• Czy sklep z 2 mln produktów może być przejrzyście zaprojektowany?
  • W ilu krokach najlepiej dotrzeć ze strony głównej do konkretnego produktu?
  • Czy reklamy na stronie mogą być prezentowane w sposób, który nie irytuje użytkownika?
Testujemy sklep: empik.com

Empik od lat otrzymuje różnego rodzaju nagrody, w tym Omnichannel Retailer of the Year, za dobrze prowadzoną sprzedaż wielokanałową (salony tradycyjne, sprzedaż internetowa i mobilna). Czy rzeczywiście sklep ten zasługuje na dobrą ocenę, czy też ma pewne braki w funkcjonalności, które warto byłoby poprawić?

Test usability najczęściej wykonujemy od oceny strony głównej i tym razem również nie będzie wyjątku. Empik to gigantyczna platforma e-commerce, niemniej z punktu widzenia konsumenta jest to przede wszystkim sklep z multimediami, książkami i innymi produktami. A przeglądanie tego sklepu zaczyna się od adresu www.empik.com.

Nawigacja i ułożenie elementów

Na stronie głównej mamy po lewej stronie menu ze wszystkimi kategoriami. Wystarczy najechać na jedną z nich kursorem myszy i po chwili rozsunie się dodatkowe menu z podkategoriami i polecanymi stronami tematycznymi. Dla przykładu, po rozwinięciu kategorii „Książki” zyskamy szybki dostęp do popularnych podkategorii (np. Biografie, Kryminał, Kuchnia i diety), ale też do podręczników szkolnych, pozycji przeznaczonych dla dzieci, tytułów obcojęzycznych, czy też popularnych autorów (np. Stephen King, J.K. Rowling) oraz zestawień TOP, Nowości i Zapowiedzi (rysunek 1).

Tak rozbudowane menu może wydawać się przytłaczające, jednak jest czytelnie zaprojektowane i pozwala w łatwy sposób dostać się do takiego miejsca, które nam odpowiada. To duży plus serwisu!

Na rysunku 2 prezentowane są wybrane kategorie z produktami oraz szereg reklam, które najczęściej prowadzą do specjalnie zaprojektowanych landing page'ów o konkretnej tematyce (np. Małe AGD, Strefa Gracza, Obuwie sportowe).

Wszystkie kategorie prezentowane są w podobny sposób, co sprawia, że pomimo tego, że jest ich dużo, strona zachowuje spójny układ i nie wprowadza zamieszania, jak ma to miejsce na niektórych witrynach z dużą ilością treści.

Dopiero na dole sklepu znajdziemy nieco inne elementy (rysunek 3). W „Ostatnio oglądane” zobaczymy linki do produktów, które przeglądaliśmy przed chwilą, w „Podobne do ostatnio oglądanego” znajdziemy – jak nazwa wskazuje – produkty podobne, a poniżej Empik promuje swoje dodatkowe działy i usługi, takie jak Empikfoto czy Empik Bilety.

Na samym dole znajdziemy oczywiście stopkę (rysunek 4). Podoba nam się, że sklep zamieścił tutaj numer telefonu do Centrum Wsparcia Klienta, jak również odsyłacze do aplikacji mobilnej czy serwisów społecznościowych. Od strony funkcjonalnej niczego tu nie brakuje.

 

W trakcie przewijania strony szybko też zauważymy, że menu główne przewija się wraz z zawartością, więc zawsze mamy je pod ręką (rysunek 5).

Reasumując, strona główna, choć zawiera bardzo dużo elementów i reklam, jest przejrzysta i czytelna. Nawigacja przebiega bez problemu, a reklamy nie irytują – nie ma tutaj wyskakujących okienek czy filmów, które odtwarzają się automatycznie, do tego z włączonym dźwiękiem.

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wykorzystaj trendy i sprzedawaj więcej

Wykorzystaj trendy i sprzedawaj więcej
  • # Jak sprawdzić, które produkty/usługi cieszą się największą popularnością wśród klientów?
  • # Jak wykorzystać bazę Amazona do rozeznania rynku?
  • # Jakich innych narzędzi użyć do tej analizy?
Czytaj więcej

Skuteczna migracja ‑ jak przygotować się do wdrożenia nowego systemu e‑commerce

Skuteczna migracja - jak przygotować się do wdrożenia nowego systemu e-commerce
  • Kiedy rozważyć migrację sklepu do nowej platformy?
  • Jakie elementy przemyśleć przed migracją?
  • Jak możliwie bezboleśnie przejść przez zmianę systemu e-commerce?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.