• Czy zdjęcia wpływają na SEO?
  • Jakie zdjęcia dodawać na stronę, aby jej nie obciążać?
  • Jakie zdjęcia są przyjazne jednocześnie dla Google i użytkowników?
Zdjęcia, które pozycjonują

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Widoczni

Pozycjonowanie strony obejmuje również optymalizację zdjęć. Dzięki temu na stronę trafią także użytkownicy korzystający z wyszukiwarki Google Grafika. Jednak korzyści z dobrze zoptymalizowanych zdjęć daleko wykraczają poza widoczność w wynikach wyszukiwania i mają wpływ na ocenę całej witryny.

Optymalizacja zdjęć w dobie sztucznej inteligencji

Aplikacja Google Photos daje nam do myślenia. Możemy wyszukiwać zdjęcia w swoich zasobach pod względem tego, co przedstawiają. I wcale nie ma to nic wspólnego z nazwą zdjęcia. Sztuczna inteligencja Google radzi sobie coraz lepiej z rozpoznawaniem tego, co przedstawiają zdjęcia. Przykład Rysunek 1.

Można więc założyć, że do wyświetlenia się w wynikach wyszukiwania wcale nie jest kluczowe właściwe nazwanie pliku i dodanie atrybutu alt. Jednak i tu działa zasada konkurencji do wyświetlania się i dlatego warto zadbać o właściwą optymalizację zdjęć pod pozycjonowanie.

Poniżej najważniejsze kroki i obszary optymalizacji zdjęć na stronie.

KROK 1. Atrybut alt

Zaczynamy od klasyki – atrybut alt, czyli krótki tekst opisujący zawartość zdjęcia, pierwotnie stworzony z myślą o osobach korzystających z czytników stron dla niewidomych. Alt przydaje się także wtedy, gdy zdjęcie z jakichś powodów nie ładuje się poprawnie na stronie – użytkownik i tak będzie wiedział, co zdjęcie zawiera.

Z myślą o pozycjonowaniu warto dodać w alt frazę powiązaną ze zdjęciem, ale i z kontekstem, w którym jest osadzone. Jeszcze parę lat temu w alt wpisywano najważniejsze frazy po przecinku, ale dziś takie praktyki uznawane są za nieskuteczne, a wręcz szkodliwe. Jak więc zrobić to dobrze?

Powinniśmy mieć na uwadze potencjalnego odbiorcę. W jaki sposób może wyszukiwać właśnie tego konkretnego zdjęcia? W przypadku zdjęć produktowych można na przykład w tekście alt umieścić:

  • kolor produktu – w szczególności, jeśli wiemy, że kolor w tym przypadku ma znaczenie dla odbiorcy; będzie to miało zastosowanie w takich branżach, jak odzież, wystrój wnętrz, kosmetyki, gadżety itp.,
  • markę/producenta – jeśli chcemy dotrzeć do użytkowników przywiązanych do danej marki,
  • nazwę produktu – to oczywiste, a jednak w ferworze optymalizacji możemy zapomnieć, że poza wymyślną nazwą od producenta, produkt jest też po prostu smartfonem, rowerem, spodniami, butami itp.,
  • właściwości produktu – jeśli docieramy do klientów o szczególnych wymaganiach, możemy podkreślić niektóre cechy i właściwości, np. eko, bio, organiczny, błyszczący, matowy, z gwarancją, wodoszczelny itp.,
  • kod produktu/nazwę seryjną – ten punkt w szczególności ma odniesienie do sprzętu i do profesjonalistów; w przypadku konkretnych modeli aparatów fotograficznych zaawansowani użytkownicy wyszukują po pełnej nazwie, np.: sony a7 III, a nie aparat sony.

Mimo, że korzystamy z tekstu alt do pozycjonowania, warto zadbać, aby nadal spełniał swoją pierwotną funkcję. A co ze zdjęciami, które dodajemy tylko dla poprawy estetyki artykułu i naprawdę nie stanowią wartości dla użytkownika? Warto zachować umiar w optymalizacji. Problematyczną sytuacją może być 10 przypadkowych zdjęć ze stocka w specjalistycznym artykule, opisanych tekstem alt z frazami pod pozycjonowanie.

KROK 2. Nazwa pliku

Brak zoptymalizowanej nazwy to częsty błąd. W pośpiechu dodajemy zdjęcia na stronę, które przed chwilą pobraliśmy ze stocka, nie zmieniając nazwy. Warto dodać, że niektóre systemy CMS generują automatycznie atrybut alt właśnie na podstawie nazwy pliku. Zaniedbanie w tym obszarze uderza więc podwójnie w pozycjonowanie grafiki – nie mamy ani dobrej nazwy pliku, ani atrybutu alt.


TIP: Jak najlepiej skonstruować nazwy plików graficznych? To zależy. Jeśli faktycznie nazwa pliku ma być tożsama z tekstem alt, powinna być krótka, ale opisowa. Jeśli jednak jest niezależna, sprawdzi się podobna zasada, jak przy konstruowaniu adresów URL: krótka i wprost przekazująca, czego dotyczy zdjęcie.


Dla przykładu opis alt dla zdjęcia butów sportowych będzie zawierał zapewne szczegóły produktu, a nazwa pliku może być przykładowo nazwą modelu butów, np. trampki-converse.jpg. A co, jeśli w obrębie tego produktu jest wiele wariantów? Wtedy faktycznie będziemy potrzebowali dłuższych nazw plików, aby je od siebie odróżnić, np. trampki-converse-biale.jpg i trampki-converse-czarne.jpg.

Oprócz samej treści nazwy pliku, istotna jest także jego konstrukcja. Używamy myślników, nie podkreślników i unikamy polskich znaków.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 17/2020

InCommerce ONLINE ‑ konferencja dla branży e‑commerce

Już 5 listopada odbędzie się kolejny, już 16. InCommerce – tym razem w wersji ONLINE! Bezpłatna konferencja dla branży e-commerce to aż 9 pełnych praktycznej wiedzy wystąpień od uznanych praktyków z branży z obszaru prowadzenia i rozwijania sprzedaży internetowej. Aby otrzymać dostęp do konferencji - wystarczy się zarejestrować na stronie incommerce.camp/online.

Czytaj więcej

Toolbox pozycjonera. Zobacz, co może ci się przydać!

Toolbox pozycjonera. Zobacz, co może ci się przydać!
  • Jakie narzędzia są w stanie skutecznie wesprzeć pracę pozycjonera?
  • Czym najlepiej wesprzeć się, aby zyskać dostęp do statystyki, weryfikacji słów kluczowych, konkurencji czy wspomnień w social mediach?
  • Jakie są alternatywy dla najbardziej popularnych narzędzi do pozycjonowania w opcji pay source i open source?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama