Nieuczciwa konkurencja

ECOM_12_83.jpg
nr 12/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_answer.jpg
  • Na czym polega nieuczciwa konkurencja w e-commerce?
  • W jaki sposób bronić się przed nieuczciwą konkurencją?
  • Czy warto zarejestrować znak towarowy?

Przedsiębiorcy prześcigają się w tworzeniu jak najbardziej interesujących ofert. Dążąc do pozyskania klientów podejmują szereg działań mających nakłonić ich do skorzystania z oferowanych produktów i usług. Walka o klienta staje się coraz bardziej bezwzględna. Czasem opiera się na działaniach, które można uznać za nieuczciwą konkurencję.

Choć rozwój internetu w przeważającej mierze przyczynia się do wzrostu gospodarczego podmiotów działających online, niejednokrotnie prowadzi też do powstania mniej chlubnych zjawisk, których występowanie narusza prawa własności intelektualnej innych podmiotów działających w branży e-commerce. Utrudnia im również nieskrępowany dostęp do rynku, czy prowadzi do rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie. Wszystkie te działania można objąć pojęciem czynu nieuczciwej konkurencji jako działania sprzecznego z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Nie ulega jednak wątpliwości, że nie tylko przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji regulują problematykę ochrony e-przedsiębiorcy przed bezprawnymi działaniami konkurentów. Ochrona ta bowiem wynika także z innych przepisów, choćby z prawa cywilnego w zakresie ochrony prawa do firmy, czy prawa własności przemysłowej w zakresie ochrony znaku towarowego. Dlatego także i w tych regulacjach będziemy poszukiwać ochrony dla szerzących się deliktów internetowych.

1.  Typosquatting

W środowisku cyfrowym głównym nośnikiem informacji o samym przedsiębiorcy jest jego strona internetowa. Narzędziem, które kieruje do strony jest przypisana do niej domena. To właśnie domeny najczęściej kojarzone są z nazwami własnymi firm lub produktami. Typosquatting związany jest z nieuczciwym rejestrowaniem domeny internetowej poprzez wykorzystanie w domenie znaku towarowego o podobnie brzmiącej nazwie do nazwy konkurenta. Istniejące, choć drobne różnice w nazwie domeny, zwykle sprowadzające się do literówek czy błędów przystankowych, mają na celu przechwycić ruch użytkownika internetu, a tym samym potencjalnego klienta, kierując go na inne serwisy naruszyciela, czy promowane przez niego strony z reklamami, zwiększając tym samym ruch na jego stronie i niejednokrotnie przyczyniając się do uzyskania przez niego korzyści finansowych. Przykłady takich działań można by mnożyć.

Przykłady:

  • Firma konkurencyjna dla spółki Microsoft zarejestrowała domenę misrosoft.com, różniącą się od oryginalnej nazwy jedną literą „s”.
  • Serwis sprzedający bieliznę konkurencyjny dla sklepu intymna.pl dodał do tej nazwy przedrostek e-, nasuwający na myśl jedynie odmienny sposób prowadzenia działalności przez ten sam sklep.
  • Przedsiębiorca zarejestrował domeny www.nekermann.pl, www.neckerman.pl, www.nekerman.pl łudząco podobne do nazwy Neckermann.

Polskie sądy nie pozostawiają nieuczciwym przedsiębiorcom złudzeń, że: „Korzystanie przez pozwanego [tu: naruszyciela] z adresu domeny internetowej łudząco podobnego do adresu powoda oraz jego firmy można racjonalnie wytłumaczyć jedynie zamiarem wprowadzenia w błąd części użytkowników internetu, poszukujących informacji o usługach strony powodowej i przekierowaniu ruchu internetowego na strony zawierające informacje o usługach pozwanej spółki. Takie działanie jest nieuczciwe i wykracza poza przyjęte, dopuszczalne sposoby informowania o konkurencyjnych usługach. Zachowanie to godzi przy tym zarówno w interes powoda jako przedsiębiorcy (kierując część zainteresowania na strony konkurencyjnego przedsiębiorcy), jak i klientów powoda, którzy nieświadomie mogą uzyskać informacje o usługach pozwanego i skorzystać z nich, pozostając w błędnym przekonaniu, że są to usługi świadczone przez powoda”1.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

E‑płatności: silne uwierzytelnienie klienta

ECOM_11_74.jpg
  • Czym jest silne uwierzytelnianie klienta w świetle nowych Standardów Technicznych?
  • Na czym polega nowy standard EMV 3DS 2.0, usprawniający e-płatności?
  • Jak nowe Standardy Techniczne wpływają na działalność e-sprzedawców w zakresie usług płatniczych?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 11/2019

Sprzedaż transgraniczna a RODO

  • Jakie obowiązki ciążą na e-sprzedających jako administratorach danych osobowych w związku ze sprzedażą na terenie UE?
  • Jak sprzedający może poradzić sobie z transferem danych osobowych klientów poza UE?
  • Kiedy podmiot danych może wyrazić zgodę na ich transfer poza UE?
Czytaj więcej

Koniec geoblokowania

ECOM_10_74.jpg
  • Jakie podmioty objęte są ochroną przed geoblokowaniem?
  • Kiedy można klienta przekierować do alternatywnej wersji interfejsu internetowego?
  • W jaki sposób geoblokowanie wpłynie na warunki transakcji płatniczych?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama