Internetowe platformy handlu elektronicznego, posiadające miliony użytkowników na całym świecie, bez wątpienia stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów codzienności XXI wieku. Niestety, mimo wielu niezaprzeczalnych zalet, mogą być one wykorzystywane również w celach niegodziwych, w szczególności jako miejsce sprzedaży podrobionych towarów. Problem ten dotyczy także popularnej w naszym kraju chińskiej platformy AliExpress, na której nietrudno natrafić na ogłoszenia oferujące podróbki, promowane często za pomocą zdjęć „żywcem” skopiowanych z oryginalnego sklepu internetowego.

Kiedy i jak zgłaszać naruszenia na AliExpress?

Mimo iż polskie towary nie cieszą się taką popularnością, jak produkty globalnych marek, one także mogą paść ofiarą nieuczciwych sprzedawców. Prawdopodobieństwo takiego scenariusza zwiększa fakt, że przedsiębiorcy z naszego kraju nadal nie mogą sprzedawać na AliExpress, w związku z czym mogą nawet nie zauważyć działalności naruszycieli. Z drugiej strony, nie pozostają wobec nich bezbronni i mogą co najmniej utrudnić ich działalność, korzystając ze specjalnych funkcjonalności oferowanych przez platformę.

Kiedy zgłaszać naruszenia?

Najczęściej spotykane na AliExpress naruszenia dotyczą praw autorskich (w szczególności do zdjęć i innych utworów), znaków towarowych i wzorów przemysłowych (czyli prawnie chronionych zewnętrznych postaci towarów), rzadziej dóbr osobistych (w szczególności wizerunku). Z uwagi na fakt, że nieuczciwi sprzedawcy z reguły nie działają ze szczególnym wyrafinowaniem, samo naruszenie jest często widoczne już na pierwszy rzut oka (np. gdy w ogłoszeniu pojawiają się identyczne zdjęcia i opis).

Powyższe czynniki sprawiają, że nielegalne oferty można łatwo wykryć, np. poprzez funkcję wyszukiwania obrazem w przeglądarce internetowej. Nieocenioną pomocą w tej materii mogą być także sygnały pochodzące od klientów oryginalnego sprzedawcy, którzy natykają się na podróbki podczas zakupów na platformie. Jest to jeden z wielu argumentów przemawiających za budowaniem wokół własnej marki zaangażowanej społeczności fanów, wyczulonych na tego rodzaju naruszenia.

Jeżeli bezprawność wykrytej oferty nie budzi wątpliwości, zdecydowanie warto zgłosić ją administracji AliExpress za pomocą funkcjonalności opisanych w dalszej części artykułu. Poza poświęconym czasem, nie wymaga to bowiem żadnych nakładów finansowych, a może realnie doprowadzić do usunięcia naruszenia.

Jak zgłaszać naruszenia?

Platforma AliExpress umożliwia zgłaszanie dostrzeżonych naruszeń za pomocą:

1) konta użytkownika,

2) konta na specjalnej platformie o nazwie Alibaba Intellectual Property Protection Platform (dalej: „platforma IPP”).

Oba powyższe sposoby są darmowe i dostępne dla użytkowników z Polski. Z uwagi na istniejące między nimi różnice, konieczna jest osobna charakterystyka.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Zobacz również

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów w firmie

Cyrkulacja dokumentów (inaczej cykl życia dokumentów w firmie) to proces tworzenia lub wpływu dokumentu do firmy, jego przetwarzania, archiwizowania, a na końcu usuwania. O ile przy tym pierwsze z dwóch wymienionych czynności są dość często omawiane w rozmaitych publikacjach i zainteresowani najpewniej podjęli już czynności do ich zabezpieczenia, to często pomijana jest kwestia ostatnich etapów obiegu dokumentów – archiwizacji i usuwania danych.

Czytaj więcej

Działalność B+R w sektorze technologii informatycznych

Działalność B+R w sektorze technologii informatycznych

IT jest dziedziną, która nieustannie ewoluuje, jednak ze względu na specyfikę działań prowadzących do wprowadzenia innowacji, polegającą w przeważającej mierze na pracy, której rezultaty są niematerialne, niezwykle trudno określić, które działania realizowane w IT stanowią działalność badawczo-rozwojową (B+R), a które są regularnymi działaniami o charakterze nieinnowacyjnym.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama