• Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
  • Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
  • Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?

Agencja marketingu internetowego ma do zaoferowania klientowi swoją wiedzę i doświadczenie. Nie ma jednak uniwersalnej recepty na udaną kampanię marketingową. Wszystkie działania powinny być szyte na miarę, a tą miarą jest dokładnie wypełniony brief na początku współpracy. Co powinien zawierać brief?

Po co wypełniać brief?

Współpraca z większością agencji marketingowych rozpoczyna się od audytu i analizy naszego sklepu. Agencja za pomocą narzędzi ocenia stan sklepu pod względem jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu może oszacować intensywność i zakres działań, których potrzebuje sklep, aby zbudować jego pozycję w Google. Jednak do stworzenia efektywnej strategii SEO agencja potrzebuje też wiedzy o sklepie – musi znać jego cele długo- i krótkoterminowe, potrzeby klientów, specyfikę oferty, wraz z najważniejszymi produktami, strategię sprzedażową. Niezbędna jest także wiedza o branży i konkurencji. Pozostawienie agencji bez takiej wiedzy odbije się na jakości strategii marketingu internetowego.

Wyzwanie przy tworzeniu briefu

Określenie zakresu briefu jest zadaniem agencji, a nie właściciela sklepu. Jednak jeśli właściciel ma wiedzę, świadomość i jest w stanie stwierdzić, że brief zawiera luki, może go rozbudować według własnego uznania.

Dobry szablon briefu dla sklepu internetowego zawiera konkretne i rzeczowe pytania, skonstruowane tak, aby właściciel sklepu nie miał problemów z ich zrozumieniem. Zdarza się, że twórca briefu stosuje żargon i skróty myślowe, przez co pytania są nieczytelne dla osoby spoza branży marketingu internetowego. W takiej sytuacji zamiast pomijać pytania, lepiej poprosić o doprecyzowanie.

Jeśli sklep ma kłopot ze zrozumieniem większości pytań, dobrą strategią jest umówienie wspólnego wypełniania briefu, np. telefonicznie. Z drugiej strony, w zależności od pozycjonera, po stronie agencji także mogą pojawić się różne oczekiwania co do zakresu odpowiedzi w briefie. Zdarza się, że dociekliwi pozycjonerzy sami dopytują i omawiają dodatkowo już uzupełniony brief.

Trudnością dla wielu sklepów jest odpowiedź na pytania związane ze strategią. Spisana i określona strategia to wciąż wyzwanie, szczególnie w małych firmach. Bywa, że sklepy dopiero pod wpływem briefu zaczynają zastanawiać się nad takimi aspektami jak przewaga konkurencyjna czy misja.

Mając na uwadze te potencjalne trudności, zaleca się konstruowanie briefu z podziałem na sekcje tematyczne. Nie wszystkie pytania w briefie są równie istotne, co też warto zaznaczyć, wydzielając np. pytania obowiązkowe i opcjonalne.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 14/2020

Jurek Owsiak gościem specjalnym Golden Marketing Conference

GMC_NEWS_02.jpg

Dziennikarz radiowy i telewizyjny, twórca najbardziej rozpoznawalnej marki w Polsce – Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Pol’and’Rock Festival przyjedzie do Poznania 1 kwietnia na zaproszenie MTP – organizatora Golden Marketing Conference by wygłosić prezentację pt. „Budowanie wizerunku marki oraz team building na podstawie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Festiwalu Pol'and'Rock”.

Czytaj więcej

Design thinking ‑ różnice w projektowaniu systemów B2C i B2B

ECOM_14_55.jpg
  • Czym jest Design Thinking?
  • Jakie są etapy projektowania systemów e-commerce B2C i B2B?
  • Kto powinien uczestniczyć w procesie projektowania systemów e-commerce?
Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 13/2019

Marketplace Academy, czyli handel na platformach sprzedażowych oczami ekspertów [22‑23.01.2020]

MPA_2020.jpg

Już 22 i 23 stycznia odbędzie się w Warszawie Marketplace Academy 2020. W trakcie trwania dwudniowego wydarzenia, które skupiać się będzie na zagadnieniach związanych ze sprzedażą za pośrednictwem międzynarodowych platform marketplace, odbędą się liczne warsztaty i wykłady branżowych ekspertów z Polski i z zagranicy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama