Przegląd platform sprzedażowych

Grzegorz Kubera   E-commerce & Digital Marketing 5/2018 Tylko on-line
  • Kiedy warto prowadzić sprzedaż za pośrednictwem platform sprzedażowych?
  • Jakie kryteria wziąć pod uwagę, wybierając platformę sprzedażową?
  • Na co zwrócić uwagę, prowadząc sprzedaż przez Allegro, Amazona i Hurtum?

Przegląd platform sprzedażowych

Jeśli nie mamy dużego budżetu na marketing ani zespołu specjalistów do obsługi sklepu, warto postawić na jedną z platform e-commerce. Którą wybrać? Wszystko zależy od tego, kim jest nasz odbiorca i gdzie się znajduje.

Allegro – sprzedaż ogólnokrajowa

Aby rozpocząć sprzedaż, potrzebujemy konta firmowego. Należy wypełnić formularz rejestracyjny, podając dane firmowe, w tym NIP, REGON i KRS (jeśli mamy). Następnie przechodzimy przez etap aktywacji, a także musimy zaakceptować warunki platformy, m.in. prawa kupującego, według których ma on 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny czy nawet 12 miesięcy, jeśli nie poinformowaliśmy go o możliwości zwrotu. Bardzo ważne, aby dokładnie przeczytać regulamin platformy.

Ze względu na skalę serwisu warto tworzyć kampanie reklamowe i promować swoje oferty poza serwisem (np. przez reklamy na Facebooku), albo korzystać z wbudowanych narzędzi platformy, np. reklam „Brand Belka” (oferty wyświetlane nad listą wszystkich produktów z danej kategorii) czy mailingu (baza Allegro to 6,6 mln odbiorców – cena to ok. 200 zł za mailing do 1000 osób). Wszystkie rozwiązania Allegro zostały opisane w dokumencie „Narzędzia wspierające sprzedaż1.

Od 1 sierpnia 2017 r. Allegro wprowadziło nowe zasady opłat, co wywołało niezadowolenie handlujących. Jeden z internautów napisał w serwisie Wykop.pl2: „Żeby zobrazować problem: dla mnie, po wstępnych przeliczeniach wzrost opłat oznacza wzrost rachunku wobec Allegro o około 3,2 tys. zł netto miesięcznie – z poziomu 4,8 tys. do 8 tys. zł netto (dane z czerwca 2017). Koszty te oczywiście przerzucam w większości na klientów, przy czym w sklepie internetowym [sklep należący do Allegro – red.] ceny pozostają bez zmian”. Po zmianach w naliczaniu kwot za wystawianie produktów i opcje promowania handlujący mogą przekazywać serwisowi nawet o 250 proc. więcej pieniędzy niż dotychczas. Handlujący większość opłat będą przenosić na klientów, podnosząc ceny.

Z drugiej strony Allegro ma własny, oficjalny sklep, gdzie znajdują się aukcje nieobjęte wysokimi marżami ani „podatkiem” dla serwisu. Użytkownicy zarzucają więc Allegro, że próbuje w ten sposób zachęcać klientów do zakupu produktów z własnych aukcji i konkurować z innymi sklepami. UOKiK sprawdzał, czy serwis nie faworyzuje swojego sklepu kosztem innych sprzedawców, ale decyzja nie była jeszcze znana w czasie pisania artykułu. Przedstawiciel Allegro udzielił natomiast komentarza, w którym odpiera zarzuty, twierdząc, że oficjalny sklep Allegro to „działalność w skali całej platformy Allegro absolutnie marginalna” i serwis wykorzystuje go głównie do tego, aby uzupełniać oferty tam, gdzie są braki asortymentowe. „Nie jest naszym celem konkurowanie ze sprzedawcami” — dodał Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro3. Niesmak jednak pozostał. Sprzedawcy sugerują, aby serwis został podzielony przez urząd antymonopolowy na dwie spółki: jedną od portalu aukcyjnego, drugą od sklepu. Sklep miałby być kontrolowany, czy musi spełniać takie same warunki Allegro jak inni sprzedawcy.

Tego typu sytuacje zniechęcają do prowadzenia biznesu na Allegro. Tabela prowizji i opłat też jest skomplikowana – informacje te znajdują się w obszernym dokumencie Allegro4. Ciągle jednak, jeśli chcemy sprzedawać przez Internet bez własnego sklepu, a interesuje nas zasięg krajowy, Allegro pozostaje numerem jeden pod względem zasięgu i rozpoznawalności marki przez kupujących (m.in. znany interfejs obsługi, zaufanie do serwisu).

Rysunek 1. Allegro

Źródło: https://allegro.pl/dla-sprzedajacych

Komentarz do rysunku: W sekcji dla sprzedających serwis Allegro udostępnia materiały edukacyjne. Jeśli tylko przeznaczymy czas na lekturę, poznamy wiele sprawdzonych praktyk i porad.

Kiedy warto sprzedawać przez Allegro?

Platforma dla firm chcących sprzedawać przede wszystkim w Polsce. Jest znana klientom, dlatego nie trzeba ich edukować w kwestii obsługi. Odwiedzana przez miliony potencjalnych klientów – czasami nie trzeba promować aukcji/ofert, ponieważ klienci sami na nie trafiają w trakcie przeglądania serwisu.

Wady

Zawiłe zasady użytkowania oraz system opłat i prowizji. Silna konkurencja czasami zmusza do rywalizowania niższą ceną.

Zalety

Rozpoznawalna marka (zaufanie klientów) oraz bardzo duży zasięg krajowy. Wbudowane narzędzia do promocji ofert.

Koszt

Opłaty za wystawienie zależne od wartości produktu – za przedmiot w cenie od 10 do 24,99 zł zapłacimy 0,13 zł, za produkt o wartości od 50 do 249,99 zł – już 0,50 zł. Jeśli oferta ma być dostępna w serwisie dłużej niż przez 10 dni, naliczana jest opłata za wystawienie. Dużo zależy od kategorii produktów – np. oferty w dziale „Wakacje” mają opłaty za wystawienie na poziomie 20 zł, a te z działu „Opony i felgi” tylko 0,10 zł. Skomplikowany jest też system prowizji, np. 5 proc. od ceny końcowej dla produktów do 100 zł, 92 zł plus 0,5 proc. ceny od produktów powyżej 5000 zł. Są też wyjątki, np. w kategorii „Rękodzieło” płacimy prowizję 15 proc. od ceny końcowej niezależnie od ceny produktu.

Uwagi

Trzeba na bieżąco śledzić zmiany w regulaminie – po pewnym czasie przyjęty model działania może okazać się mniej opłacalny.

Warunki i ogólne instrukcje

https://allegro.pl/dla-sprzedajacych

Amazon – sprzedaż zagraniczna

Od 2016 r. Amazon umożliwił polskim przedsiębiorcom sprzedaż produktów za pośrednictwem europejskich stron5, przez co można dotrzeć do milionów klientów Amazona w całej Europie. Dodatkowo można korzystać z sieci logistycznej Amazona, czyli usługi FBA (Fulfillment by Amazon). Wystarczy przesłać swoje towary do dowolnego centrum logistycznego (dostępnych jest kilkadziesiąt w Europie), a resztą zajmie się Amazon, zapewniając szybką dostawę do klientów z Europy i reszty świata, jak również zatroszczy się o obsługę klienta. To opłacalne rozwiązanie szczególnie dla firm, które chcą np. przetestować sprzedaż w innych krajach – można szybko sprawdzić, jakie będzie zainteresowanie klientów. Można też działać w ten sposób na stałe, jeśli nie mamy w planach tworzenia własnego sklepu czy magazynu w poszczególnych regionach Europy.

Polskie firmy mogą wystawiać produkty w pięciu serwisach koncernu: brytyjskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim i włoskim. Uwaga! Jeżeli klienci zakupią nasz produkt np. z brytyjskiego Amazon.co.uk, ale zlecą wysyłkę np. do USA, wówczas koszty mogą być wyższe, ponieważ prowizja zostanie naliczona na podstawie całkowitej kwoty zapłaconej przez kupującego, z uwzględnieniem dodatkowych opłat celnych czy podatkowych.

Jeżeli zdecydujemy się na usługę FBA, możemy oferować swoje produkty również stałym klientom Amazona, którzy wykupili dostęp do konta PRIME. W programie abonamentowym PRIME biorą udział tylko najbardziej aktywni i lojalni klienci Amazon – czyli tacy, którzy regularnie składają zamówienia.

Wadą w przypadku Amazona na pewno jest to, że to gigantyczny sklep, więc konkurencja jest ogromna. Aby osiągnąć sukces, trzeba poświęcić dużo uwagi na promowanie towaru i dbać o jego jakość, aby zdobywać przychylne opinie klientów. Bez budżetu marketingowego na reklamy raczej nie ma co liczyć na dużą liczbę zamówień.

Rysunek 2. Amazon

Źródło: Amazon.com

Komentarz do rysunku: Amazon to ogromne możliwości i miliony klientów, ale i duża konkurencja – niestety nie do końca uczciwa (np. wykorzystująca płatne, nieobiektywne recenzje rzekomych klientów).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum