• Jak rozwój branży e-commerce wpływa na rynek transportowy?
  • Jak znaleźć sprawdzonych przewoźników?
  • Skąd się biorą piki magazynowe w sektorze e-commerce i jak sobie z nimi radzić?
Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze w e-commerce

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

TIMOCOM

Powiedzieć, że pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, to nic nie powiedzieć. Boom na e-handel trwa od kilku lat, zaś ostatni rok spowodował jego gwałtowny wzrost. Na większe zapotrzebowanie na zakupy online wpłynęło kilka czynników: bezpieczeństwo sanitarne, lockdown (niemożność zrobienia zakupów w sklepach stacjonarnych oraz chęć zabicia czasu w związku z zamknięciem kin, muzeów i innych instytucji kultury), wygoda (wiele firm przeszło na pracę w systemie home office, przez co część społeczeństwa wykonuje swoje obowiązki daleko od centrów miast; sklepy stacjonarne przestały więc być łatwe do odwiedzenia „po drodze”). Wiele wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na stałe. Sugeruje to m.in. raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, wg którego tylko w naszym kraju CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) dla branży TSL wynosi 4%. Z kolei z badania przeprowadzonego w październiku 2020 roku przez amerykańską spółkę Pitney Bowes wynika, że w ciągu najbliższych sześciu lat globalny wolumen przesyłek podwoi się i wyniesie 262 miliardy.

Tak silny wzrost branży e-commerce przyczynia się do zmian na rynku transportowym. Wraz z handlem elektronicznym rozwija się sektor przesyłek kurierskich, a także inne formy transportu. Jak wynika z raportu PwC „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w Polsce w latach 2020-2030”, coraz bardziej zauważalna jest zmiana struktury popytu ze strony klientów w kierunku usług mniejszych wolumenów: zaobserwowano szybszy wzrost przewozów drobnicowych (LTL) niż całopojazdowych (FTL), czego przyczyn należy upatrywać w próbach sprostania coraz wyższym wymaganiom klientów dotyczącym czasu dostaw i dostępności towarów. Co ciekawe, taka zmiana może być korzystna dla przewoźników, ponieważ ładunki drobnicowe są z reguły droższe niż całopojazdowe.

Rozwój e-commerce prowadzi więc do powstania nowych wyzwań zarówno dla przedsiębiorstw handlowych, jak i dla branży TSL – i to niemal na wszystkich etapach łańcucha dostaw.

Deficyt mocy transportowych – jak znaleźć sprawdzonych przewoźników?

Oczekiwania klientów sektora e-commerce wobec dostawy ich zamówień można ująć w trzech hasłach: szybko, niezawodnie i tanio. Wszystkie te elementy zależą w dużej mierze od sytuacji na rynku transportowym. O ile rok temu, podczas pierwszego ogólnoświatowego lockdownu spowodowanego COVID-19, zamknięcie fabryk poskutkowało ogromną nadwyżką ofert przewoźników w stosunku do dostępnych ładunków, o tyle obecnie sytuacja wróciła już do poziomu sprzed pandemii. Jak pokazuje najnowszy raport Barometru transportowego TIMOCOM, w pierwszym kwartale 2021 roku odnotowano o 10 milionów ofert ładunków więcej niż w analogicznym okresie 2020, a więc dopiero u progu europejskiego lockdownu. Co to oznacza dla przedsiębiorców zajmujących się e-commerce? Przede wszystkim możliwy wzrost cen za usługi transportowe ze względu na deficyt przewoźników, po drugie trudności w znalezieniu odpowiedniej firmy przewozowej – zwłaszcza w przypadku pilnej konieczności wysłania większych partii towaru. W takich sytuacjach przedsiębiorcy trudniący się produkcją i handlem korzystają z giełd transportowych.

Giełdy, czyli wirtualne rynki ofert transportowych nie służą wyłącznie transakcjom pomiędzy spedytorami a przewoźnikami – wyjaśnia Julian Wierzbowski, Sales & Customer Focus Manager w TIMOCOM – przeciwnie, są one przydatnym narzędziem także dla przedsiębiorców zajmujących się e-handlem. Dostęp do giełd otrzymują jedynie firmy z określonym stażem na rynku i wyłącznie pod warunkiem pozytywnego przejścia procesu weryfikacji. Wiarygodność kontrahentów w połączeniu z ich ilością (np. sieć TIMOCOM obejmuje obecnie ponad 45 000 sprawdzonych podmiotów) umożliwia znalezienie właściwych opcji transportowych w krótkim czasie i w konkurencyjnych cenach. Dzięki temu wymagania klientów, aby towar był dostarczony szybko, niezawodnie i tanio, stają się jak najbardziej możliwe do realizacji.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wykorzystaj trendy i sprzedawaj więcej

Wykorzystaj trendy i sprzedawaj więcej
  • # Jak sprawdzić, które produkty/usługi cieszą się największą popularnością wśród klientów?
  • # Jak wykorzystać bazę Amazona do rozeznania rynku?
  • # Jakich innych narzędzi użyć do tej analizy?
Czytaj więcej

Skuteczna migracja ‑ jak przygotować się do wdrożenia nowego systemu e‑commerce

Skuteczna migracja - jak przygotować się do wdrożenia nowego systemu e-commerce
  • Kiedy rozważyć migrację sklepu do nowej platformy?
  • Jakie elementy przemyśleć przed migracją?
  • Jak możliwie bezboleśnie przejść przez zmianę systemu e-commerce?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.