Kiedy e-sklep jest rentowny?

ECOM_11_56.jpg
no. 11/2019

The material was created in cooperation with a partner:

logo_media4u.jpg
  • Jakie są najważniejsze koszty prowadzenia sklepu internetowego?
  • Na jakie wskaźniki rentowności warto szczególnie zwracać uwagę w e-commerce?
  • Jak weryfikować koszty marketingu i pozyskania klienta?

Większość przedsiębiorców nie potrafi precyzyjnie określić opłacalności swojego biznesu. Tymczasem warto kierować energię nie tylko na rozwój, ale również na badanie rentowności. Podejmowanie decyzji w oparciu o odpowiednie wskaźniki pozwoli być zawsze o krok przed konkurencją. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, jak mierzyć rentowność e-sklepu.

W 2019 r. wartość rynku e-commerce w Polsce ma przekroczyć 50 mld zł. Stabilny wzrost jest w tym sektorze widoczny już od kilku lat. Dobra koniunktura i optymistyczne prognozy sprawiają, że temat mierzenia rentowności biznesu często schodzi na dalszy plan. Tymczasem dane statystyczne są nieubłagane. Co roku rejestrowanych jest w Polsce nieco ponad 8000 e-sklepów (trend jest stały od 2010 r.), jednak tylko nieliczne osiągną sukces. Jeśli sprawdzimy, ile jest na rynku e-sklepów, które mają przynajmniej 5 lat, okaże się, że takich podmiotów jest tylko ok. 17 000. W tej grupie aż 1/3 firm znajduje się w zawieszeniu, likwidacji lub z jakichkolwiek innych przyczyn nie prowadzi aktywnej sprzedaży online1.

Dlatego rzetelne badanie rentowności biznesu i jego ciągła optymalizacja są koniecznością, by przetrwać w konkurencyjnym otoczeniu. Właśnie nadszedł na to najlepszy moment, bo w większości branż okres letni to czas urlopów i mniejsze zainteresowanie zakupami. Właśnie teraz powinno się odpowiednio przygotować do szczytu sprzedaży w IV kwartale roku. W przypadku wątpliwości, w jakim kierunku powinien rozwijać się sklep, warto skorzystać z usług profesjonalistów i zlecić szczegółową analizę Business Intelligence (BI). Wizualizacja danych to jedna z dziedzin BI, która prezentuje w sposób wizualny nadmiar danych generowanych przez przedsiębiorstwo, dzięki czemu procesy podejmowania decyzji są usprawnione.

Przychód nie zawsze oznacza zysk

Najprostszy wskaźnik rentowności to ROI (zwrot z inwestycji). Obliczamy go następująco:

ROI = zysk operacyjny opodatkowany / całkowite nakłady inwestycyjne x 100%

O ile sam wzór jest prosty i większość firm zna kwotę, od której zapłaciły podatek, to całkowite nakłady inwestycyjne dla wielu są zagadką. Co prawda w ekonomii nie każdy wydatek pieniężny jest nakładem, ale na potrzeby analizy własnego e-commerce można przyjąć, że nakłady to suma wydatków. Większość kosztów prowadzenia sklepu internetowego nie różni się od podstawowych kosztów generowanych przez każde przedsiębiorstwo, czyli utrzymania lokalu, wynagrodzeń, obsługi księgowej, oprogramowania. W branży e-commerce warto jednak przyjrzeć się uważniej trzem obszarom: kosztom magazynowania (w tym obsłudze zamówień oraz zwrotów i reklamacji), płynności finansowej i kosztom obsługi IT. To bardzo ważne, bo firmy zaczynające działalność lub posiadające środki na start z funduszy inwestycyjnych czy publicznego wsparcia, często ignorują te zagadnienia, koncentrując się na systematycznym zwiększaniu bazy klientów.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Konferencja I ♥️ Commerce - poznaj nowe oblicze handlu!

600x400-commerce.png

Już 10 maja w Poznaniu, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbędzie się konferencja I ♥️ Commerce, podczas której będzie można poznać najnowsze trendy w handlu, zarówno w sferze online, jak i w klasycznej sprzedaży. Organizatorem wydarzenia jest sprawny.marketing.

Read more

AMAZON: być czy nie być?

  • Dlaczego warto zainteresować się sprzedażą na Amazonie właśnie teraz?
  • W jaki sposób efektywnie wykorzystać potencjał najszybciej rozwijającej się platformy e-commerce?
  • Jak tanio pozycjonować swoją markę nad liderami branży?
Read more

Testujemy sklep: peek-cloppenburg.pl

ECOM_11_60.jpg
  • Jak sklep jest oceniany przez ekspertów z branży e-commerce?
  • Co sprawia, że można postawić go za wzór firmom, które dopiero wchodzą w e-commerce?
  • Jak sklep sprawdza się w wersji mobilnej?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama