• Czym różnią się poszczególne rodzaje plików cookies?
  • Które z nich są niezbędne do działania stron internetowych?
  • Jakie pliki cookies chce blokować Google i jaki wpływ będzie to miało na pracę marketerów?
Koniec ery plików cookies - co nas czeka w nowej rzeczywistości?

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Landingi.pl

Kilka miesięcy temu Google ogłosił, że w 2022 r. zamierza wprowadzić blokadę plików cookies w swojej przeglądarce Chrome. Z jednej strony takie działanie to nic nowego na rynku – podobnie w kwestii ochrony danych użytkowników od dawna działa Mozilla Firefox czy Apple Safari. Z drugiej strony problem polega na tym, że to Chrome króluje w rankingu najpopularniejszych przeglądarek internetowych na świecie, a tym samym jest jednym z największych źródeł danych dla wielu firm. Choć ostatecznie Google zdecydował, że zmiana zostanie wprowadzona później – w połowie 2023 r., to wielu użytkowników, zwłaszcza przedsiębiorców, zaczęło się zastanawiać, co ich czeka w świecie „post-cookies”. Rzucamy nieco światła na nadchodzące zmiany.

Pliki cookies towarzyszą użytkownikom internetu od wielu lat, jednak nie wszyscy wiedzą czym są i jaka dokładnie jest ich funkcja. Każdy zdążył się już przyzwyczaić, że gdy wchodzi na różne strony internetowe po raz pierwszy, wyświetla się mu wyskakujące okienko z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies, a także z informacją o polityce prywatności stosowanej przez daną witrynę. Bywa, że zamykamy okienko, nie wczytując się zanadto w jego treść. Jak więc właściwie działają ciasteczka?

Tak zwane ciasteczka to małe pliki tekstowe, zapisywane na urządzeniu użytkownika – na przykład laptopie albo smartfonie. Te informacje pozwalają m.in. na utrzymywanie sesji, obsługę logowania, przechowywanie zawartości koszyków zakupowych czy inne spersonalizowane doświadczenia użytkownika w sieci. Jak widać, niektóre ciasteczka są całkiem przydatne z punktu widzenia użytkownika. Dzięki nim nie musimy za każdym razem się logować do ulubionych stron, a gdyby zdarzyło się nam zamknąć okienko sklepu internetowego przed finalizacją zakupu, to wybrane przez nas produkty zostaną zapamiętane i nie przepadną.

Występują dwa typy plików cookies – first-party cookies oraz third-party cookies. Te pierwsze są „tworzone” i przechowywane na urządzeniu odwiedzającego, z kolei third-party cookies są zapisywane przez inną stronę lub aplikację, a następnie są przekazywane dalej i odpowiednio wykorzystywane. No właśnie: przekazywane dalej. Czy to znaczy, że nasza prywatność była zagrożona, a historia naszych działań w sieci przekazywana nie wiadomo komu?

Ochrona prywatności w sieci

Pliki cookies zawierają sporo informacji na temat działań prowadzonych przez użytkownika. W odpowiednich rękach nawet takie na pozór drobne informacje, jak dane o odwiedzanych serwisach, rodzajach przeglądanych treści lub ulubionych sklepach mogą odsłonić naszą prywatność bardziej niż sobie byśmy tego życzyli.

Na szczęście ochrona prywatności w sieci z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych ze swoją aktywnością w Internecie, dlatego chcą wiedzieć, na co dokładnie wyrażają zgodę i jak wykorzystywane są dane, które zostają na odwiedzanych przez nich stronach. Zdobycie informacji na temat bezpieczeństwa w sieci nie jest trudne, zwłaszcza, że co i rusz można usłyszeć o szkoleniach na temat bezpieczeństwa w sieci albo firmach i influencerach zajmujących się edukacją internautów. Spory wpływ mają na te działania coraz mocniej nagłaśniane potężne cyberataki na cyfrowych gigantów i wszelkiego rodzaju wycieki danych. Według Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), ataki hakerów stały się piątym największym zagrożeniem, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Nic więc dziwnego, że Google podjął decyzję o blokadzie plików cookies. Jakich dokładnie?

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty gier video: sprzedaż, handel oraz marketing w gamingu

Prawne aspekty gier video: sprzedaż, handel oraz marketing w gamingu
  • Jakie prawa przysługują graczowi po zakupie gry?
  • Co w sytuacji, gdy gra zawiera błędy, a gracz nie jest usatysfakcjonowany jakością zakupionego produktu?
  • Czy możliwa jest sprzedaż gier pomiędzy samymi graczami?
Czytaj więcej

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Internetowe platformy handlu elektronicznego, posiadające miliony użytkowników na całym świecie, bez wątpienia stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów codzienności XXI wieku. Niestety, mimo wielu niezaprzeczalnych zalet, mogą być one wykorzystywane również w celach niegodziwych, w szczególności jako miejsce sprzedaży podrobionych towarów. Problem ten dotyczy także popularnej w naszym kraju chińskiej platformy AliExpress, na której nietrudno natrafić na ogłoszenia oferujące podróbki, promowane często za pomocą zdjęć „żywcem” skopiowanych z oryginalnego sklepu internetowego.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.