• Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
  • Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
  • Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?
Brief - pierwszy krok do sukcesu

Agencja marketingu internetowego ma do zaoferowania klientowi swoją wiedzę i doświadczenie. Nie ma jednak uniwersalnej recepty na udaną kampanię marketingową. Wszystkie działania powinny być szyte na miarę, a tą miarą jest dokładnie wypełniony brief na początku współpracy. Co powinien zawierać brief?

Po co wypełniać brief?

Współpraca z większością agencji marketingowych rozpoczyna się od audytu i analizy naszego sklepu. Agencja za pomocą narzędzi ocenia stan sklepu pod względem jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu może oszacować intensywność i zakres działań, których potrzebuje sklep, aby zbudować jego pozycję w Google. Jednak do stworzenia efektywnej strategii SEO agencja potrzebuje też wiedzy o sklepie – musi znać jego cele długo- i krótkoterminowe, potrzeby klientów, specyfikę oferty, wraz z najważniejszymi produktami, strategię sprzedażową. Niezbędna jest także wiedza o branży i konkurencji. Pozostawienie agencji bez takiej wiedzy odbije się na jakości strategii marketingu internetowego.

Wyzwanie przy tworzeniu briefu

Określenie zakresu briefu jest zadaniem agencji, a nie właściciela sklepu. Jednak jeśli właściciel ma wiedzę, świadomość i jest w stanie stwierdzić, że brief zawiera luki, może go rozbudować według własnego uznania.

Dobry szablon briefu dla sklepu internetowego zawiera konkretne i rzeczowe pytania, skonstruowane tak, aby właściciel sklepu nie miał problemów z ich zrozumieniem. Zdarza się, że twórca briefu stosuje żargon i skróty myślowe, przez co pytania są nieczytelne dla osoby spoza branży marketingu internetowego. W takiej sytuacji zamiast pomijać pytania, lepiej poprosić o doprecyzowanie.

Jeśli sklep ma kłopot ze zrozumieniem większości pytań, dobrą strategią jest umówienie wspólnego wypełniania briefu, np. telefonicznie. Z drugiej strony, w zależności od pozycjonera, po stronie agencji także mogą pojawić się różne oczekiwania co do zakresu odpowiedzi w briefie. Zdarza się, że dociekliwi pozycjonerzy sami dopytują i omawiają dodatkowo już uzupełniony brief.

Trudnością dla wielu sklepów jest odpowiedź na pytania związane ze strategią. Spisana i określona strategia to wciąż wyzwanie, szczególnie w małych firmach. Bywa, że sklepy dopiero pod wpływem briefu zaczynają zastanawiać się nad takimi aspektami jak przewaga konkurencyjna czy misja.

Mając na uwadze te potencjalne trudności, zaleca się konstruowanie briefu z podziałem na sekcje tematyczne. Nie wszystkie pytania w briefie są równie istotne, co też warto zaznaczyć, wydzielając np. pytania obowiązkowe i opcjonalne.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 20/2021

Rekrutacja w branży e‑commerce ‑ kogo i kiedy zatrudnić?

Rekrutacja w branży e-commerce - kogo i kiedy zatrudnić?
  • Jak ocenić, czy nadszedł czas na zatrudnienie nowego pracownika?
  • Jakie stanowiska powinny zostać obsadzone w pierwszej kolejności?
  • Jakie kompetencje powinien posiadać idealny kandydat?
Czytaj więcej

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze w e‑commerce

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze w e-commerce
  • Jak rozwój branży e-commerce wpływa na rynek transportowy?
  • Jak znaleźć sprawdzonych przewoźników?
  • Skąd się biorą piki magazynowe w sektorze e-commerce i jak sobie z nimi radzić?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.