• Jakie opcje dostawy preferują e-klienci?
  • Co wpływa na wiarygodność e-sklepów wśród konsumentów?
  • Jakie wymagania stoją przed rynkiem e-commerce?

Według danych z raportu E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-commerce Polska 56% ogólnej liczby internautów kupuje w sieci. Dla porównania w 2017 roku było to 54%. Polski rynek e-commerce znajduje się w czołówce tych najszybciej rosnących, choć w kwestii wydatków nie jest już tak kolorowo. W bardziej rozwiniętych krajach, takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, internauci wydają na e-zakupy dziewięciokrotnie więcej niż polscy e-konsumenci. Jednak Polacy uwielbiają kupować w sieci, a różne grupy społeczne robią zakupy w nieco odmienny sposób.

E-commerce Manager w Gemiusie. Twórca raportu E-commerce w Polsce. Gemius dla E-commerce Polska. Z Gemiusem związana od maja 2013 roku. Pomaga klientom wybierać odpowiednie usługi i narzędzia, dzięki którym mogą osiągać wymierny sukces.

Rys. 1. Czynniki motywujące do robienia zakupów online

Źródło: Gemius Polska.

Na zakupy w sieci przeznaczamy coraz wyższe kwoty – w kategorii odzież, obuwie, dodatki jest to średnio 224 zł miesięcznie, czyli dwukrotnie więcej niż rok temu. Na buty wydajemy około 300 zł, na książki i multimedia – 68 zł, a na same książki – blisko 100 zł. W zagranicznych serwisach, oprócz odzieży, najczęściej wybieramy kosmetyki i perfumy (32%). Co ciekawe, jeden na trzech internautów planuje zwiększenie wydatków na zakupy w internecie – najczęściej są to osoby młodsze oraz mężczyźni. Zakupy w zagranicznych e-sklepach deklaruje już 23% osób. W 2017 roku wynik ten wyniósł 16% internautów. Na ten wzrost niewątpliwie wpłynął serwis AliExpress, czyli chiński marketplace, w którym można kupić niemalże wszystko, w całkiem okazyjnych cenach. Natomiast zakupy transgraniczne mają też minusy, na przykład długi czas oczekiwania na dostawę lub zła jakość produktu w stosunku do ceny.

Zakupów w internecie zazwyczaj nie planujemy. Produkty z najpopularniejszych kategorii najczęściej kupujemy spontanicznie. Planujemy natomiast zakup materiałów budowlanych bądź mebli.

Czy jest bezpiecznie?

Zakupy online są bezpieczne – wskazują na to odpowiedzi 60% wszystkich badanych e-konsumentów. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak jedynie 30% internautów. Kupujący mają bardzo dobrą opinię o realizacji zakupów w sieci. W dodatku opinia ta rokrocznie staje się coraz lepsza. Fakt ten nie powinien dziwić, ponieważ powstaje coraz większa liczba programów ochrony kupujących. Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu niż kupowanie w tradycyjnych sklepach. Większość aspektów zakupów w sieci zanotowała kolejny pozytywny wzrost – szczególnej poprawie uległo postrzeganie e-zakupów jako bezpieczne, łatwe i wygodne.

Co oglądamy najczęściej i jak kupujemy?

Do produktów, które najczęściej oglądamy w sieci, ale kupujemy w sklepach stacjonarnych, należą: meble, akcesoria do wystroju wnętrz, sprzęt RTV i AGD, samochody, materiały budowlane i sprzęt komputerowy. Co oznacza, że w przypadku tych artykułów możemy zaobserwować efekt ROPO.

Okazuje się, że produkty, takie jak: ubrania, obuwie, sprzęt elektroniczny, sprzęt RTV i AGD oraz telefony komórkowe i tablety wraz z akcesoriami GSM, najchętniej oglądamy na żywo, ale ich zakupu dokonujemy w sklepach online, czyli w tym przypadku mamy do czynienia z efektem odwróconego ROPO.

Rys. 2. Czynniki, które skłoniłyby użytkowników do częstszego robienia zakupów online

Źródło: Gemius Polska.

Co wpływa na wiarygodność e-sklepu?

Przed zakupem danego produktu kierujemy się przede wszystkim jego niską ceną, kosztami dostawy oraz pozytywnymi opiniami klientów, które są głównym źródłem wiarygodności danego e-sklepu. Pozytywne komentarze od wcześniejszych klientów mogą przekonać nas do pierwszego zakupu w nieznanym nam dotąd serwisie. Okazuje się, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na opinie w mediach społecznościowych. Co ciekawe, osoby po 50. roku życia cenią sobie łatwy sposób składania zamówienia oraz dostępne na stronie dane rejestrowe firmy.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Print

Also check

Open access On-line only no. 10/2019

E‑commerce Summit już 29 maja ‑ zarejestruj swój udział bezpłatnie!

Summit2.jpg

Cyfrowe środowisko znacząco zmieniło sposób prowadzenia biznesu. Konferencja E-commerce Summit, pomoże Ci pozostać w czołówce sprzedaży detalicznej online i opracować najbardziej skuteczną strategię dla swojej firmy.

Read more
Open access On-line only no. 10/2019

Szczyt CSA 2019: Rozwój marketingu e-mailowego

180419_csa.jpg

 

Sukces poprzez standaryzację i indywidualność - eksperci na szczycie CSA 2019 w Kolonii poświęconemu technicznym i prawnym aspektom marketingu e-mailowego.

Read more

Golden Marketing Conference już w marcu w Poznaniu!

GMC.jpg

Golden Marketing Conference to dwudniowe wydarzenie skierowane do Top Managementu – członków zarządu, dyrektorów marketingu oraz osób decyzyjnych w zakresie strategii rozwoju marki. Specjalna formuła oparta na długich prelekcjach na najwyższym, światowym poziomie oraz inspirujący networking w specjalnie przygotowanej strefie kuluarowej, stworzą przełomowy event o dużym potencjale biznesowym.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama