Wyzwania co-packingu

MiP_3_10.jpg
Tylko on-line nr 15/2020

W dzisiejszych czasach niemal każdy, zarówno sprzedawca, jak i kupujący, zdaje sobie sprawę jak ważne jest opakowanie. To ono w wielu przypadkach pomaga w podjęciu decyzji o zakupie produktu lub zrezygnowaniu z zakupu.

Opakowanie może sugerować znacznie większą od rzeczywistej ilość oferowanego produktu. Może być wygodne do przenoszenia i tym zachęci do wyboru takiego, a nie innego towaru. Jeśli jest ciekawe i potrafi przyciągnąć wzrok oraz zainteresować potencjalnego klienta, jest szansa na wzrost sprzedaży. Mało atrakcyjne opakowanie może natomiast zniechęcić do zakupu nawet bardzo wartościowego produktu. Między innymi z tych powodów firmy sprzedażowe inwestują w wygląd i jakość opakowania oferowanych towarów.

Co-packing to szeroko rozumiane procesy związane z przepakowywaniem produktów, tworzeniem zestawów promocyjnych lub podarunkowych, standów, displayów, wymianą opakowań, miksowaniem, sortowaniem, foliowaniem, stickerowaniem, insertowaniem itp. Procesy te nie ingerują w produkt jako taki, ale dotyczą tylko opakowania produktu i jego prezentacji. Przepakowywanie produktów może mieć na celu wymianę uszkodzonych opakowań na nowe, zmianę opakowań produkcyjnych (zbiorczych) na sprzedażowe (detaliczne), w tym również przesypywanie czy rozlewanie, umieszczenie polskich etykiet, utworzenie nowych zestawów specjalnych, które dodatkowo zawierają materiały reklamowe.

Firmy decydujące się na poddanie swoich towarów usługom co-packingowym dostarczają klientom nową wartość, ciekawe połączenia lub odświeżony design. Często te potrzeby wynikają z wymagań sklepów należących do sieci handlowych, które w łatwy sposób ustawiają w sklepie estetycznie przygotowany stand lub display z odpowiednio rozmieszczonymi różnorodnymi produktami. Dzięki bezpośredniej interakcji z ostatecznymi konsumentami, firmy decydują się na zmianę opakowania, ponieważ dzięki poprawie jego estetyki produkt robi lepsze wrażenie, a samo opakowanie zapewnia większe bezpieczeństwo towarów. Dzięki co-packingowi tworzone są bliższe relacje z konsumentami, do których wysyłane są zestawy promocyjne, kosze upominkowe lub próbki. Jest to doskonała forma marketingu.

Cały proces przepakowania może być realizowany wg pomysłu właściciela towaru, z komponentów w całości dostarczanych lub zamawianych przez niego, wykonywany na własnym terenie i własnymi zasobami ludzkimi lub pracownikami agencyjnymi zatrudnianymi na okres akcji. W takim przypadku, przedsiębiorca musi nie tylko ustalić harmonogram i ramy czasowe akcji, wybrać grafikę, dobrać opakowania, ale i skoordynować procesy dostaw, zapewnić miejsce, niezbędne maszyny oraz osoby odpowiedzialne za poszczególne etapy i pracowników wykonawczych. Do zapewnienia odpowiedniej jakości produktu gotowego pomocne są instrukcje pakowania, dokumentacja procesowa, kontrola jakości zarówno komponentów, jak i poszczególnych etapów co-packingu oraz ustalenie parametrów kontrolnych procesu. Na koniec materiały pełnowartościowe powinny być składowane w wymaganych warunkach (w przypadku produktów spożywczych mogą to być np. warunki chłodnicze, w kontrolowanej temperaturze). Należy też odpowiednio zarządzić materiałami uszkodzonymi lub zniszczonymi podczas procesu oraz odpadami, a całą akcję rozliczyć pod względem wydajności.

Outsourcing co-packingu profesjonalistom zapewnia duże oszczędności zasobów finansowych, pracowniczych i organizacyjnych. Firma produkcyjna lub handlowa nie musi martwić się nie tylko o zatrudnienie dodatkowych pracowników, ich przeszkolenie, zapewnienie specjalistycznych maszyn, czy potrzebnego miejsca na przeprowadzenie przepakowania, ale co ważniejsze efektywnego przeprowadzenia akcji, często w warunkach dużej presji czasowej. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku sezonowości sprzedaży i najczęściej wykorzystywane w branżach FMCG oraz e-commerce. Z racji ciągłych wzrostów sprzedaży internetowej, sklepy internetowe rozwijając się w sposób bardzo dynamiczny, chętnie outsourcują usługi przepakowania do wyspecjalizowanych operatorów logistycznych.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Produktywność magazynu ‑ przykład e‑commerce

ECOM_15_36.jpg
Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 14/2020

Duże i nietypowe towary to nasza specjalność

  • #ecommerce_partners
  • #elogistyka
  • #poznajmysiewecommerce
Czytaj więcej

Dostawa ‑ unboxing ‑ zwrot. Jak opakowanie wspiera user experience?

ECOM_14_46.jpg
  • Jakie są punkty styku klienta z opakowaniem w zakupach e-commerce?
  • Na którym punkcie styku klienta się skupić?
  • Jak budować pozytywne doświadczenie na etapie zwrotu – opakowaniem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama