E‑commerce: top trendy 2018

On-line only no. 7/2018

The material was created in cooperation with a partner:

logo_semahead.jpg
  • Jakie trendy w najbliższym czasie zdominują branżę e-commerce?
  • Po jakie rozwiązania sięgnąć, aby nie zostać w tyle za konkurencją?
  • W jaki sposób wykorzystać najnowsze narzędzia e-commerce w swoim biznesie?

Sztuczna inteligencja, marketing automation, a może chatboty i influencer marketing? Na które z wiodących trendów zwrócić szczególną uwagę i jak wykorzystać najnowsze rozwiązania w e-biznesie?

TRENDY W SOCIAL MEDIA

1) Facebook i jego chatboty, czyli efektywny marketing automation

Chatboty to rozwiązanie wprowadzone na masową skalę przez Facebookową aplikację Messenger, ale wcześniej w różnych formach funkcjonowało i było rozwijane w e-commerce (tzw. wirtualni asystenci). Chatbot umożliwia programowanie automatycznych odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania, dzięki czemu dostaje on błyskawiczną informację zwrotną.

Chatbot to narzędzie o wiele skuteczniejsze od tradycyjnej komunikacji mailowej. Wiadomości wysyłane przez boty osiągają współczynnik otwieralności na poziomie 75-95%, czyli kilkukrotnie wyższy niż e-maile1. Sprawdza się szczególnie w przypadku młodszych – perspektywicznych z punktu widzenia marketerów – grup docelowych. W przeciwieństwie do starszych użytkowników, millenialsi mają do chatbotów pozytywny stosunek. Przedstawiciele młodszego pokolenia nie oczekują indywidualnego podejścia, chcą przede wszystkim szybkiego rozwiązania swojego problemu.

Zastosowanie chatbotów jest bardzo szerokie – od obsługi klienta (z czego korzysta np. InPost) po rozrywkę (Milionerzy), wsparcie sprzedaży (PizzaHut, Ozonee), wspomaganie procesu rekrutacji czy nawet obsługę eventów. Chatbot podpowie, jak wygląda proces reklamacji w sklepie, jak długo oczekuje się na zamówienie, nakieruje użytkownika na zakup innego produktu, może także posłużyć jako aplikacja konkursowa w celu aktywizacji klientów. Jego zastosowanie zależy w głównej mierze od profilu działalności oraz kreatywności.

2) Mikroinfluencer marketing

Influencer to „internetowa gwiazda”, która specjalizuje się w danej dziedzinie i gromadzi szerokie grono odbiorców na swoich wirtualnych kanałach. Influencerem może być matka, która „sprzedaje” swoją wiedzę związaną z opieką nad dziećmi, gracz komputerowy, modelka czy kucharz-amator. Spectrum możliwości jest tutaj nieograniczone, a wartość danego influencera określa wielkość jego publiczności. Influencera można zaangażować do akcji zarówno wizerunkowych (edukacyjne konkursy, kontekstowe wpisy z udziałem marki), jak i działań wspierających sprzedaż (test produktu, rabat na wybrany asortyment dla czytelników bloga). Działania reklamowe influencera często mają charakter niestandardowy, a przekaz reklamowy nie jest nachalny, dzięki czemu treści są lepiej odbierane przez grupę docelową, a co za tym idzie – wyższa jest skuteczność takich działań.

Influencer marketing kojarzy się przede wszystkim z kolaboracją wielkich marek z równie wielkimi influencerami. Z gwiazdami internetu od lat współpracuje choćby Coca-Cola, H&M, Rossmann czy ING (akcja #mojepowietrze). Tymczasem specjaliści coraz częściej zwracają uwagę na większą skuteczność mikroinfluencerów w porównaniu do takich gwiazd, jak choćby Maffashion. Mikroinfluencer potrafi równie silnie angażować swoich odbiorców: lepiej zna swoich fanów, częściej wchodzi z nimi w interakcje, a jego obserwatorzy tworzą bardziej homogeniczną grupę, do której można skuteczniej dotrzeć.

Mikroinfluencerzy mają mniej zapytań ofertowych, więc rośnie prawdopodobieństwo, że profil:

  • nie będzie przeładowany treściami reklamowymi,
  • nie okaże się, że zaraz po zakończonej współpracy na profilu zareklamuje się nasza bezpośrednia konkurencja,
  • uda nam się wynegocjować atrakcyjną stawkę lub barter.

Skuteczność mikroinfluencer marketingu potwierdzają badania. W raporcie influence.co2 z kwietnia 2017 r. najwyższy wskaźnik zaangażowania osiągają profile o zasięgu do 2 tys. obserwujących. Trend ten potwierdzają też dane Markerly.com3. Na podstawie analizy 5-emilionowej bazy zdjęć wynika dość jednoznacznie, że im większy zasięg danego profilu, tym mniejsze zaangażowanie użytkowników.

Influencerzy to rynek, który coraz mocniej się specjalizuje. Z liderami opinii można się kontaktować bezpośrednio lub skorzystać z pomocy pośredników w postaci platform typu: Whitepress, Reachablogger, Indahash czy Influenceme.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Open access no. 11/2019

Jak zminimalizować wysiłek klienta?

Thulium.png

Kim jest lojalny klient? To orędownik naszej marki, osoba, która wróci do sklepu i poleci go znajomym. Jak ekspert marketingu online Neil Patel, powracający klienci wydają 67% więcej niż nowi, a klienci, którzy dokonali zakupu co najmniej 10 razy, polecają firmę średnio kolejnym 7 osobom. A jednak zbudowanie z klientem trwałej relacji  to dla wielu firm nie lada wyzwanie.

Read more

Konferencja I ♥️ Commerce - poznaj nowe oblicze handlu!

600x400-commerce.png

Już 10 maja w Poznaniu, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbędzie się konferencja I ♥️ Commerce, podczas której będzie można poznać najnowsze trendy w handlu, zarówno w sferze online, jak i w klasycznej sprzedaży. Organizatorem wydarzenia jest sprawny.marketing.

Read more

AMAZON: być czy nie być?

  • Dlaczego warto zainteresować się sprzedażą na Amazonie właśnie teraz?
  • W jaki sposób efektywnie wykorzystać potencjał najszybciej rozwijającej się platformy e-commerce?
  • Jak tanio pozycjonować swoją markę nad liderami branży?
Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama