• Dlaczego warto automatyzować procesy magazynowe?
  • W jaki sposób można zbudować przewagę konkurencyjną za pomocą automatyzacji procesów magazynowych?
  • Na co warto zwrócić uwagę wybierając system WMS?

W Polsce od kilku lat obserwujemy wielką transformację cyfrową. Wraz z rozwojem rynku i wzrostem wymagań klientów, również procesy logistyczne, które są podstawą działań w e-commerce, podlegają cyfryzacji i stają się elementami USP (Unique Selling Proposition) liderów rynku.

Mówiąc o logistyce w e-commerce, możemy mieć na myśli bardzo różne procesy, które wynikają ze skali prowadzonego biznesu, modelu biznesowego oraz specyfiki samego produktu. Dlatego na początek scharakteryzujemy najważniejsze modele logistyczne wykorzystywane w e-commerce:

  • Własny magazyn z zakupionym stockiem produktowym, gdzie cała obsługa logistyczna (obsługa dostaw, zwrotów itp.) znajduje się po stronie sklepu internetowego.
  • Dropshipping – outsourcing logistyczny, który bazuje na wymianie informatycznej między sklepem internetowym a dostawcą towaru. Dostawca towaru przejmuje również obsługę logistyczną (dostawę produktu do klienta oraz zwroty).
  • Fulfilment – outsourcing logistyczny, który bazuje na powierzeniu zakupionego stocku produktowego firmie zewnętrznej. Wymiana informacji między sklepem internetowym a dostawcą usług odbywa się poprzez systemy informatyczne. Cały proces logistyczny realizuje dostawca usługi.
  • Metoda mieszana, stanowiąca mieszankę powyższych metod dostosowanych do aktualnych potrzeb rynku, np. piku sprzedażowego związanego z wysyłką zamówień świątecznych. Najczęściej łączy ona dropshipping lub just-in-time dla produktów „długiego ogona sprzedażowego” (towarów rzadko poszukiwanych i zamawianych przez klientów) ze sprzedażą magazynową dla produktów szybko rotujących.

Każdy model logistyczny ma swoje wady i zalety, które objawiają się głównie przy skali prowadzonego biznesu. Procesy logistyczne w tych modelach możemy rozdzielić na podstawowe oraz spersonalizowane:

Automatyzacja głupcze!

Niezależnie od wyboru modelu logistycznego, w jakim jest prowadzony sklep internetowy, wszystkie procesy mogą zostać zautomatyzowane. Głównym powodem automatyzacji jest zwiększenie wydajności (szybsza realizacja zamówień) bez zwiększania zasobów (zatrudniania nowych osób, powiększania powierzchni) i wyeliminowanie pomyłek. Jednak na początku musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jaka jest geneza pomysłu wdrożenia automatyzacji lub optymalizacji procesów?
  • Czy efektywność i skuteczność obecnych procesów logistycznych jest mierzona?
  • Jakie jest najważniejsze wyzwanie organizacji w ciągu najbliższych miesięcy, lat?

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania, można przejść do poszukiwania odpowiedniego rozwiązania, które pomoże nam zautomatyzować procesy logistyczne.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Promotional no. 12/2019

Czy CRM w e-commerce to tylko narzędzie do zarządzania sprzedażą?

  • Budowanie relacji z klientem sklepu internetowego jest trudniejsze niż w tradycyjnej sprzedaży.
  • Nowoczesne narzędzia wspomagające pracę specjalistów e-commerce powinny dawać więcej niż tradycyjny CRM.
  • Obsługa wsparcia klienta i serwisowania to procesy coraz częściej wspierane w systemach CRM stosowanych w e-commerce.
Read more

Umowa z firmą kurierską

ECOM_12_62.jpg
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług kurierskich dla swojego sklepu?
  • Jakimi kryteriami kierować się, dokonując wyboru?
  • Na jakie zapisy w umowie zwrócić szczególną uwagę?
Read more

Najlepsza dostawa ever

ECOM_12_58.jpg
  • Jak budować niepowtarzalne CX w obszarze dostawy produktu?
  • Jak wykorzystać opakowanie produktu do budowania zaangażowania klienta?
  • Jak sprawdzić, czy nasze działania przynoszą efekty?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement