Z roku na rok Polacy coraz chętniej robią zakupy przez internet. Branża e-commerce daje nowe możliwości klientom, którzy cenią swój czas, niezależność i wygodę. Jej rozwój stawia równocześnie nowe wyzwania przed tymi, którzy odpowiadają za sprzedaż – sklepami internetowymi i producentami opakowań.

Sklepy stacjonarne mają do dyspozycji cały wachlarz możliwości, które sprawią, że właśnie ich produkt stanie się tym, na który klient wyda pieniądze. W przypadku e-commerce jedyną ścieżką dotarcia do zmysłów kupującego jest strona internetowa sklepu i… opakowanie. To właśnie ono jest jedynym fizycznym kontaktem pomiędzy sprzedawcą a konsumentem i w dużej mierze odpowiada za pierwsze wrażenie, jakie odniesie klient po otrzymaniu swojej przesyłki.

Tradycyjne formy opakowań stosowane w sprzedaży wysyłkowej odchodzą powoli do lamusa. Jedną z przyczyn tego procesu jest fakt, że kupujący mają coraz większą wiedzę w zakresie ekologii. Zeszłoroczne badanie wykazało bowiem, że opakowania z tektury falistej stanowią już ok. 80% popytu w e-commerce.1 Zmiana ta dotyczy również rozmiarów i kształtów samych kartonów. Dzięki systemom Fit to Product możliwa stała się produkcja niestandardowych opakowań idealnie dopasowanych do zawartości. Dotychczas używany karton zmieniany jest na mniejszy, dzięki czemu ogranicza się zużycie materiału, emisja CO2 podczas produkcji i transportu, a także konieczność wykorzystywania niepotrzebnych wypełniaczy.

Kolejną ważną dla e-commerce kwestią jest bezpieczeństwo przesyłek. Średnia wartość zakupów w sklepie internetowym wynosi obecnie ok. 290 zł. Producenci opakowań z tektury falistej oferują coraz więcej możliwości w tym zakresie, jak choćby specjalne konstrukcje blokujące możliwość dostania się do zawartości przesyłki oraz zwiększenie bezpieczeństwa paczek poprzez zamknięcie opakowania przy pomocy kleju adhezyjnego. Rozwiązania te dają pewność, że nikt nie naruszy zamówienia w czasie transportu. Bezpieczeństwo przesyłki w trakcie zwrotu jest też kluczową kwestią po stronie sprzedawcy. Aż 70-80% zwracanych towarów jest bowiem odsyłanych w oryginalnych opakowaniach2. Jeśli w drodze powrotnej paczka ulegnie uszkodzeniu – powstaje odpad niemożliwy do wykorzystania w powtórnej sprzedaży.

W handlu internetowym nie można przejść obojętnie także obok tematu kosztów. Chodzi tu zarówno o optymalizację procesów pakowania, jak i zwroty. Opakowania stosowane w e-commerce są zazwyczaj przygotowane na obie ewentualności. Większość gigantów odzieżowych, oferujących swoim klientom zakupy przez internet, stosuje w przesyłkach opakowania zwrotne z automatycznym dnem oraz tasiemkami ułatwiającymi otwarcie i paskami klejowymi do ponownego zamknięcia pudełka. Wprowadzenie ich do sprzedaży wysyłkowej znacznie poprawiło wydajność procesu pakowania w magazynie sprzedawcy, a także procedurę zwrotów po stronie konsumenta.

Jak pokazują powyższe przykłady to klient ostatecznie decyduje, jak wygląda sytuacja na rynku opakowań. Niedawne badanie wykazało, że ok. 40% kupujących dokona ponownego zakupu u sprzedawcy, jeśli oferuje on odpowiednie opakowania. Klienci szukają bowiem wysokiej jakości, która staje się dla branży nie wyzwaniem, a standardem.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Jak nie pozycjonować e‑commerce? Ucz się na błędach innych!

ECOM_15_59.jpg
  • Jakie błędy popełniają pozycjonerzy e-commerce?
  • Jakie są złe nawyki podczas pozycjonowania?
  • Jak innym udało się wyjść obronną ręką z problemów z widocznością w wynikach wyszukiwania?
Czytaj więcej

Zdjęcia, które pozycjonują

ECOM_15_53.jpg
  • Czy zdjęcia wpływają na SEO?
  • Jakie zdjęcia dodawać na stronę, aby jej nie obciążać?
  • Jakie zdjęcia są przyjazne jednocześnie dla Google i użytkowników?
Czytaj więcej

Testujemy sklep: empik.com

ECOM_15_45.jpg
  • Czy sklep z 2 mln produktów może być przejrzyście zaprojektowany?
  • W ilu krokach najlepiej dotrzeć ze strony głównej do konkretnego produktu?
  • Czy reklamy na stronie mogą być prezentowane w sposób, który nie irytuje użytkownika?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama