E-commerce: top trendy 2018

Wiktor Orzeł (partner Semahead)   E-commerce & Digital Marketing 7/2018 Tylko on-line Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_semahead.jpg
  • Jakie trendy w najbliższym czasie zdominują branżę e-commerce?
  • Po jakie rozwiązania sięgnąć, aby nie zostać w tyle za konkurencją?
  • W jaki sposób wykorzystać najnowsze narzędzia e-commerce w swoim biznesie?

Sztuczna inteligencja, marketing automation, a może chatboty i influencer marketing? Na które z wiodących trendów zwrócić szczególną uwagę i jak wykorzystać najnowsze rozwiązania w e-biznesie?

TRENDY W SOCIAL MEDIA

1) Facebook i jego chatboty, czyli efektywny marketing automation

Chatboty to rozwiązanie wprowadzone na masową skalę przez Facebookową aplikację Messenger, ale wcześniej w różnych formach funkcjonowało i było rozwijane w e-commerce (tzw. wirtualni asystenci). Chatbot umożliwia programowanie automatycznych odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania, dzięki czemu dostaje on błyskawiczną informację zwrotną.

Chatbot to narzędzie o wiele skuteczniejsze od tradycyjnej komunikacji mailowej. Wiadomości wysyłane przez boty osiągają współczynnik otwieralności na poziomie 75-95%, czyli kilkukrotnie wyższy niż e-maile1. Sprawdza się szczególnie w przypadku młodszych – perspektywicznych z punktu widzenia marketerów – grup docelowych. W przeciwieństwie do starszych użytkowników, millenialsi mają do chatbotów pozytywny stosunek. Przedstawiciele młodszego pokolenia nie oczekują indywidualnego podejścia, chcą przede wszystkim szybkiego rozwiązania swojego problemu.

Zastosowanie chatbotów jest bardzo szerokie – od obsługi klienta (z czego korzysta np. InPost) po rozrywkę (Milionerzy), wsparcie sprzedaży (PizzaHut, Ozonee), wspomaganie procesu rekrutacji czy nawet obsługę eventów. Chatbot podpowie, jak wygląda proces reklamacji w sklepie, jak długo oczekuje się na zamówienie, nakieruje użytkownika na zakup innego produktu, może także posłużyć jako aplikacja konkursowa w celu aktywizacji klientów. Jego zastosowanie zależy w głównej mierze od profilu działalności oraz kreatywności.

2) Mikroinfluencer marketing

Influencer to „internetowa gwiazda”, która specjalizuje się w danej dziedzinie i gromadzi szerokie grono odbiorców na swoich wirtualnych kanałach. Influencerem może być matka, która „sprzedaje” swoją wiedzę związaną z opieką nad dziećmi, gracz komputerowy, modelka czy kucharz-amator. Spectrum możliwości jest tutaj nieograniczone, a wartość danego influencera określa wielkość jego publiczności. Influencera można zaangażować do akcji zarówno wizerunkowych (edukacyjne konkursy, kontekstowe wpisy z udziałem marki), jak i działań wspierających sprzedaż (test produktu, rabat na wybrany asortyment dla czytelników bloga). Działania reklamowe influencera często mają charakter niestandardowy, a przekaz reklamowy nie jest nachalny, dzięki czemu treści są lepiej odbierane przez grupę docelową, a co za tym idzie – wyższa jest skuteczność takich działań.

Influencer marketing kojarzy się przede wszystkim z kolaboracją wielkich marek z równie wielkimi influencerami. Z gwiazdami internetu od lat współpracuje choćby Coca-Cola, H&M, Rossmann czy ING (akcja #mojepowietrze). Tymczasem specjaliści coraz częściej zwracają uwagę na większą skuteczność mikroinfluencerów w porównaniu do takich gwiazd, jak choćby Maffashion. Mikroinfluencer potrafi równie silnie angażować swoich odbiorców: lepiej zna swoich fanów, częściej wchodzi z nimi w interakcje, a jego obserwatorzy tworzą bardziej homogeniczną grupę, do której można skuteczniej dotrzeć.

Mikroinfluencerzy mają mniej zapytań ofertowych, więc rośnie prawdopodobieństwo, że profil:

  • nie będzie przeładowany treściami reklamowymi,
  • nie okaże się, że zaraz po zakończonej współpracy na profilu zareklamuje się nasza bezpośrednia konkurencja,
  • uda nam się wynegocjować atrakcyjną stawkę lub barter.

Skuteczność mikroinfluencer marketingu potwierdzają badania. W raporcie influence.co2 z kwietnia 2017 r. najwyższy wskaźnik zaangażowania osiągają profile o zasięgu do 2 tys. obserwujących. Trend ten potwierdzają też dane Markerly.com3. Na podstawie analizy 5-emilionowej bazy zdjęć wynika dość jednoznacznie, że im większy zasięg danego profilu, tym mniejsze zaangażowanie użytkowników.

Influencerzy to rynek, który coraz mocniej się specjalizuje. Z liderami opinii można się kontaktować bezpośrednio lub skorzystać z pomocy pośredników w postaci platform typu: Whitepress, Reachablogger, Indahash czy Influenceme.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum