Kiedy e-sklep jest rentowny?

ECOM_11_56.jpg
nr 11/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_media4u.jpg
  • Jakie są najważniejsze koszty prowadzenia sklepu internetowego?
  • Na jakie wskaźniki rentowności warto szczególnie zwracać uwagę w e-commerce?
  • Jak weryfikować koszty marketingu i pozyskania klienta?

Większość przedsiębiorców nie potrafi precyzyjnie określić opłacalności swojego biznesu. Tymczasem warto kierować energię nie tylko na rozwój, ale również na badanie rentowności. Podejmowanie decyzji w oparciu o odpowiednie wskaźniki pozwoli być zawsze o krok przed konkurencją. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, jak mierzyć rentowność e-sklepu.

W 2019 r. wartość rynku e-commerce w Polsce ma przekroczyć 50 mld zł. Stabilny wzrost jest w tym sektorze widoczny już od kilku lat. Dobra koniunktura i optymistyczne prognozy sprawiają, że temat mierzenia rentowności biznesu często schodzi na dalszy plan. Tymczasem dane statystyczne są nieubłagane. Co roku rejestrowanych jest w Polsce nieco ponad 8000 e-sklepów (trend jest stały od 2010 r.), jednak tylko nieliczne osiągną sukces. Jeśli sprawdzimy, ile jest na rynku e-sklepów, które mają przynajmniej 5 lat, okaże się, że takich podmiotów jest tylko ok. 17 000. W tej grupie aż 1/3 firm znajduje się w zawieszeniu, likwidacji lub z jakichkolwiek innych przyczyn nie prowadzi aktywnej sprzedaży online1.

Dlatego rzetelne badanie rentowności biznesu i jego ciągła optymalizacja są koniecznością, by przetrwać w konkurencyjnym otoczeniu. Właśnie nadszedł na to najlepszy moment, bo w większości branż okres letni to czas urlopów i mniejsze zainteresowanie zakupami. Właśnie teraz powinno się odpowiednio przygotować do szczytu sprzedaży w IV kwartale roku. W przypadku wątpliwości, w jakim kierunku powinien rozwijać się sklep, warto skorzystać z usług profesjonalistów i zlecić szczegółową analizę Business Intelligence (BI). Wizualizacja danych to jedna z dziedzin BI, która prezentuje w sposób wizualny nadmiar danych generowanych przez przedsiębiorstwo, dzięki czemu procesy podejmowania decyzji są usprawnione.

Przychód nie zawsze oznacza zysk

Najprostszy wskaźnik rentowności to ROI (zwrot z inwestycji). Obliczamy go następująco:

ROI = zysk operacyjny opodatkowany / całkowite nakłady inwestycyjne x 100%

O ile sam wzór jest prosty i większość firm zna kwotę, od której zapłaciły podatek, to całkowite nakłady inwestycyjne dla wielu są zagadką. Co prawda w ekonomii nie każdy wydatek pieniężny jest nakładem, ale na potrzeby analizy własnego e-commerce można przyjąć, że nakłady to suma wydatków. Większość kosztów prowadzenia sklepu internetowego nie różni się od podstawowych kosztów generowanych przez każde przedsiębiorstwo, czyli utrzymania lokalu, wynagrodzeń, obsługi księgowej, oprogramowania. W branży e-commerce warto jednak przyjrzeć się uważniej trzem obszarom: kosztom magazynowania (w tym obsłudze zamówień oraz zwrotów i reklamacji), płynności finansowej i kosztom obsługi IT. To bardzo ważne, bo firmy zaczynające działalność lub posiadające środki na start z funduszy inwestycyjnych czy publicznego wsparcia, często ignorują te zagadnienia, koncentrując się na systematycznym zwiększaniu bazy klientów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 14/2020

Jurek Owsiak gościem specjalnym Golden Marketing Conference

GMC_NEWS_02.jpg

Dziennikarz radiowy i telewizyjny, twórca najbardziej rozpoznawalnej marki w Polsce – Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Pol’and’Rock Festival przyjedzie do Poznania 1 kwietnia na zaproszenie MTP – organizatora Golden Marketing Conference by wygłosić prezentację pt. „Budowanie wizerunku marki oraz team building na podstawie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Festiwalu Pol'and'Rock”.

Czytaj więcej

Design thinking ‑ różnice w projektowaniu systemów B2C i B2B

ECOM_14_55.jpg
  • Czym jest Design Thinking?
  • Jakie są etapy projektowania systemów e-commerce B2C i B2B?
  • Kto powinien uczestniczyć w procesie projektowania systemów e-commerce?
Czytaj więcej

Brief ‑ pierwszy krok do sukcesu

ECOM_14_50.jpg
  • Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
  • Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
  • Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama