10 przykazań UX w e‑commerce

ECOM_7_48.jpg
nr 7/2018

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_isystems.jpg
  • Co utrudnia zakupy i powoduje, że klienci czują się zagubieni na stronie sklepu?
  • Jakie rozwiązania poprawiają wygodę zakupów w sklepie i budują lojalność klienta?
  • Co sprawia, że klient chętnie wraca do sklepu?

Klienci preferują szybkie, wygodne i intuicyjne zakupy. Warto więc poznać dobre praktyki user experience stosowane przy projektowaniu systemów e-commerce. Ta wiedza pozwoli dostosować sklep do ciągle zmieniających się wymagań klientów oraz trendów zakupowych.

Projektowanie według dobrych praktyk user experience oznacza tworzenie systemu e-commerce, który będzie dla klienta atrakcyjny wizualnie, użyteczny i intuicyjny. Przede wszystkim jednak korzystanie z niego ma sprawiać klientowi przyjemność i satysfakcję. W raporcie UX and User Research Industry Survey Report z 2017 roku 56% ankietowanych stwierdziło, że badania UX zwiększają jakość oferowanych produktów lub usług. Równocześnie 52% przyznało, że jeszcze nie ma w swojej firmie zespołu odpowiedzialnego za badania UX. Co ciekawe, 46% badanych wyraziło chęć zaangażowania większej liczby pracowników w badania doświadczeń użytkowników.

Opinia klienta jest coraz ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji biznesowych, dlatego coraz więcej projektantów UX stale pracuje nad dobrymi praktykami, dzięki którym strony internetowe, w tym sklepy online, są transparentne, intuicyjne w użytkowaniu oraz przyjazne dla oka.

Informacje o warunkach dostawy przy produkcie

Skrócona ścieżka zakupowa powinna zaczynać się już w karcie produktu. Zazwyczaj zawiera ona podstawowe informacje, takie jak: cena, dostępne rozmiary, warianty, kolory. Warto jednak wzbogacić ją o liczbę dostępnych sztuk, koszty dostawy i realny czas wysyłki. Czynnikiem, który na pewno wpłynie na pozytywną decyzję zakupową klienta, będzie darmowa dostawa, dlatego też taka opcja powinna zostać wyszczególniona w karcie produktu.

Rys. 1. Informacje o warunkach dostawy przy produkcie

Źródło: i-systems.

Powiadomienie o dostępności

Klientka zobaczyła sukienkę swoich marzeń, jednak rozmiar, który zamierzała kupić, jest w tym momencie niedostępny – takie sytuacje zdarzają się szczególnie często w okresach gorących wyprzedaży sezonowych czy promocji ograniczonych czasowo. Najlepszym rozwiązaniem jest tu możliwość podania adresu e-mail, na który wysłana zostanie informacja, że produkt jest ponownie dostępny. Opcja powiadomienia o dostępności znajduje się zazwyczaj pod rozmiarówką.

Rys. 2. Powiadomienie o dostępności

Źródło: i-systems.

Produkty podobne i powiązane

Aby umożliwić klientowi łatwe odnalezienie asortymentu spełniającego wybrane kryteria, warto wdrożyć opcję wyświetlania produktów podobnych. Na dole karty wybranego produktu wyszczególnione są wówczas inne z tej samej kategorii. Jeśli na przykład szuka on kurtek puchowych w kolorze czarnym, poniżej pokazane będą inne modele z tymi właśnie atrybutami. Kolejną użyteczną funkcjonalnością jest pokazanie produktów powiązanych. Pozwala ona stworzyć zestaw z oglądanym w danej chwili produktem. W przypadku wspomnianej czarnej kurtki puchowej uzupełnieniem mogą być rękawiczki, czapka czy szalik.

Rys. 3. Produkty podobne i powiązane

Źródło: i-systems.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 7/2018

E‑commerce: top trendy 2018

  • Jakie trendy w najbliższym czasie zdominują branżę e-commerce?
  • Po jakie rozwiązania sięgnąć, aby nie zostać w tyle za konkurencją?
  • W jaki sposób wykorzystać najnowsze narzędzia e-commerce w swoim biznesie?
Czytaj więcej

Testujemy sklep: ipla.tv

ECOM_7_53.jpg
  • Jak serwis wypada na tle zagranicznych platform streamingowych?
  • W jaki sposób funkcjonuje w wersji mobilnej?
  • Co należy poprawić, aby był bardziej przyjazny użytkownikom?
Czytaj więcej

Internetowe rozstrzyganie sporów

ECOM_7_61.jpg
  • Na czym polega pozasądowe rozwiązywanie sporów pomiędzy e-sprzedawcą a e-klientem?
  • Jak wygląda procedura rozstrzygania sporu za pośrednictwem platformy ODR?
  • Jakie korzyści niesie rejestracja e-sklepu na platformie ODR?
Czytaj więcej

Numer bieżący

ECOM_08.jpg

Przejdź do

Partnerzy

Reklama