewnić się, że nie doszło do naruszeń praw autorskich innych podmiotów. W ramach bieżącej działalności należy również zwrócić uwagę na zgodę na wykorzystanie zdjęć i opisów produktów od podmiotów uprawnionych.

Strona WWW sklepu internetowego stanowi szczególnego rodzaju zbiór utworów, który obejmuje zdjęcia i wpisy (content), koncepcję graficzną (layout), program komputerowy umożliwiający jej działanie i zarządzanie treścią (CMS). Ochronie prawno-autorskiej podlegają zarówno strona internetowa jako całość, jak i poszczególne jej składowe. Ważne jest odpowiednie zabezpieczenie praw autorskich zarówno do strony jako całości, jak i jej poszczególnych składowych, w szczególności poprzez zawarcie odpowiednich umów dotyczących autorskich praw majątkowych. Opisy oraz fotografie produktów również podlegają ochronie prawa autorskiego, o naruszanie którego (w przypadku braku znajomości jego przepisów) niezwykle łatwo.

Autorskie prawa majątkowe do strony WWW oraz jej składowych

Zabezpieczenie praw autorskich do strony WWW oraz jej poszczególnych składowych możliwe jest przy zastosowaniu odpowiednich umów, przede wszystkim umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umów licencyjnych. W umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych należy określić:

  • strony umowy,
  • utwór,
  • pola eksploatacji,
  • wynagrodzenie,
  • czas obowiązywania umowy,
  • zakres terytorialny.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Koniec geoblokowania

ECOM_10_74.jpg
  • Jakie podmioty objęte są ochroną przed geoblokowaniem?
  • Kiedy można klienta przekierować do alternatywnej wersji interfejsu internetowego?
  • W jaki sposób geoblokowanie wpłynie na warunki transakcji płatniczych?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 10/2019

Recepta na phishing

  • Jak chronić swoją reputację jako nadawcy mailingów?
  • Czym jest DMARC i w jaki sposób pomaga bronić się przed wykorzystywaniem naszej domeny do pishingu?
  • Czy korzystanie z DMARC jest zgodne z RODO?
Czytaj więcej

M-commerce: wstyd nie mieć!

ECOM_10_03.jpg
  • W jaki sposób współczesny e-klient dokonuje e-zakupów?
  • Jak wygląda rozwój m-commerce w Polsce na tle innych krajów i jakie to ma znaczenie dla rozwoju sklepów internetowych?
  • Dlaczego m-commerce powinno być istotnym elementem każdej strategii omnichannel?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama