- Jak quick commerce rozwija się w Polsce?
- Kto dostarcza na rynku quick commerce?
- Jaka jest rola dark stores w tym procesie?

W wyniku pandemii COVID-19 na wielu rynkach na całym świecie zaszły znaczące zmiany. Dynamicznie rozwinęła się sprzedaż w modelu e-commerce, a wiele osób przeszło na pracę zdalną. W oba te trendy doskonale wpisuje się inny, który także cieszy się coraz większą popularnością. Chodzi o quick commerce, czyli szybką dostawę produktów (najczęściej spożywczych) bezpośrednio do drzwi klienta. Jak q-commerce wygląda w Polsce i jakie są perspektywy rozwoju tego rynku?
Q-commerce to sektor rynku, który odpowiada za dostawy towarów z punktów gastronomicznych i sklepów spożywczych. Na ogół takie zlecenia są realizowane przez wyspecjalizowane firmy kurierskie (na polskim rynku działa kilka takich firm, zaraz powiemy nieco więcej na ten temat), które dostarczają zamówienie w czasie poniżej godziny, a często nawet krótszym.
Za dynamiczny rozwój q-commerce odpowiada przede wszystkim pandemia. Klienci nie chcieli wychodzić do sklepów, czy restauracji (a przez pewien czas po prostu nie mogli) i zaczęli więcej produktów zamawiać przez internet i telefon. W krótkim czasie okazało się, że na tego typu dostawy jest ogromny popyt. Firma Inquiry Market Research opublikowała w 2021 roku obszerny raport na temat stanu q-commerce w Polsce. Wynika z niego na przykład, że w przypadku gastronomii wartość kanału online osiągnęła w 2022 roku próg 15% i prognozuje się, że do 2025 będzie to ponad 20% wszystkich zamówień.
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
