Produktywność magazynu - przykład e-commerce

ECOM_15_36.jpg
nr 15/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_smartproject.jpg

Aby skutecznie konkurować na rynku i przede wszystkim dostarczać klientom produkty na czas, miejsce i w odpowiedniej ilości, firmy muszą efektywnie zarządzać logistyką. Jest to bowiem, z punktu widzenia ostatecznego klienta niezauważalny, ale dla firm często kluczowy, element umożliwiający ich rozwój i skuteczną ekspansję na rynku.

Rozwój rynku e-commerce z roku na rok nabiera tempa. Biorąc pod uwagę ostatni raport firmy Cushman & Wakefield z 2019 roku: „Jak ugryźć e-commerce w magazynie”, szacuje się, że w Polsce ten rynek rośnie o 18% rocznie i jest najdynamiczniej rozwijającym się w Europie. W naszym kraju jest już ponad 30 tys. sklepów internetowych, a każdego dnia powstaje ich ponad 20. Aby być konkurencyjnym, trzeba mieć pod kontrolą wiele procesów, w tym proces logistyczny, który nabiera szczególnego znaczenia w kontekście terminowości dostaw i zadowolenia klienta.

W niniejszym artykule zwrócono uwagę na obszar logistyki związanej z procesami magazynowymi i możliwościami usprawnień, które skutkują wyższą produktywnością magazynu e-commerce. Na rynku e-commerce można obecnie wyróżnić 3 ścieżki, którymi może podążyć e-sklep. Kiedy firma w związku z dynamicznym rozwojem staje przed dylematem: czy rozbudowywać własny magazyn, czy skorzystać z ofert firm wynajmujących powierzchnie magazynowe, a może całą operację logistyczną przenieść do operatora?

Którą ścieżką podążać?

W przypadku małych sklepów internetowych, właściciele często decydują się na rozbudowę swoich dotychczasowych magazynów lub relokację do innych własnych przestrzeni magazynowych. Jednak jest to rozwiązanie, które wiąże się z ryzykiem związanym z niedopasowaniem wielkości nowego magazynu z rosnącą skalą rozwoju przedsiębiorstwa lub z drugiej strony – z przeszacowaniem potencjalnie wymaganej powierzchni, a w związku z tym kosztami utrzymania niewykorzystanej powierzchni.

Drugim kierunkiem, w którym firma e-commerce może podążać jest wykorzystanie szerokich możliwości rynkowych oferowanych przez deweloperów, odnośnie najmu lub budowy dedykowanych obiektów logistycznych. Magazyny deweloperów często są budowane i oferowane klientom w formie modułów, które w ramach rozwoju firmy można powiększać czy dostosowywać do aktualnych wymagań. Co więcej, deweloper często oferuje powierzchnie magazynowe, natomiast do firmy należy realizowanie procesów, przy wykorzystaniu własnych pracowników i know-how. Intralogistyka to kolejny element układanki, który rozwijająca się firma e-commerce może zakupić lub wynająć czy wydzierżawić. Wspomniane na początku artykułu wyniki raportu dowodzą, iż większość deweloperów, bo aż 82%, zauważa, że w ostatnich trzech latach najemcy z branży e-commerce zwiększyli zajmowaną powierzchnię magazynową.

Wydaje się, że często optymalnym rozwiązaniem nie tylko dla średnich czy dużych firm e-commerce jest trzecia opcja, a mianowicie wybór operatora logistycznego. To również obszar, który znacząco wzrasta w ostatnich latach. Firmy coraz chętniej decydują się na kompleksowe przejęcie ich operacji logistycznej wraz z wszelkimi procesami, które temu towarzyszą: informatycznymi, logistycznymi, finansowymi czy obsługą klientów. Outsourcing procesów logistycznych powoduje, że firmy e-commerce mogą skupić się na najważniejszej funkcji swojego działania, czyli na sprzedaży produktów. W takim modelu operatorzy logistyczni, oprócz udostępniania swoich powierzchni, zasobów (zarówno osobowych, jak i infrastruktury magazynowej), świadczą szereg usług, które źródłowo były wykonywane przez e-sklep, takie jak: etykietowanie, co-packing, produkcja zestawów według określonych wymagań czy odtwarzanie wartości handlowej produktów.

Efektywność a produktywność pracy magazynu

Bez względu na to, w którą stronę sklep będzie podążał, zawsze w magazynie obsługującym ten kanał funkcjonować będą określone procesy, których efektywność determinuje produktywność pracy magazynu e-commerce. Główne procesy w przypadku tego rodzaju magazynu to: przyjęcie, składowanie, kompletacja, pakowanie i obsługa zwrotów.

Proces przyjęcia w logistyce e-commerce różni się od analogicznego procesu znanego z tradycyjnej logistyki, w której najczęściej mamy do czynienia z pełnopaletowymi jednostkami, homo- lub heterogenicznymi. Natomiast w przypadku e-commerce przyjęcie wiąże się często z wieloma dodatkowymi czynnościami, takimi jak: rozpakowaniem opakowania zbiorczego, etykietowaniem opakowań jednostkowych, wymiarowaniem czy sortowaniem towaru dla potrzeb składowania.

Proces składowania jest uzależniony od charakterystyki produktów. W większości przypadków w e-commerce będzie to szeroki asortyment z płytkim zakresem produktów (często pojedyncze sztuki). W związku z tym należy w obszarze składowania przewidzieć różne techniki umożliwiające zarówno składowanie palet, jak i pojedynczych sztuk produktów.

W procesie kompletacji dla magazynu e-commerce istotne jest efektywne zarządzanie ścieżką kompletacyjną, ponieważ czynnikiem wyróżniającym jest tutaj bardzo duże rozdrobnienie zamówień. Poza tym innym ważnym elementem jest termin realizacji zamówień, czyli sytuacja, w której należy wziąć pod uwagę kolejność poboru produktów w ramach tworzenia listy zleceń kompletacyjnych.

Proces pakowania, który poprzedza proces przygotowania wysyłki, również znacząco różni się od tego spotykanego w tradycyjnej logistyce. Rozdrobnienie zamówień, bardzo duży wolumen odbiorców i szereg dodatkowych czynności wykonywanych w tym procesie (np. drukowanie i wkładanie do opakowania paragonów, dodatkowych materiałów reklamowych, prezentów, wypełniaczy czy dobór opakowania dla konkretnego produktu) powoduje, że jest on procesem podatnym na błędy ludzkie.

Obsługa zwrotów w e-commerce generuje w niektórych przypadkach znaczący obrót magazynowy, co z kolei wpływa na produktywność operacji realizowanych w magazynie. Szczególnie w branży „odzież i obuwie” wolumen zwrotów przekracza w niektórych sklepach ponad 50%. Proces zwrotu pozornie przypomina proces przyjęcia, jednak zarówno obsługa fizyczna zwrotu, jak i informacyjna (dokumentowa) znacząco się od niego różnią. Zwroty wynikają z wcześniejszego wydania towaru, a zatem są one powiązane bezpośrednio z fakturą sprzedaży. Natomiast w kontekście czynności, które należy wykonać w ramach realizacji przyjęcia zwrotu do magazynu, zawsze powiązane są one kontrolą opakowania, zawartości, produktu, kontrolą jakości, odstawieniem do strefy zwrotów i dalszych decyzji postępowania ze zwrotem. Niewątpliwie wpływ na produktywność magazynu e-commerce w mniejszym lub większym stopniu związana jest z realizacją procesu obsługi zwrotów.

Biorąc pod uwagę powyższe procesy i ich charakterystykę typową dla obszaru e-commerce, należy zastanowić się, co może wpływać na zwiększenie produktywności magazynu? Niewątpliwie pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu jest optymalizacja procesów poprzez efektywniejsze wykorzystanie powierzchni i zasobów ludzkich. Coraz częściej wykorzystuje się antresole, pozwalające na optymalne wykorzystanie powierzchni aż po sam dach hali, przy założeniu, że nadal operacje zbierania z półek i pakowania towaru będą wykonywać ludzie. Aby wyeliminować część czynności wykonywanych przez ludzi stosowane są obecnie przenośniki taśmowe i sortery, pozwalające na automatyzację przynajmniej części procesu. Ze względu na bardzo szybko rosnące wolumeny zamówień i coraz większy udział kanału internetowego w handlu detalicznym, automatyzacja jest obecnie postrzegana jako recepta na niedobory zasobów ludzkich, wahania wolumenów sprzedaży czy presję czasu. Niewątpliwie do rozwiązań, które znacząco usprawniają procesy, szczególnie kompletacji, należą:

  • pick-by-voice,
  • pick-by-light,
  • pick-by-vision lub warianty łączone,

które pozwalają na szybsze pobranie towaru z regału i potwierdzenie czynności komendą głosową.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 15/2020

Wyzwania co‑packingu

MiP_3_10.jpg

W dzisiejszych czasach niemal każdy, zarówno sprzedawca, jak i kupujący, zdaje sobie sprawę jak ważne jest opakowanie. To ono w wielu przypadkach pomaga w podjęciu decyzji o zakupie produktu lub zrezygnowaniu z zakupu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 14/2020

Duże i nietypowe towary to nasza specjalność

  • #ecommerce_partners
  • #elogistyka
  • #poznajmysiewecommerce
Czytaj więcej

Dostawa ‑ unboxing ‑ zwrot. Jak opakowanie wspiera user experience?

ECOM_14_46.jpg
  • Jakie są punkty styku klienta z opakowaniem w zakupach e-commerce?
  • Na którym punkcie styku klienta się skupić?
  • Jak budować pozytywne doświadczenie na etapie zwrotu – opakowaniem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama