Design thinking - różnice w projektowaniu systemów B2C i B2B

ECOM_14_55.jpg
nr 14/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_2clickshop.jpg
  • Czym jest Design Thinking?
  • Jakie są etapy projektowania systemów e-commerce B2C i B2B?
  • Kto powinien uczestniczyć w procesie projektowania systemów e-commerce?

Udostępnienie klientom innowacyjnych narzędzi i rozwiązań e-commerce niejednokrotnie decyduje o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa i daje szansę na rywalizację z większymi konkurentami. Ważne jest, aby narzędzia te uwzględniały specyfikę branży, oczekiwania grupy docelowej oraz wiedzę ekspercką z zakresu użyteczności i funkcjonalności systemów e-commerce. Służą temu kreatywne metody pracy, łączące doświadczenie osób z różnych obszarów biznesowych firmy z wiedzą specjalistów e-commerce. Dlatego nowoczesne systemy e-commerce, zasługujące na miano systemów nowej generacji, powinny powstawać przy wykorzystaniu metody projektowania Design Thinking.

Funkcjonalności i użyteczność systemów e-commerce

Przy tworzeniu wymagań dotyczących systemów e-commerce w trakcie analizy przedwdrożeniowej, która poprzedza prace projektowe, tworzone są warunki, kryteria i cele biznesowe, jakie ma spełniać sklep internetowy lub platforma B2B. Kryteria te zwykle podzielone są na wymagania funkcjonalne oraz na wymagania procesowe, wśród których jednym z głównych założeń jest wysoki poziom użyteczności. Zawartość oraz układ interfejsów systemu e-commerce powinny być dostosowane do specyfiki produktu, branży oraz grupy docelowej odbiorców. Dlatego projektowanie i tworzenie rozwiązań e-commerce to złożone procesy, które uzależnione są od wielu czynników.

E-commerce w duchu Design Thinking

Design Thinking to proces szybkiej i efektywnej pracy, a tym samym najlepszy sposób na weryfikację pomysłów dotyczących wprowadzenia innowacji do firmy, w tym także systemów sklepów internetowych B2C i systemów B2B. Do głównych założeń tej metodologii należy stworzenie rozwiązania zgodnego z potrzebami grupy docelowej oraz skrócenie procesu projektowania, m.in. poprzez szybką weryfikację pomysłów oraz podejmowanie istotnych decyzji dla projektu.

Tworzenie zespołu projektowego

Przed rozpoczęciem pracy nad projektem istotne jest, aby dobrze dobrać zespół projektowy, który powinien składać się z wybranych specjalistów ze strony inwestora oraz ekspertów firmy odpowiedzialnej za przeprowadzenie wdrożenia. Osoby odpowiedzialne za obsługę klientów i inni pracownicy firmy, którzy na co dzień zmagają się z konkretnymi problemami, będą najlepszym źródłem wiedzy potrzebnej do określenia oczekiwań użytkowników systemu e-commerce. Dzięki połączeniu różnych kompetencji członków zespołu, potrzebnych do wytworzenia i prawidłowego funkcjonowania systemów B2C i B2B, można zminimalizować ryzyko wystąpienia w czasie przebiegu tego procesu potencjalnych, późniejszych komplikacji oraz najlepiej zoptymalizować działanie systemu.

Uczestnicy procesu projektowego systemu e-commerce po stronie klienta

  • Inwestor. Najczęściej jest to osoba odpowiedzialna za ostateczne podjęcie decyzji o tworzeniu systemu. Z reguły jest to właściciel lub prezes firmy, który powinien być informowany o postępach prac nad projektem.
  • Osoba z działu marketingu, która posiada kompetencje do wytworzenia najtrafniejszej komunikacji dla klientów oraz może ocenić, która z nich do tej pory wpłynęła najskuteczniej na użytkowników. Posiada szeroką wiedzę na temat grupy docelowej.
  • Osoba odpowiedzialna za obsługę klientów. Codzienna praca z klientami pozwala jej dogłębnie zrozumieć, kim są klienci i jakie mają potrzeby, na jakie problemy trafiają oraz np. to, co im się podoba, a co chcieliby zmienić w obecnie funkcjonującym oprogramowaniu lub procesach. Klienci w komunikacji ze swoim opiekunem potrafią być bardziej bezpośredni niż z kimkolwiek innym z firmy.
  • Ekspert ds. technicznych. Osoba ta najlepiej rozumie techniczne aspekty funkcjonowania aktualnego systemu i przyszłe jego potrzeby. Dysponuje wiedzą w zakresie możliwości integracji systemów funkcjonujących w firmie z systemem e-commerce.
  • Osoby, odpowiedzialne za obsługę aktualnego systemu e-commerce. Jeżeli takowy system wcześniej istniał, takie osoby posiadają wiedzę na temat zmian i możliwych optymalizacji, które mogłyby zautomatyzować ich pracę.
  • Wszystkie inne osoby, które mają jakikolwiek wpływ na przyszłe lub aktualne rozwiązanie do sprzedaży online.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 14/2020

Jurek Owsiak gościem specjalnym Golden Marketing Conference

GMC_NEWS_02.jpg

Dziennikarz radiowy i telewizyjny, twórca najbardziej rozpoznawalnej marki w Polsce – Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Pol’and’Rock Festival przyjedzie do Poznania 1 kwietnia na zaproszenie MTP – organizatora Golden Marketing Conference by wygłosić prezentację pt. „Budowanie wizerunku marki oraz team building na podstawie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Festiwalu Pol'and'Rock”.

Czytaj więcej

Brief ‑ pierwszy krok do sukcesu

ECOM_14_50.jpg
  • Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
  • Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
  • Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?
Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 13/2019

Marketplace Academy, czyli handel na platformach sprzedażowych oczami ekspertów [22‑23.01.2020]

MPA_2020.jpg

Już 22 i 23 stycznia odbędzie się w Warszawie Marketplace Academy 2020. W trakcie trwania dwudniowego wydarzenia, które skupiać się będzie na zagadnieniach związanych ze sprzedażą za pośrednictwem międzynarodowych platform marketplace, odbędą się liczne warsztaty i wykłady branżowych ekspertów z Polski i z zagranicy.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama