Koszyk Roku 2018

ECOM_9_68.jpg
no. 9/2018

The material was created in cooperation with a partner:

logo_edisonda.jpg
  • Jakie elementy zniechęcają do zakupów w danym e-sklepie?
  • Jakich informacji na karcie produktu oczekują e-klienci?
  • Jak przekonać kupujących do założenia konta w e-sklepie?

Mimo że właściciele e-sklepów zdają się przywiązywać coraz większą wagę do projektowania sklepów zgodnie z zasadami user centered design, zastosowane rozwiązania wciąż potrafią wzbudzać w użytkownikach negatywne emocje. Jak się przed tym ustrzec?

O tym, że nawet największe sklepy internetowe nie zawsze są zaprojektowane tak, jak życzyliby sobie tego użytkownicy, mieliśmy okazję dowiedzieć się z raportu Koszyk Roku 2018. Raport opracowano na podstawie badań przeprowadzonych przez studio projektowo-badawcze EDISONDA oraz należący do ING Banku fintech Twisto. Do badania wyselekcjonowano sto największych, działających w Polsce e-sklepów posiadających standardowy proces zakupowy. W pierwszym etapie każdy sklep przebadano metodą ekspercką pod kątem ponad stu ustalonych kryteriów (heurystyk).

Najbardziej zaskakujące wnioski przyniosła analiza poziomu i form obsługi klienta. Mimo gorącego trendu, jakim jest wykorzystanie komunikatorów, wciąż ponad połowa badanych sklepów nie odpowiada na zapytania klientów w ciągu godziny, a jedynie 28% automatyzuje kontakt z klientem poprzez wykorzystanie chatbotów. Niewielki odsetek sklepów (17%) korzysta z geolokalizacji, choć 95% badanych sklepów posiada mobilne wersje serwisów.

Zadowolony, dopieszczony czy poirytowany?

Rozwój branży to też zupełnie nowe spostrzeżenia użytkowników. Niektóre z funkcjonujących przez lata prawideł tracą na wartości, inne zaczynają stanowić już pewnego rodzaju standard. Drugi etap badania miał na celu sprawdzenie, w jaki sposób na dostępne w wybranych e-sklepach rozwiązania patrzą dziś ich użytkownicy. Na potrzeby rankingu zaprojektowano autorskie badanie, dzięki któremu wyróżniono nowe obszary oceny i poprawy użyteczności.

W tym celu przeprowadzono 250 testów z użytkownikami, którzy przechodzili cały proces zakupowy na smartfonach i desktopie. W badaniach udział wzięli kobiety i mężczyźni w wieku 20-70 lat, z przewagą osób do 35. roku życia, stanowiących główną grupę klientów sklepów internetowych. Dodatkowe kryterium stanowiło dokonanie przez respondentów zakupów przez internet (na komputerze i/lub smartfonie) w ciągu dwóch miesięcy poprzedzających badanie. Oceny zaprezentowano na skali emocji, stworzonej na potrzeby badania, w oparciu o obserwacje i rozmowy z respondentami (patrz: ramka).

To, co dla niektórych może być irytujące do tego stopnia, że opuszczą sklep, u innych nie wywoła tak skrajnych reakcji. Badanie pokazało jednak prawidłowości dotyczące poszczególnych funkcji sklepu i elementów procesu zakupowego, które warto mieć na uwadze, projektując pozytywnie odbierany e-commerce. Przyjrzyjmy się najciekawszym z nich.

Skala emocji zastosowana w badaniu Koszyk Roku 2018

ZACHWYCONY – użytkownicy z dużym entuzjazmem zwracają uwagę na dany element/funkcję, wyrażając chęć odnalezienia go również w innych serwisach.

DOPIESZCZONY – badani uważają daną cechę/funkcjonalność za udogodnienie, chcieliby ją odnaleźć w innych sklepach, ale nie postrzegają jej jako wyjątkową.

  • ZADOWOLONY – użytkownicy pozytywnie oceniają daną opcję/funkcjonalność, uważając ją za pewną normę.
  • PRZEKONANY – badani uważają dany element za standard i chcą go widzieć w tym miejscu.
  • OBOJĘTNY – element/funkcjonalność nie wywołuje w badanych żadnych emocji.
  • ZDENERWOWANY – respondenci są zniecierpliwieni funkcjonowaniem danego elementu/opcji.
  • ZDEZORIENTOWANY – badani, korzystając z danej opcji/funkcjonalności, wyrażają niepewność, próbują domyślać się, co zrobić.
  • SFRUSTROWANY – użytkownicy znajdują się w sytuacji, w której nie wiedzieli, co powinni dalej robić, czują się bezradni i sugerują, że w tym momencie opuściliby sklep.
  • POIRYTOWANY – użytkownicy są bardzo zdenerwowani funkcjonowaniem danego elementu/opcji, są zmuszeni do powtarzania czynności, wyszukiwania alternatywnych ścieżek, wyrażają chęć porzucenia zakupów.

Karta produktu – informacji nigdy za wiele

O tak ważnych elementach karty produktu jak fotografie czy opis wiele już napisano. Mniej oczywistym, ale bardzo cenionym elementem karty produktu, są informacje o dostępności i warunkach zakupu. Umieszczenie ich w tym miejscu może znacznie poprawić konwersję, a na pewno zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków. Niektórzy nowi klienci rozpoczynają proces zakupowy bez intencji jego finalizacji, po prostu po to, by poznać warunki zakupu, w tym płatności i dostawy. Znajdując je na karcie produktu, od razu wykonają zakupy.

Wskazówka: W widoku na smartfonie ikona powiadomień, która zasłania elementy ekranu, pływa i nie da się zamknąć bez akceptacji wysyłania powiadomień, rozprasza i przeszkadza. Lepiej zrezygnować z takiego rozwiązania.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Print

Also check

Open access On-line only no. 10/2019

E‑commerce Summit już 29 maja ‑ zarejestruj swój udział bezpłatnie!

Summit2.jpg

Cyfrowe środowisko znacząco zmieniło sposób prowadzenia biznesu. Konferencja E-commerce Summit, pomoże Ci pozostać w czołówce sprzedaży detalicznej online i opracować najbardziej skuteczną strategię dla swojej firmy.

Read more
Open access On-line only no. 10/2019

Szczyt CSA 2019: Rozwój marketingu e-mailowego

180419_csa.jpg

 

Sukces poprzez standaryzację i indywidualność - eksperci na szczycie CSA 2019 w Kolonii poświęconemu technicznym i prawnym aspektom marketingu e-mailowego.

Read more

Golden Marketing Conference już w marcu w Poznaniu!

GMC.jpg

Golden Marketing Conference to dwudniowe wydarzenie skierowane do Top Managementu – członków zarządu, dyrektorów marketingu oraz osób decyzyjnych w zakresie strategii rozwoju marki. Specjalna formuła oparta na długich prelekcjach na najwyższym, światowym poziomie oraz inspirujący networking w specjalnie przygotowanej strefie kuluarowej, stworzą przełomowy event o dużym potencjale biznesowym.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama