• Co zniechęca, a co zachęca użytkownika do zakupów w sklepie?
  • Jak sklep funkcjonuje w wersji mobilnej?
  • Dlaczego sklep internetowy RTV Euro AGD zasługuje na miano lidera w swoim segmencie?

„Testujemy sklep” to seria artykułów, w których oceniamy funkcjonalność sklepów internetowych i zastosowane w nich rozwiązania od strony przeciętnego użytkownika. Zależy nam, by cykl był dla was inspiracją do tego, żeby spojrzeć na swój serwis oczami klienta – łatwiej wówczas dostrzec, czy strona jest przyjazna i intuicyjna w obsłudze. W tym numerze ocenimy funkcjonalność Euro.com.pl – sklepu internetowego sieci RTV Euro AGD.

RTV Euro AGD to jeden z największych e-sklepów w kategorii RTV/AGD. Z badań serwisu Gemius/PBI wynika, że w listopadzie 2017 r. odwiedziło go ponad 6 mln realnych użytkowników. Sklep ten znajdował się na pierwszym miejscu w rankingu, wyprzedzając mediaexpert.pl (5,7 mln użytkowników), mediamarkt.pl (3,4 mln), oleole.pl (2,5 mln) czy neonet.pl (2,4 mln). Nawet jeśli obecnie nie jest rynkowym liderem, jest to zdecydowanie sklep mający czołową pozycję. Czy tak popularny serwis ma jakieś wady w projekcie funkcjonalnym lub graficznym? Czy ma niedopatrzenia, które powinien naprawić, czy jest to wzór do naśladowania dla innych webmasterów?

Strona główna gotowa na biznes

RTV Euro AGD od razu po załadowaniu wita użytkownika komunikatami o rabatach, ratach oraz polecanych produktach. Widać, że jest to tętniący życiem biznes e-commerce. Na samej górze strony znajduje się belka z aktualnym rabatem lub promocją – w czasie testu była to czerwona belka z informacją „Drugi produkt 25% taniej – użyj kodu RAB25PROCENT”. Już sam ten komunikat może zachęcić wiele osób do zakupów.

Rys. 1. Wyszukiwarka

Źródło: euro.com.pl.

Wyszukiwarka z funkcją autosugestii działa bez zarzutu i dobiera wiele haseł, kierując się preferencjami klientów.

Tuż pod belką znajdziemy funkcjonalne dla klienta odsyłacze do informacji. To odpowiednio: Rejestracja paragonu, Dostawa, Status Zamówienia, Zakupy w leasingu, Zakupy na raty, Reklamacje, Znajdź sklep, Centrum Informacji, Sprzedaż dla firm, Kontakt. Wszystkie odsyłacze są widoczne, a jednocześnie nie zajmują zbyt wiele cennego miejsca na górze strony. Poniżej znajduje się logo, wyszukiwarka, koszyk, nr telefonu do kontaktu oraz możliwość założenia konta/zalogowania się. Wszystkie te elementy zostały rozmieszczone wręcz podręcznikowo. Co więcej, są odpowiednio rozbudowane i funkcjonalne. Dla przykładu, wyszukiwarka zawiera funkcję autosugestii i autouzupełniania, można też szukać w wybranych kategoriach lub w całym asortymencie sklepu. Z kolei funkcja do logowania ma rozsuwane menu, gdzie znajdują się dodatkowe odsyłacze, m.in. do kuponów promocyjnych czy schowka.

Rys. 2. Promocje w menu nawigacyjnym

Źródło: euro.com.pl.

W menu nawigacyjnym w poszczególnych kategoriach prezentowane są promocje z różnych grup produktowych. RTV Euro AGD do maksimum wykorzystuje możliwości związane z promowaniem produktów, zwiększając w ten sposób zyski z reklamy.

Pod logo znajdziemy menu nawigacyjne, pogrupowane według popularnych kategorii produktowych: TV, Audio i wideo, AGD, AGD do zabudowy, AGD małe, Komputery, Gry i konsole, Foto i kamery, Telefony i zegarki, Promocje. Menu po najechaniu kursorem myszy rozwijają się i klient może przejść od razu do konkretnej podkategorii, np. Gry i konsole -> Gry PlayStation 4. Znajdują się tam również aktualne promocje z danych kategorii, np. w kategorii Gry i konsole w czasie powstawania artykułu była promocja gry Spider-Man na PlayStation 4.

Funkcjonalność menu nawigacyjnego została przemyślana i nastawiona na użytkownika, aby je rozwinąć wystarczy najechać kursorem i nie trzeba klikać myszą, a później tylko za jednym kliknięciem jest możliwe, by przenieść się do pożądanej lokalizacji. Jest to rzeczywiście niezwykle łatwe i intuicyjne – za to należy pochwalić webmasterów serwisu.

Rys. 3. Panel z banerami i promocjami

Źródło: euro.com.pl.

Banery są czytelne i zaprojektowane w taki sposób, aby znacznie się od siebie różniły – nie da się ich ze sobą pomylić.

Pod menu nawigacyjnym sklep prezentuje aktualne promocje i oferty. W lewej sekcji panelu z bannerami (1/3 powierzchni) znajdziemy trzy promocje statyczne, a obok – na 2/3 powierzchni panelu – prezentowane są slajdy z poszczególnymi ofertami (łącznie 8). Widać, że przestrzeń na stronie wykorzystana jest maksymalnie, niemniej ciągle zachowano dobrą funkcjonalność – żaden z elementów na siebie nie nachodzi, a przygotowane banery są czytelne i nie zawierają zbyt dużo informacji.

Pod panelem z ofertami RTV Euro AGD prezentuje ostatnio oglądane i rekomendowane produkty, kierując się tutaj naszą historią przeglądania. Niżej znajdziemy zaś kolejne oferty, promocje i reklamy, jak również trzy sekcje tematyczne: Promocje tygodnia, Nowości, Więcej od EURO. Są to informacje prezentowane w prosty, sprawdzony sposób: niewielki obrazek, tytuł, podpis i odsyłacz „Zobacz >”, pozwalający poznać więcej szczegółów.

Sklep ma dużą stopkę, w której umieszczono wszystkie najważniejsze informacje, a te często poszukiwane zaprezentowane są odpowiednio większą czcionką (np. dane do kontaktu).

Rys. 4. Sekcje z promocjami i aktualnościami

Źródło: euro.com.pl.

Aktualności czy rekomendowane produkty prezentowane są w standardowy sposób, bez niepotrzebnych udziwnień. Liczy się tutaj przejrzystość i prostota przekazu.

Cała strona główna została wykonana w sposób profesjonalny i nowoczesny, a także nastawiony na sprzedaż. Twórcy serwisu wykorzystali dostępną powierzchnię do maksimum. Inne sklepy e-commerce zdecydowanie powinny pod tym względem wzorować się na RTV Euro AGD.

Kategorie produktowe i filtry

Większość klientów odwiedzających sklepy internetowe, takie jak RTV Euro AGD, jest zainteresowana konkretną grupą produktów, dlatego szczególnie ważne są strony z kategoriami i podkategoriami. Trzymając się przykładu z grami i konsolami, wchodzimy w kategorię „Gry i konsole”, a następnie wybieramy „PlayStation 4”.

Rys. 5. Stopka serwisu

Źródło: euro.com.pl.

Stopka zawiera wszystkie potrzebne informacje i odsyłacze, została zaprojektowana w przemyślany sposób. Trudno jej coś zarzucić.

Strona kategorii PlayStation 4 jest nastawiona na łatwą nawigację obrazkową. Na samej górze znajdują się banery z aktualnymi promocjami (np. premiery gier), natomiast główną powierzchnię zajmują poszczególne podkategorie, takie jak: Konsole PS4, Gry PS4, Akcesoria PS4 itd. Każda podkategoria ma adekwatną grafikę (zdjęcie lub obrazek) oraz informację o tym, ile produktów w niej znajdziemy. Warto docenić, że sklep stawia przede wszystkim na łatwość obsługi – zamiast nietypowych udziwnień mamy prostą i skuteczną nawigację nastawioną na przeciętnego konsumenta.

Przechodząc dalej, wybieramy podkategorię „Gry PS4”. Tym razem strona podzielona jest na dwie sekcje: 1/3 powierzchni po lewej zajmują filtry ułatwiające przeglądanie oferty, a pozostałe 2/3 powierzchni to prezentacja poszczególnych produktów. Jeśli nie wybierzemy żadnych filtrów, zobaczymy bestsellery oraz nowości, a także rekomendacje klientów – produkty cieszące się wysokimi ocenami i pozytywnymi opiniami. Co ciekawe, sklep ma na samym dole sekcję „Co wybrać?”, gdzie prezentowane są odsyłacze do recenzji i różnego rodzaju zestawień. Prowadzone są więc działania content marketingowe, aby klienci mogli zapoznać się z wieloma szczegółami na temat wybranych produktów już bezpośrednio w e-sklepie.

Rys. 6. Kategoria produktowa

Źródło: euro.com.pl.

Kategorie produktowe zostały zaprezentowane w prosty sposób, dzięki czemu klient szybko może udać się do pożądanej grupy produktów.

Jeśli chodzi o filtrowanie wyników, RTV Euro AGD oferuje wszystkie popularne i użyteczne filtry. Mamy więc możliwość przeglądania produktów po popularności, cenie, liczbie opinii czy ocen, jak również w porządku alfabetycznym (A-Z lub Z-A). Dodatkowo możemy wpisać przedział cenowy, jaki nas interesuje, przeglądać produkty oferowane w systemie ratalnym (różne opcje, np. Raty 40 x 0%, 50 x 0%), dostępności (dostępne natychmiast, dostępne w sklepach stacjonarnych) czy po statusie (Nowość, Promocja). Każda kategoria ma też swoje własne filtry, np. Gry na PS4 mają takie filtry, jak „Wersja językowa”, „Gatunek”, „Rodzaj” (gra pudełkowa, gra cyfrowa, dodatek do gry), „Wydawca”, „Przedział wiekowy” itd. Po zaznaczeniu danego filtra sklep od razu aktualizuje wyniki – nie trzeba zatwierdzać wyboru, wszystko działa dynamicznie i szybko. Pod względem funkcjonalności – ponownie – trudno znaleźć mankamenty.

Rys. 7. Sekcja z produktami

Źródło: euro.com.pl.

Filtry pozwalają zawężać wyniki, a produkty prezentowane są w systemie obrazkowym z podstawowymi informacjami. Mamy też możliwość dodawania ich do porównywarki wbudowanej w serwisie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Pierwsze kroki w e‑commerce

ECOM_9_3.jpg
  • Od czego zacząć wdrażanie e-commerce w firmie?
  • Jak się przygotować do tego procesu?
  • Na co zwrócić uwagę podczas wdrażania w firmie nowego kanału sprzedaży?
Czytaj więcej

Plan wdrożenia e‑commerce

ECOM_9_8.jpg
  • Jak przygotować się do wdrożenia systemu e-commerce w firmie?
  • Jak zaplanować działania, aby cały projekt przebiegł sprawnie?
  • Ile czasu przewidzieć w harmonogramie na realizację poszczególnych etapów?
Czytaj więcej

Połączyć online z offline

ECOM_9_13.jpg
  • Jakie wyzwania stoją przed firmą podczas łączenia wielu kanałów sprzedaży?
  • Jak integrować procesy online i offline, aby klient miał spójne doświadczenia, niezależnie od kanału, w którym dokonuje zakupu?
  • W jaki sposób radzić sobie ze zjawiskiem ROPO i odwróconego ROPO, wykorzystując je do zwiększenia sprzedaży?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama