• Jakie podmioty objęte są ochroną przed geoblokowaniem?
  • Kiedy można klienta przekierować do alternatywnej wersji interfejsu internetowego?
  • W jaki sposób geoblokowanie wpłynie na warunki transakcji płatniczych?
Koniec geoblokowania

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

ANSWER Wojciechowski i Partnerzy

ienci poszukując konkretnego produktu lub usługi coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych znajdujących się na terytorium innego kraju niż ten, w którym zamieszkują. Dotąd wielu e-sprzedawców blokowało możliwość zakupów z uwagi na miejsce zamieszkania klienta. Nierzadko ten sam towar oferowany był w różnych cenach – w zależności od tego, z którego państwa członkowskiego Unii Europejskiej klient wszedł na stronę sklepu. Podobnie różnicowano warunki płatności. Od 3 grudnia 2018 r. takie praktyki są zakazane.

Geoblokowanie polega nie tylko na ograniczaniu lub odbieraniu zagranicznemu klientowi możliwości korzystania ze sklepu internetowego, ale także na stosowaniu w relacji z nim odmiennych warunków sprzedaży, w zależności od tego, z jakiego kraju pochodzi. Zakaz tego typu działań wprowadziło przyjęte przez Parlament Europejski rozporządzenie w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (dalej: „RozpBlokGeo”), które weszło w życie 3 grudnia 2018 r.

Celem rozporządzenia jest rozwiązanie problemu nieuzasadnionego blokowania geograficznego przez likwidację niektórych przeszkód w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego, nakładając obowiązek jednakowego traktowania unijnych klientów (w tym konsumentów i innych użytkowników końcowych) znajdujących się w tej samej sytuacji, bez względu na ich przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności.

Zakaz blokowania dostępu do interfejsu internetowego

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie sklepów internetowych nie mogą ograniczać klientom dostępu do interfejsu internetowego. RozpBlokGeo definiuje interfejs internetowy bardzo szeroko jako „wszelkiego rodzaju oprogramowanie, w tym stronę internetową lub jej część oraz aplikacje, w tym aplikacje mobilne, obsługiwane przez handlowca1 lub na jego rzecz, które służą do zapewnienia klientom dostępu do towarów lub usług handlowca w celu zawarcia transakcji dotyczącej tych towarów lub usług”.

Bez względu na sposób e-sprzedaży (platforma sprzedażowa, tradycyjny sklep internetowy, aplikacja mobilna), sprzedający nie może, przy użyciu środków technicznych ani w żaden inny sposób, blokować lub ograniczać dostępu klienta ze względów związanych z przynależnością państwową, jego miejscem zamieszkania lub miejscem prowadzenia działalności. Analizując informacje o położeniu geograficznym klienta, sprzedawcy nie mogą uniemożliwiać czy ograniczać dostępu do swoich stron internetowych czy aplikacji mobilnych.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Internetowe platformy handlu elektronicznego, posiadające miliony użytkowników na całym świecie, bez wątpienia stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów codzienności XXI wieku. Niestety, mimo wielu niezaprzeczalnych zalet, mogą być one wykorzystywane również w celach niegodziwych, w szczególności jako miejsce sprzedaży podrobionych towarów. Problem ten dotyczy także popularnej w naszym kraju chińskiej platformy AliExpress, na której nietrudno natrafić na ogłoszenia oferujące podróbki, promowane często za pomocą zdjęć „żywcem” skopiowanych z oryginalnego sklepu internetowego.

Czytaj więcej

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów (inaczej cykl życia dokumentów w firmie) to proces tworzenia lub wpływu dokumentu do firmy, jego przetwarzania, archiwizowania, a na końcu usuwania. O ile przy tym pierwsze z dwóch wymienionych czynności są dość często omawiane w rozmaitych publikacjach i zainteresowani najpewniej podjęli już czynności do ich zabezpieczenia, to często pomijana jest kwestia ostatnich etapów obiegu dokumentów – archiwizacji i usuwania danych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama