• Jakie opcje dostawy preferują e-klienci?
  • Co wpływa na wiarygodność e-sklepów wśród konsumentów?
  • Jakie wymagania stoją przed rynkiem e-commerce?

Według danych z raportu E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-commerce Polska 56% ogólnej liczby internautów kupuje w sieci. Dla porównania w 2017 roku było to 54%. Polski rynek e-commerce znajduje się w czołówce tych najszybciej rosnących, choć w kwestii wydatków nie jest już tak kolorowo. W bardziej rozwiniętych krajach, takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, internauci wydają na e-zakupy dziewięciokrotnie więcej niż polscy e-konsumenci. Jednak Polacy uwielbiają kupować w sieci, a różne grupy społeczne robią zakupy w nieco odmienny sposób.

E-commerce Manager w Gemiusie. Twórca raportu E-commerce w Polsce. Gemius dla E-commerce Polska. Z Gemiusem związana od maja 2013 roku. Pomaga klientom wybierać odpowiednie usługi i narzędzia, dzięki którym mogą osiągać wymierny sukces.

Rys. 1. Czynniki motywujące do robienia zakupów online

Źródło: Gemius Polska.

Na zakupy w sieci przeznaczamy coraz wyższe kwoty – w kategorii odzież, obuwie, dodatki jest to średnio 224 zł miesięcznie, czyli dwukrotnie więcej niż rok temu. Na buty wydajemy około 300 zł, na książki i multimedia – 68 zł, a na same książki – blisko 100 zł. W zagranicznych serwisach, oprócz odzieży, najczęściej wybieramy kosmetyki i perfumy (32%). Co ciekawe, jeden na trzech internautów planuje zwiększenie wydatków na zakupy w internecie – najczęściej są to osoby młodsze oraz mężczyźni. Zakupy w zagranicznych e-sklepach deklaruje już 23% osób. W 2017 roku wynik ten wyniósł 16% internautów. Na ten wzrost niewątpliwie wpłynął serwis AliExpress, czyli chiński marketplace, w którym można kupić niemalże wszystko, w całkiem okazyjnych cenach. Natomiast zakupy transgraniczne mają też minusy, na przykład długi czas oczekiwania na dostawę lub zła jakość produktu w stosunku do ceny.

Zakupów w internecie zazwyczaj nie planujemy. Produkty z najpopularniejszych kategorii najczęściej kupujemy spontanicznie. Planujemy natomiast zakup materiałów budowlanych bądź mebli.

Czy jest bezpiecznie?

Zakupy online są bezpieczne – wskazują na to odpowiedzi 60% wszystkich badanych e-konsumentów. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak jedynie 30% internautów. Kupujący mają bardzo dobrą opinię o realizacji zakupów w sieci. W dodatku opinia ta rokrocznie staje się coraz lepsza. Fakt ten nie powinien dziwić, ponieważ powstaje coraz większa liczba programów ochrony kupujących. Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu niż kupowanie w tradycyjnych sklepach. Większość aspektów zakupów w sieci zanotowała kolejny pozytywny wzrost – szczególnej poprawie uległo postrzeganie e-zakupów jako bezpieczne, łatwe i wygodne.

Co oglądamy najczęściej i jak kupujemy?

Do produktów, które najczęściej oglądamy w sieci, ale kupujemy w sklepach stacjonarnych, należą: meble, akcesoria do wystroju wnętrz, sprzęt RTV i AGD, samochody, materiały budowlane i sprzęt komputerowy. Co oznacza, że w przypadku tych artykułów możemy zaobserwować efekt ROPO.

Okazuje się, że produkty, takie jak: ubrania, obuwie, sprzęt elektroniczny, sprzęt RTV i AGD oraz telefony komórkowe i tablety wraz z akcesoriami GSM, najchętniej oglądamy na żywo, ale ich zakupu dokonujemy w sklepach online, czyli w tym przypadku mamy do czynienia z efektem odwróconego ROPO.

Rys. 2. Czynniki, które skłoniłyby użytkowników do częstszego robienia zakupów online

Źródło: Gemius Polska.

Co wpływa na wiarygodność e-sklepu?

Przed zakupem danego produktu kierujemy się przede wszystkim jego niską ceną, kosztami dostawy oraz pozytywnymi opiniami klientów, które są głównym źródłem wiarygodności danego e-sklepu. Pozytywne komentarze od wcześniejszych klientów mogą przekonać nas do pierwszego zakupu w nieznanym nam dotąd serwisie. Okazuje się, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na opinie w mediach społecznościowych. Co ciekawe, osoby po 50. roku życia cenią sobie łatwy sposób składania zamówienia oraz dostępne na stronie dane rejestrowe firmy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Pierwsze kroki w e‑commerce

ECOM_9_3.jpg
  • Od czego zacząć wdrażanie e-commerce w firmie?
  • Jak się przygotować do tego procesu?
  • Na co zwrócić uwagę podczas wdrażania w firmie nowego kanału sprzedaży?
Czytaj więcej

Plan wdrożenia e‑commerce

ECOM_9_8.jpg
  • Jak przygotować się do wdrożenia systemu e-commerce w firmie?
  • Jak zaplanować działania, aby cały projekt przebiegł sprawnie?
  • Ile czasu przewidzieć w harmonogramie na realizację poszczególnych etapów?
Czytaj więcej

Połączyć online z offline

ECOM_9_13.jpg
  • Jakie wyzwania stoją przed firmą podczas łączenia wielu kanałów sprzedaży?
  • Jak integrować procesy online i offline, aby klient miał spójne doświadczenia, niezależnie od kanału, w którym dokonuje zakupu?
  • W jaki sposób radzić sobie ze zjawiskiem ROPO i odwróconego ROPO, wykorzystując je do zwiększenia sprzedaży?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama